Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: SB Satori 3-vejs
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


SB Satori 3-vejs

 Post Reply Post Reply Page  <1 23456 8>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: SB Satori 3-vejs
    Posted: 19 Apr 2017 at 10:32
Du måler fuld båndbredde for alle enheder!

Edited by USXX - 19 Apr 2017 at 10:32
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Apr 2017 at 10:38
Start med at måle i 1,5-2 meter ca. 15° off-axis med mikrofonen i diskant-højde (måske lige under).
Back to Top
JakobYoung View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 28 Mar 2017
Location: FYN
Online Status: Offline
Posts: 62
  Quote JakobYoung Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Apr 2017 at 12:45
Tak for hjælpen. Prøver jeg at få gjort - så kan jeg smide målingerne op og få en vurdering af dem :)

Er det OK at smide et tæppe foran højttaleren, for at dæmpe lydbølgen der rammer gulvet? Alternativt skal man vel lave en gated måling - lidt ude over mine kompetencer :D
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Apr 2017 at 13:25
Du skal have noget, der rager mere op end et tæppe, a la dæmpekiler - ellers hjælper det ikke meget. Du kan let vurdere effekten på "renheden" af diskantens nedre afrulning, som uden dæmpning vil være ret rippled.

Personligt kan jeg ikke fordrage gated målinger - men smag og behag. 


Edited by USXX - 19 Apr 2017 at 13:32
Back to Top
JakobYoung View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 28 Mar 2017
Location: FYN
Online Status: Offline
Posts: 62
  Quote JakobYoung Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Apr 2017 at 13:32
Jeg prøver til med noget dæmpeuld -

Er det korrekt forstået, at SPL kurven teoretisk ikke burde ændre sig, som følge af ændret volumen fra forstærker?

Med andre ord, hvad er normalt dB niveau for målinger?  REW anbefaler 75dB, hvilket jeg ikke ved om er hensigtsmæssigt - hvis man måler diskanten i fulltone?


Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Apr 2017 at 13:45
Jeg kender ikke REW. Ja, selvfølgelig ændrer SPL sig med ændret udgangsspænding (medmindre målesystemet kører med autokorrektion, og det skal det ikke være sat op til her). Ja, omkring 75 dB i 2 meters afstand er fint. Diskanten tåler fint et hurtigt måle-sweep i fuld båndbredde - men som sagt så kender jeg ikke dit målesystem. Du kan jo selv vælge at udvise passende forsigtighed.
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Apr 2017 at 17:49
Jakob, hvor i landet holder du til?

For på Sjælland er vi nogle stykker der ofte mødes og gennemgår målinger og tests. Der er du velkommen til at få et hurtigt hands-on kursus i målinger etc.

Ja gating er heller ikke for mig Smile
Volumen skal bare være høj nok til at dit grundstøjsniveau kommer tilpas langt ned (så sweepet overdøver grundstøjen).
.
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Apr 2017 at 17:54
Du skal forresten ikke kigge så meget på SPL akserne i måleprogrammerne.
De kan være meget misvisende.

Kig på forholdene mellem enhederne og juster så de passer sammen med dæmpeled.

SPL aksen i REW er ikke et udtryk for hvor højt lydtrykket er reelt.
For det afhænger helt af følsomheden på din mikrofon, indgang etc.

Brug dine ører og skru op så det svarer til en der taler lidt højt - det er svært at beskrive lydstyrke Wacko

__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
JakobYoung View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 28 Mar 2017
Location: FYN
Online Status: Offline
Posts: 62
  Quote JakobYoung Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Apr 2017 at 21:54
@DanielS - jeg bor i Odense men er af og til på øen ifbm arbejde - men fedt tilbud! 

Jeg prøver at lave nogle nye målinger med de tiltag i er kommet med - så kan jeg prøve at uploade til lidt konstruktiv kritik.

Det skal nok blive godt før eller siden ;)
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Apr 2017 at 23:58
Originally posted by JakobYoung

@DanielS - jeg bor i Odense men er af og til på øen ifbm arbejde - men fedt tilbud! 

Jeg prøver at lave nogle nye målinger med de tiltag i er kommet med - så kan jeg prøve at uploade til lidt konstruktiv kritik.

Det skal nok blive godt før eller siden ;)


Du er i hvert fald velkommen.
Vi mødes primært i Ringsted, så det er kun 1 time fra Odense Smile

Jeg bruger selv Holm Acoustics til at måle med, men har da også brugt REW en gang i mellem - for nysgerrighedens skyld Smile
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 23456 8>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz