Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: SB Satori 3-vejs
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


SB Satori 3-vejs

 Post Reply Post Reply Page  <12345 8>
Author
Message
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: SB Satori 3-vejs
    Posted: 17 Apr 2017 at 10:10
Ser nydeligt ud Thumbs Up
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
JakobYoung View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 28 Mar 2017
Location: FYN
Online Status: Offline
Posts: 62
  Quote JakobYoung Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Apr 2017 at 22:30
Den første "måling" fyldt med rumklang og så videre - det er jeg helt med på.... MEN er her mon nogen der gider bruge 2 sekunder på, kortfattet, at kommentere på faserne i delefilteret.

Jeg er som skrevet tidligere på stadiet hvor jeg læser læser læser læser og faktisk lidt er nået en blindgyde i projektet.

Jeg har forsøgt at lave målinger med en UMIK og REW, næste skridt bliver at lave en måling med gating for at få de korrekte målinger til filtersimulering.

Hvordan konkluderer man om et filter er korrekt fasemæssigt, skal drejene ligge tæt på Xover eller er der andre gode tommelfingerregler ?
Back to Top
JakobYoung View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 28 Mar 2017
Location: FYN
Online Status: Offline
Posts: 62
  Quote JakobYoung Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Apr 2017 at 22:34
Første udkast, hvis ellers man tør kalde det dét. Men jeg har nogle grumme Impedans fra 500-1000 HZ

Min naive tilgang, gjorde at jeg lidt fløgtigt i hovedet regnede med Diskant og mellemtone i Serie 4+4 = 8 Ohm og så parallelkoble dette med basfiltere med en Nominel modstand på 8 Ohm på enheden, for så at nå en samlet Impedans på 4 Ohm.

Men det er mig umuligt at konstruere filtere så Mellemtone og diskant er serielt koblet, uden at båndpas filteret til mellemtonen gør at der intet signal kommer til diskanten.

Ender snart med at miste alt håret :)
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Apr 2017 at 08:09
Det ser ikke HELT håbløst ud dit filter, men det er dog et stykke fra at være optimalt. Særligt virker værdierne for kondensatorerne i diskantfilteret temmelig store (især den forreste på ca. 13 uF) - det kommer i hvert fald ikke til at virke! Du vil jo helt klart også skulle have noget dæmpning i filteret. Parallel-kondensatoren på mellemtonen virker også en anelse stor. Din grundlæggende konfiguration ser dog umiddelbart fornuftig ud. 

Dit problem er, at du har valgt én 8 ohm bas (hvor to i parallel nok havde været bedre). Du har ikke ret høj følsomhed. Du mister ca. 0,5 dB i filter og kabel. Dertil kommer baffelsteppet. I praksis ender du da med en systemfølsomhed på max 84 dB (og det er lavt). Hvis klangbalancen skal på plads, skal du dæmpe diskant og mellemtone en del.

Vær i øvrigt påmærksom på, at Satori bassen snart kommer i en 4 ohm udgave - med kun én bas ville den være mere oplagt.

Bortset fra det så er det et nydeligt design, du har lavet - og flot arbejde!


Edited by USXX - 19 Apr 2017 at 08:09
Back to Top
JakobYoung View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 28 Mar 2017
Location: FYN
Online Status: Offline
Posts: 62
  Quote JakobYoung Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Apr 2017 at 09:58
Jeg roder videre med det i aften!

@USXX - Tusind tak for din feedback - Jeg prøver at ændre lidt på de værdier du nævner. Nu spørger jeg bare dumt - hvordan ville det give højere impedans.

Er det mig - eller er det umuligt at lave et opdelt filter - hvor Diskant og Mellemtone er et filter for sig selv. Forstået sådan, at der er et båndpasfilter på mellemtonen og et højpas på diskanten, disse skulle så være serielt koblet. Så ledes impedansen teoretisk er 8 Ohm - Dette ville jeg så parallelkoble til bassens lavpas filter, og opnå en samlet nominel impedans på 4 Ohm.

En lækker håndskitse ville være fantastisk - hvis nogen har en fin løsning :)
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Apr 2017 at 10:04
Jeg kiggede bare overordnet på det - jeg har ikke taget stilling til din samlede impedans (men når først filteret er på plads, bør du ikke have problemer).

Ved højere-ordens filtre synes jeg, du skal glemme alt om serie-filtre (som jo i øvrigt ikke er en serie-kobling af parallelfiltre). 

Hvad er det i øvrigt, din graf viser - er det simulerede elektriske overføringsfunktioner?
Back to Top
JakobYoung View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 28 Mar 2017
Location: FYN
Online Status: Offline
Posts: 62
  Quote JakobYoung Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Apr 2017 at 10:13
I må bære over med min uvidenhed ;) dette er jo en læringsprocess for mig.

Grafen viser egentlig bare de forskelloge niveauer på enhederne samt XO punkter. Jeg har ikke vist samlet SPL kurve da jeg ved den er "ubrugelig" - det er simpelthen etn stor dansende pukkelpiste - målingerne er ikke de bedste - men som sagt jeg er ved at lærr - så havde behov for målinger ifbm at kunne komme igang med filtersimulering.

Jeg vil holde mig til parallelkoblede filter. Impedans kurven samlet har pt et dyk ved 500-1000hz hvor den er nede på 2.5 Ohm - måske det ikke er et problem i praksis - havde dog håbet på et minimum på 3-3.5.

Jeg håber stadig der melder sig en dagens helt på banen - som vil lave et sæt gode målinger til mig. Der sættes naturligvis proviant og en valgfri CD på højkant som belønning ;) Kører gerne Fyn/Jylland tynd for en hyggelig måleaftale ;)

Endnu engang tsk for kommentarerne
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Apr 2017 at 10:18
For at kunne lave en brugbar simulering skal du have målt frekvensgang (i en passende afstand/vinkel) og minimalfase (denne kan beregnes ud fra frekvensgangen, og det gør flere simuleringsprogrammer, så du er ikke nødvendigvis afhængig af, at målesystemet kan levere de data) for hver enhed siddende i kabinettet (og uden filter, selvfølgelig) samt impedans (inkl. fase) for samme. Sidst men absolut ikke mindst skal du kende/måle delay for to af enhederne med reference til den sidste (det er bas og mellemtone, der er forsinket) - uden korrekt delay er din simulering intet værd. Ved måling kan det anbefales at dæmpe gulvrefleksionen - det rydder meget op og gør det noget lettere at se, hvad man arbejder med.

Edited by USXX - 19 Apr 2017 at 10:19
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Apr 2017 at 10:21
Nej, din graf viser IKKE de forskellige niveauer for enhederne!
Back to Top
JakobYoung View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 28 Mar 2017
Location: FYN
Online Status: Offline
Posts: 62
  Quote JakobYoung Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Apr 2017 at 10:30
@USXX - God info :)

Så jeg skal bruge grafen med total SPL, hvis jeg niveau-tilpasser enhederne til hinanden - og ikke X-Over functionsvinduet? Det giver god mening. 

Jeg må prøve at sætte stuen op til måle-mode igen.
Delay burde jeg kunne finde ud af at måle ved at følge den fine guide herinde - Et tillægsspørgsmål her til er : Hvilken frekvensgang anbefales det at måle i, for henholdsvis Bas, Mellemtone, Diskant ?  

Jeg har pt kun haft måletone fra 500-20.000 Hz på diskant, 50-10.000 på mellemtone. Er dette tilstrækkeligt. 

Hvad gør man normalt når man måler diskanten? Jeg kan ikke se andre muligheder, end at måle fra en frekvens og opefter - minimum svarende til FS for enheden ?
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345 8>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz