Forum Home Forum Home > Software > Simulerings software
  New Posts New Posts RSS Feed: Inkonsistens pÃ¥ Speakerbuilder Pro
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Inkonsistens på Speakerbuilder Pro

 Post Reply Post Reply
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Inkonsistens pÃ¥ Speakerbuilder Pro
    Posted: 16 Mar 2017 at 13:26
Jeg har opdaget en lille forskel i måden, hvorpå der beregnes membranudsving for henholdsvis lukket og basrefleks på Speakerbuilder Pro. Jeg har regnet et par eksempler igennem (som jeg ikke vil plage jer med her), og det holder eksakt. Det på Speakerbuilder Pro beregnede membranudsving for lukket kabinet svarer direkte til den spænding, som man får ud fra Total input Power, som er effekten afsat i Rdc. Der er således tale om en RMS-værdi. For basrefleks er membranudsvinget derimod en peak-værdi (og nøjagtig det samme gør sig her gældende for lufthastigheden i porten), idet de beregnede værdier/kurver ligger præcis en faktor kvadratrod-2 højere end forventet i forhold til spændingen beregnet på samme måde. Dette gælder for QL=7 for basreflekssystemet (dette er den typiske værdi, og alt tyder på, at det også er den værdi, der regnes med på Speakerbuilder Pro).

Om man bruger RMS- eller peak-værdier er sådan set ligegyldigt - bare man ved, hvad der er tale om. Det vil ligeledes være mindre forvirrende for brugeren, hvis der var tale om det samme i de to situationer (angivelse heraf på graferne vil være på sin plads).



Edited by USXX - 16 Mar 2017 at 13:29
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Mar 2017 at 08:29
I samme ombæring kunne man måske ønske sig [ms] angivet som enhed på abscisseaksen for step-responsen.
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Mar 2017 at 16:50
Hej,

Jeg fandt formlerne for membranudsving på diysubwoofers.org i hans excelark. Men mener han brugte en formel for RMS og så isolerede membranudsvinget istedet. Jeg vil give dig ret i at de burde være beregnet på samme måde, men jeg har dog ikke mulighed for det. Al input er selvfølgelig velkommen.

Jeg får [ms] på grafen snarrest, mange tak :)
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Mar 2017 at 17:23
Faktum er bare, at de entydigt IKKE er beregnet på samme måde for lukket og basrefleks - og der er ikke angivet ved graferne, hvad der er gældende. Umiddelbart vil folk jo antage, at de kan sammenlige direkte, men det kan man altså ikke. Det er jo ikke så svært at dividere med kv.rod(2). Anyway, jeg ville bare gøre opmærksom på det.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Mar 2017 at 17:23
Jeg har oplevet, at der for visse enheder ikke vises membranudsving. Mener bl.a. det drejer sig om 26W revelator. 

Der mangler ogsÃ¥ data for de nye Satori 7,5" Big smile ?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz