Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Delefiltre
  New Posts New Posts RSS Feed: DSP erfaringer
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


DSP erfaringer

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message Reverse Sort Order
Dichael View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 05 Mar 2012
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 141
  Quote Dichael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: DSP erfaringer
    Posted: 04 Dec 2020 at 09:15
Hej Roky!

Egentlig vil jeg helst have en forforstærker.

Jeg skal til, at bygge et system op, ned et par subs og højttalere.
Jeg er brændt varm på Hypex systemet, da man kan lave filtre og så videre.
Tænker, at kombinere det med en forforstærker med Dirac.

Michael B.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Dec 2020 at 08:52
Hej Dichael,

Lige nu bruger jeg dem bare med digital indgang. Jeg har ikke en fornuftig pre, men kunne bestemt godt tænke mig at prøve hvad det kan give. Hvis du har lyst, er du velkommen forbi, så vi kan teste.
OBS på, at hvis du bruger alm phono-indgang, så skal du have to kabler mellem Hypex. Et til datastrøm og et til den analoge del.



Edited by Roky - 04 Dec 2020 at 08:53
Back to Top
Dichael View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 05 Mar 2012
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 141
  Quote Dichael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Dec 2020 at 22:33
Roky, jeg vil,også i gang med Hypex moduler.
Alt er samlet og de har indbygget DSP.

Bruger du dem, uden preamp?
Michael B.
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 623
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Maj 2020 at 09:14
Samme her.... har aldrig brugt passive komponenter imellem mine forstærkere og mine enheder Smile
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Maj 2020 at 14:29
Jeg har nu heller ikke haft kondensator på mine diskanter, hverken mine Scan-Speak Beryllium eller mine RAAL bånd.
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
Jesper_K View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 05 Jun 2015
Location: Odense
Online Status: Offline
Posts: 19
  Quote Jesper_K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Apr 2020 at 10:33
Originally posted by phn2

Er der nogen med dsp-xo som kører uden beskyttelse i form af kondensator før diskant? Prisen på ordentlige kondisser overstiger jo nogen gange prisen på diskanten... 
Hej phn2,

Ja jeg har aldrig haft kondensatore på mine diskanter. Det har virket fint i ca 7-8 år. Diskanten er en Mundorf amt.

Mvh Jesper
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Apr 2020 at 19:09
JAV: Det er disse her: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1991&PN=1&title=rokys-3-vejs-retro-aktive-hjttaler

Med nul støj vil det sige, at det kun er akkurat hørbart 30 cm væk fra diskanten. Derudover er der ingen ting. Absolut støjfrit. Bassen er mindst lige så god som mine Icepower 125 ASX2. 

Jeg har bygget et par små kasser i birkekrydsfiner til dem - Vil lave lidt huller til udluftning. 

En anden fed feature ved dem, er at forsinkelsen på lyden mellem input og til lyden kommer ud, er nede under 2 ms, såvidt jeg husker. I praksis betyder det, at der ingen problemer overhovedet er med lipsync ved afpilning af film. De slukker selv (efter den tid man har bestemt) - Det virker næsten stabilt, dvs. enkelte gange slukker de ikke. Tror ligeså meget det er fordi jeg ikke har leget så meget med det. Man kan nemlig sætte følsomheden på det.  

Fjernbetjeningen ligner noget der er løgn, i forhold til, at jeg har været vant til at kunne styre miniDSP med en af de gamle Apple alu-remotes - Men den er jo så efter min mening også den fedeste remote der findes Big smile En stor del af tiden, styrer jeg dog volumen fra enten spotify eller PC'en. 

Det er svært at beskrive forstærkerne (rum, højttaler og delefilter betyder klart mere), men jeg vil sige de på en gang er både åbne og varme i klangen. Jeg tror jeg har den opfattelse, fordi forstærkerne simpelthen bare er godt skruet sammen med lav forvrængning osv. 
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Apr 2020 at 18:34
Lyder spændende, Roky. Jeg regner også med at bruge FA123 på mit PA projekt. Hvilken højttaler har du sat den til?
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Apr 2020 at 17:50
Jeg har for nyligt taget skridtet til Hypex Fusion amps. FA123. Det tog noget tid ikke mindst opsparing, at tage skridtet. Jeg har ikke fortrudt det et sekund. Der er absolut NUL problemer med støj (Jeg har SB29 Satori dvs + 95 dB følsomhed). Der er enkelte på eks. diyaudio, som skriver med problemer med holdbarhed. Jeg håber det er et enkelttilfælde og ikke generelt. 
Lyden er mindst en klasse over miniDSP. Softwaren er ikke så intuitiv som miniDSP. Det virker ikke særlig gennemtænkt. Men det virker. Og det er stabilt. Der er MEGET lidt forskel på de analoge og digitale indgange. Hvis du fortsat overvejer DSP, så vil jeg klart overveje at gå i den retning. 

Jeg kan ikke anbefale USB-lydkort. Det virker fint til stereo, men lige så snart der er flere kanaler, så kører det ikke stabilt. Tro mig - Jeg har prøvet ALT på min computer. 

MiniDSP er godt, men det er ikke samme klasse som Hypex, er min erfaring nu. Det er også dejlig nemt at det hele er samlet i modulet.  

Jeg benyttede en kondensator da jeg startede ude for snart 10 år siden, med USB-lydkort. Kort efter fjernede jeg den og har ikke haft en på siden. Hverken USB-lydkort eller miniDSP. Jeg har aldrig haft en enhed der er gået i stykker. 

Hvis du bruger en bånddiskant eller andet der ikke er glad for at blive koblet direkte til en forstærker, så er det en helt anden sag! 

Det er jo også en mulighed at bevare det passive filter til diskanten, eller integrere det i det digitale, hvis du deler aktivt.


Edited by Roky - 09 Apr 2020 at 17:53
Back to Top
phn2 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 30 Mar 2016
Online Status: Offline
Posts: 138
  Quote phn2 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Apr 2020 at 13:37
Er der nogen med dsp-xo som kører uden beskyttelse i form af kondensator før diskant? Prisen på ordentlige kondisser overstiger jo nogen gange prisen på diskanten... 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz