Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmÃ¥l
  New Posts New Posts RSS Feed: Lime bitumen med trælim
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Lime bitumen med trælim

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lime bitumen med trælim
    Posted: 21 Jan 2017 at 15:05
Hej alle, 

Er der nogen der har erfaring med at lime bitumen fast til kabinettet med alm hvid trælim ? 

Kan det fæste ordentligt ? 

mvh
Henrik
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jan 2017 at 15:20
Hvad er det for noget bitumen, du har købt?

Jeg brugte dette (se link i link herunder), som ikke kræver limning. Der er heller ikke farlig afgasning.

http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=344&PN=18&title=smk-for-alle-pengene-am-34

Resultatet ses på den efterfølgende side (side 19).


Edited by USXX - 21 Jan 2017 at 15:20
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jan 2017 at 22:49
Det er de her "resonansplader" fra T-Hansen jeg har i sinde at købe: 


Der er endda et datablad om dem:

Jeg kunne ikke drømme om at købe noget der afgiver giftige dampe - som jeg kan forstÃ¥ den type man brugte førhen, kunne. 

SÃ¥ hÃ¥ber ikke der er problemer med dette - Der stÃ¥r at det ogsÃ¥ er til højttalerkabinetter. 

Jeg har tidligere købt og brugt det - Og det virker glimrende - men selvfølgelig ikke helt billigt. 

De skal bruges i min standerhøjttaler (basrefleks) med SB17 MFC + SB26 (Alu) pÃ¥ ca 15 liter (nÃ¥r siderne er beklædte med bitumen). Jeg har bygget dem i 18 mm baltisk krydsfiner + 25 mm Sort MDF pÃ¥ fronten. Synes ikke de er helt resonansdøde nok. 

Det materiale du har anvendt ser spændende ud. Jeg har dog i sinde at montere bitumen mellem frontbaffel og kabinettet + tætningsliste- Det tænker jeg er det mest optimale. Lige nu har jeg lagt to lag skum (af den type der ofte følger med elektronik). Dog har jeg en formodning om, at der er en lille smule utæthed, hvilket ikke er optimalt. Lige her er det du har anvendt nok ikke det bedste til formålet?

Grunden til mit spørgsmÃ¥l, er at jeg kan læse at Troels Gravesen har oplevet, at det efter noget tid kan falde af. Jeg har ikke selv oplevet, men mÃ¥ske andre har ?  


Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Jan 2017 at 08:05
Ok...Smile
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Jan 2017 at 08:39
Jeg benytter også bitumenpladerne fra Thansen. Jeg limede dem på inderfladen af mit første højttalerprojekt for 5-6 år siden. Benyttede ganske almindelig trælim.

De sidder der endnu, men kabinetterne er smidt til opbevaring, da jeg har bygget nye højttalere i mellemtiden.

Mon ikke dine fingre begynder at klø efter en ny konstruktion, før de bitumenplader falder af Wink
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Jan 2017 at 18:00
Min plader blev klæbet på med det selvklæbende lag i 2009 og sidder endnu.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Jan 2017 at 19:05
Tak for svar. Jeg tror det ender med at jeg giver dem en smule trælim, om ikke andet for at tilføje lidt masse - et par gram Star

Jo det er en god pointe Enthusiast, det klør allerede nu efter en ny konstruktion (Stor klassisk trevejs ala ATC) Tongue
Men er nu rigtig glad for den nuværende konstruktion, æstetisk og lydmæssigt Cool

Har overvejet at lave en trÃ¥d med dem. Har ogsÃ¥ fundet en mÃ¥de at EQ'e mig ud af en fæl rum-resonans omkrig 50 hz, hvis det kunne have interesse ? Det involverer flere meget stejle notch-filtre efter hinanden med Q over 10 Approve (Jeg har ikke før haft sÃ¥ ren og artikuleret en bas i mit rum)

 


Edited by Roky - 23 Jan 2017 at 19:05
Back to Top
Svend View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Nov 2011
Location: Kgs. Lyngby
Online Status: Offline
Posts: 290
  Quote Svend Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Jan 2017 at 21:50
Har været ude for at enkelte af de plader jeg købte hos Hr. Nyborg sad lidt løst. Har siden limet dem fast med kontaktlim. Og nu er de ikke til at flÃ¥ af..   :-)
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..
Back to Top
Allan_s View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 29 Dec 2014
Location: 8723
Online Status: Offline
Posts: 116
  Quote Allan_s Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jan 2017 at 17:44
kan også anbefale de plader fra T-hansen, mine har siddet i ca 1,5 år uden ekstra lim. Eneste minus er; at det er noget værre L*** at skære dem ud, det koster i hvert tilfælde et par knivblade i stanleyen :-)
________________________
MVH Allan Ø
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Jan 2017 at 15:57
MÃ¥ske dem fra Harald Nyborg er af en ringere kvalitet ? 

Tak for deling af erfaringer. Jeg har købt en pakke med 4 plader i T-Hansen. Har lavet et simpelt forsøg med en lille plade uden lim og en med lim (trælim). Når jeg kommer hjem vil jeg se om det har nogen effekt.

Ja det er godt nok ikke nemt at skære ud. Jeg tror ikke, at den "billige" stanley i plast slÃ¥r til Big smile 

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz