Forum Home Forum Home > Brancheområde > RABU-Acoustics
  New Posts New Posts RSS Feed: 8" SB23MFCL45-4
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login

8" SB23MFCL45-4

Post Reply Post Reply
Author
Selvbygger
Selvbygger

Online Status: Offline
  Quote Juhleren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 8" SB23MFCL45-4
    Posted: 12 Dec 2016 at 00:38
Hej,

Er der nogen herinde som har erfaring med disse, eller deres 8 ohms modstykker?

Jeg leder nemlig efter den perfekte 8" (sub)woofer der kan kører relativt dybt med en rimelig sensitivitet  i ca 25L basreflex som bas i en 2 1/2 vejs konstruktion. Idéen er få en stor højttalers dynamiske 'overblik' parret med 'overbevisende' artikulering af den nedre region i en rimelig lille konstruktion. 

Udfordringen er at der ikke lader til at være ret mange 8" der egner sig -især når jeg også absolut vil ha højt Qms... Alternativerne kunne være Wavecor 8" eller Scanspeak 23W. Men så skal jeg enten acceptere meget lav følsomhed eller papir :-/ 

Jeg ville allerhelst have alu membran, men Sb 8" SB23MFCL45-4 har rigtigt gode specs (til mine formål), så hvis der er nogen som har erfaring med enheden og som evt. kan sige noget om poly membranens egenskaber, ville det være en stor hjælp :-) 

På forhånd mange tak,
Back to Top
Juhleren View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Quote Juhleren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Dec 2016 at 11:21
Bump....

Det lader vidst ikke til at der er de store erfaringer at dele omkring sb23MFCL...
Jeg har imidlertidig googlet lidt mere på sagen og fundet to sæt uafhængige målinger på hhv. SB'erne og på den Wavecor alu sub som jeg også overvejer. Målingerne kan ikke nødvendigvist sammenlignes direkte da de er foretaget af forskellige parter så skal nok som altid tages med en gran sund fornuft og salt :-)

Hvad jeg fandt interessant er at SB'erne jf. testen siger 89dB/2.83V mens Wavecor lader at holde deres SPL specs omkring 83dB. Til gengæld var der stor forskel på forvrængningsplotsene... Ved ca samme output SPL ligger SB'ernes THD i området 3%@50hz og 1%@100hz mens Wavecor'ene er helt nede på 0.5%@50hz og 0.25%@100Hz. Forskellen stiger nedad...

Det skal lige siges at Wavecor SW223BD02 blev målt i en kasse med fyldt med skum mens jeg ikke kender til SB'ens loading.... Kunne dette tyde på at SB'en blev målt under free air betingelser, hvilket til dels forklarer den store forskel i THD?

So far so good, forvrængning er jo ikke alt -og 89dB/2.83V vil give mig nogle bedre muligheder for arbejdsdelingen mellem (sub)bas og mellembas sådan at begge enheder kan tilføre energi i 70-150hz området mens 83dB for Wavecor'en nok reelt betyder at mellembassen vil stå for det meste over 50Hz og dermed mest gavne som en dybbas 'filler'.

Igen, inputs af enhver art er velkomne :-)

mvh, 

Back to Top
Juhleren View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Quote Juhleren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Feb 2017 at 13:14
Jeg endte med at købe et par SB'er og har dem nu sat til tilspilning.
Der har ikke være meget liv i denne tråd men er der interesse i en senere opdatering om min erfaringer med dem?

Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk

Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Feb 2017 at 14:16
Ja da, helt sikkert. Er spændt på at høre din erfaring med den.

Det er en 2½-vejs konstruktion, hvor SB23MFCL45-4 har 25 liter med basrefleks?

Diy - was sonnst?!
Back to Top
Juhleren View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Quote Juhleren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Feb 2017 at 23:43
Kool. Skal gerne rapportere når jeg har tested dem :-)

Jep de skal bruges som bunden i en 2.5 vejs.
Kabinetterne er ikke færdige endnu, men målet er at de får tæt på 25L basrefleks.
Ideen er at hive dem rimeligt langt ned med en stødt og kontrolleret afrulning. 

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz