Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Line source vinter projekt
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Line source vinter projekt

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Message
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Line source vinter projekt
    Posted: 15 Nov 2016 at 21:07
Snæver spredning kan jo være en fordel - så blander rummets vægge sig ikke så meget.

Men de kan så godt blive lidt ego-højttalere.
Det gør ikke noget i min verden.
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 171
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Nov 2016 at 09:52
lækkert at se nye projekter. Glæder mig til at høre om det bliver for snævert et lyttevindue

Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Nov 2016 at 14:35
Hej

Tak for respons.

Det skal lige nævnes at det kun er toppen som "lukker lidt ned" ved lytning off axis. Mellemtonen er fint med og det er jo også hvad enheden måler i følge SB`s egne data. Men jeg er ret sikker på at når der kommer en del flere enheder på vil den ekstra membran areal der gengiver de frekvenser udligne det en del. Men det ved jeg jo af gode grund ikke før det er afprøvet. 
Der er bestilt 16 enheder mere til test 2 med 12 stk per side, og det vil nok åbenbare om min teori holder.

Tror at en enkelt af disse eller 2stk som dedikeret mellemtone i et 3 eller 4 vejs system vil sparke seriøst røv...



Mvh Hans M. Lauridsen

  
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Nov 2016 at 11:37
Hej

Så fik jeg lige samlet kabinet nr 1 til test forsøg nr. 2..

De er 125cm høje, 12cm brede og 15cm dybe. Side, top og bund er lavet i 21mm nåletræs krydsfiner.. front og bag er lavet i 6mm Birkefiner. De har et indenvendig mål i bredden på under 8cm, så de er egentlige stabile nok selv om det er en tynd baffel. Men det er den bedste af alle under vedrørende indbygningsdybden på disse små enheder. OG under alle omstændigheder vil den endelige baffel blive lavet i 3mm Aluminium hvor de er monteret på indersiden/bagfra for max udluftning og de 3mm er lige en my større en højden på kantophænget, men med en 45 graders faset kant i udskæringen betydet det nok intet. Og om ikke andet vil det blive betydelig kønnere at se på, hvilket til gengæld har betydning når de blive ca 2m høje. 

Soklen er fra et sæt Audio Magic Genta. 

Igen de er ikke færdig samlet/monteret. blot samlet let for lige at tage et par billeder til tråden. Og derfor heller ingen bagplade endnu. Man kan også lige skimte de 2 indre afstivninger. De vil blive godt beklædt med bitumen på alle mulige flader





Mvh Hans



Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Nov 2016 at 20:29
Hej

Så fik jeg lige toppet bestillingen på enhederne til 22stk, således at jeg har 15stk per side. De skulle gerne komme her fredag/lørdag..

SÅ, nogle der har et fantastisk forslag til hvordan jeg wirer 15 af disse enheder?

OG så har JAV lavet dette fantastiske 3D billede af et meget muligt outcome af dette projekt..



Mvh Hans 


Edited by Hansmlauridsen - 23 Nov 2016 at 20:31
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Dec 2016 at 12:36
Hej

Så kom der gang i test opsætning/forsøg nr. 2

De er konstrueret igen som åben baffel da jeg fra flere sider er blevet opfordret til ikke at opgive dette endnu. Dog denne gang godt med en god åbning til bagsiden af enheden. Dette har givet en hel del friere lyd fra enheden som ikke længere kommer i "klemme". Så det fjernede et af kritik punkterne fra forsøg nr. 1. Lyden er nu meget ens på begge sider af membranen i mellemtonen. 

De er koblet med 5 parallel grupper der så kører i serie med en fælles modstand på 6,2Ohm.

Men umiddelbare oplevelser efter de har spillet i 12-15timer med god dynamik/lydtryk:

Opsættet er med en Lyngdorf Tdai2170 som kører med aktiv Roomcorrection. Min Jl Audio E110 som mono subwoofer og så selvfølgelig højtalerne dirkete ind i forstærkeren. Room correctionen finder selv den passende skæring imellem sub og højtalere inc fase også videre. 

1. De kan spiller tordende højt uden at kny. Altså som virkeligt højt i vores 40m2 stue, og med masser af lyd og dynamik i hele huste på lidt under 200m2. fedt......Der kommer rigtig meget lyd ud af dem.

2. De er meget svære at trække og kan godt trække tæt på alle kræfter ud af Lyngdorf forstærkeren. Igår da jeg så film var volumeen oppe på -5db på dens skala som køre fra -99 til +12. Vigtigt at nævne i denne sammenhæng er at den har en liniær forforstærker del/volume kontrol. 

3. Til gengæld kommer en del af lyden fra selve bafflen, for første gang har jeg prøvet at når man sætter øret ind imod selve bafflen af den spiller en meget forvrænget mellemtone der skriger i øret. Så i dag vil den bliver dæmper på begge sider med 3mm Bitumen. Fronten er lavet i 9mm Birkekrydsfiner. 

4. Et problem fra test forsøg nr. 1 der ikke er løst er den meget dårlige spredning af de høje frekvenser. sb65wbac25-4 er en rigtig fin enhed som spiller rigtig godt mellemtone, både den dybe og høje. On axis spiller de også meget fin diskant, men de spreder ufatteligt dårligt i diskanten. Man skal ikke langt op i frekvens før selv 15graders off axix er et problem. dette resultere i selv med en åbenbaffel konstruktion skal man ikke sidde mere en en halv meter fra sweetspot før det opleves at stereobilledet forsvinder og man kun har følsen af at høre den ene højtaler. Hvilket er et problem når man bare sidder 2 i sofaen og ser film. En virkelig irreterende faktor ved disse enheder.....
MEN det skal så siges at jeg jo endnu ikke har haft DSP på dem til at hæve toppen som jo i konceptet vil være faldende. Lyngdorf`s Room correction retter ikke op på frekvenskurven, blot rummets indvirkning på selv samme
Jeg vil i dag lege en del mere med placering og vinkling for at se om dette kan rettes lidt ind. 

5. Terminalen på enhederne er meget dårligt konstrueret. Deres hæftning på selv chassiet er så tynd og pårøs at man ikke kan montere bare en lille smule stramme kabelsko uden at de brækker af chassis kanten. Og man kan da slev ikke afmontere dem igen. Og som Ulrik selv har nævnt tidligere i denne tråd er lodning ikke en god mulighed da de nemt smelter af chassis kanten. Alt respekt Ulrik, men jeg vil gå så langt som at kalde dette en konstruktions fejl, og meget lidt brugervenligt. Det efterlader kun muligheden for dårligt kontakt. 

6. Jeg er ret sikker på de skal have MANGE timers tilspilning før de spiller optimalt, så jeg vil opdater igen om nogle dages tid når de har fået 100+ timers "massage"

De spiller godt selv med de "skrigende" baffler og den meget dårlige spredning i toppen.

I næste uge vil jeg få en Groundsound aktiv delefilter på som vil kunne udjævne frekvenskurven og give de ekstra DB i toppen. OG derfor vil jeg også kunne komme med målinger. 

Så med en masse arbejde vil dette nok godt kunne gå hen og blive rigtig interessant projekt. 

De skal også afprøves i et smalt og lukket kabinet som tidligere vist. 

Når jeg har fået leget med disse højtalere og kommet til konklusionen om det er værd at fuldføre vil de sidst 10-15stk enheder per side blive tilføjet.  

Vil det iøvrigt gøre en forskel om man kobler dem parallet med 3 grupper af 5 serie koblet enheder? 









More to come. 

Mvh Hans
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Dec 2016 at 23:56
Hej

Og så har de ellers fået "tæsk" i et uger og lyder er bestemt faldet lidt til ro og mellemtonen skriger ikke helt så meget mere.

Og her kommer lige lidt simple målinger laver via Audiotool/Android og en Dayton IMM-6 kalibreret mikrofon og Pink Noise. 

Det første billede er i lytteposition, billede 2 er målt ca.1m fra center af højtaleren og billede 3 er ca.5cm fra midterste enhede

Det er da bestemt ikke så mærkeligt at jeg føler mangel af topfrekvenser...

Kan min kobling have noget at gøre med det? Nogle der vil komme med et bud på om det vil have nogle indflydelse om jeg kobler dem parallel med 5 grupper af 3 i serie istedet for nu hvor de er seriekoblet med 5 grupper af 3 i parallel. Igen pga de utroligt irreterende terminaler vil jeg ikke gøre forsøget for sjovt...

I morgen vil jeg forsøge at rette det op via aktivt delefilter, men jeg tror ikke på nogen måder det kan rettes op til at der vil være niveau nok over 10Khz i lytte position desværre. Men forsøges skal det.. 









Mvh Hans

Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Dec 2016 at 20:13
Super fedt med de detaljerede opdateringer !
Har du korrigeret for baffelstep? 
Jeg tænker din baffel er omkring 30 cm bred -  baffelsteppet indtræder så ved (115/0,30) = ca 382 Hz. Det synes at stemme meget godt overens med faldet i niveau på din måling/graf nr 2 og 3 Smile
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Dec 2016 at 14:03
Hej

Efter at have koblet dem på flere forskellige måde og ned på "kun" 9 enheder per side må og kan jeg kun komme til den konklusion at dette projekt ikke kan lykkedes. Jeg kan måske med volsomt meget DSP få reguleret toppen ind op til ca 16Khz, men det vil ikke blive en detaljeret og/eller raffineret diskant. De vil nok komme output, men ingen kvalitet. 
Og skal jeg ned på kun 6 enheder per side ryger hele line source konceptet hvilket var hele formålet...

En mulighed kunne være at tilføje en tweeter række på begge højtalere og lave dem 2vejs, men så er det helt hul i hovedet at bruge en 2½" som ikke kan spille bas. Så giver det en hel del mere mening at gå op i 6-8" enheder som også kan spille bas. 

Jeg skulle så have lyttet lidt mere til Ulrik da han nævnte for mig at det ikke er de optimale enheder til netop dette projekt..

Dette projekt er hermed opgivet, slukket og lukket..

Godt nytår 
Mvh Hans
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Dec 2016 at 18:08
Hvad sker der men linesourcen hvis du eks.v. fjerner een 2½ enhed i ca.75 cm højde og erstatter den med en Diskant delt ved 4kHz og lader de andre spille fuld frekevensområde?

Mvh/Mik112


Edited by Mik112 - 29 Dec 2016 at 18:18
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz