Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Line source vinter projekt
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Line source vinter projekt

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Message
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Line source vinter projekt
    Posted: 05 Nov 2016 at 21:08
Der er lidt god information og erfaringer at hente her:

Hifisentralen.no

Et velkonstrueret line array bryder med mange af de principper, "almindelige" højttalere arbejder/kæmper med.
Selve lobbing effekten udnyttes og bliver en positiv ting i et line array - og det er bestemt ikke min erfaring, at man kan høre en lobbing effekt i et line array.

Der er nogle whitepapers og PhD afhandlinger om emnet rundt omkring (kan selvfølgelig ikke finde dem, når jeg ville linke til dem her), men det er et meget spændende koncept - og man skal faktisk glemme lidt de fingerregler man bruger til "traditionelle" højttalere.
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Nov 2016 at 08:51
Nej, decideret lobing er meget begrænset ved den størrelse enheder ved selv høje frekvenser. Det afhænger meget af lytteafstanden. Jo længere linjekilde/jo flere enheder, desto længere skal man væk for at have en jævn respons. Problemet er som sagt ikke så meget lobing, men derimod at niveauet vil aftage ved højere frekvenser - og det kan godt være -2 dB allerede ved 5 kHz med den aktuelle enhed. Med den kobling (med 12 enheder), som vises på side 13 i Daniels link, opnår man en relativ forbedring på måske 3-4 dB ved 20 kHz - men niveauet er stadig aftaget noget i toppen (så i den henseende er det fint nok, at SB65 hæver mod toppen - omend det kun er on-axis).
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Nov 2016 at 16:13
Hej

Ja, var også kommet til konklusionen selv at lobing ikke blive det største problem for projektet. 

Usxx : Det fra side 13 i linket du henviser til kan vel også lade sig gøre med det dobbelte så?, altså 24 enheder. 

Går ud fra det er denne kobling du henviser til, og jeg skal lige forstå det ret. Vil det også imødekomme det lille problem med at alle enheder ikke har samme afstand til øret?





Mvh Hans


Edited by Hansmlauridsen - 07 Nov 2016 at 16:14
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Nov 2016 at 07:57
Jeg har ikke regnet på den type kobling før, men naturligvis bør det kunne udvides. Der er et link 'untitled' i den pågældende post på det norske forum, hvor du kan se konfigurationer med andet antal enheder.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Nov 2016 at 08:21
Nej, denne kobling retter ikke op på delay, men den giver de yderste enheder mindre vægtning, og dermed kommer de (og deres delay) ikke til at spille helt så kraftigt ind.
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Nov 2016 at 08:31
Tør man sige; aktivt filter med DSP :-)
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Nov 2016 at 08:39
Originally posted by daniels

Tør man sige; aktivt filter med DSP :-)

Det ville jo være optimalt, men idéen her er vist at undgå dette!?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Nov 2016 at 08:47
Her ses en sammenligning (simulering) af to arrays med hver 12 stk. SB65WBAC25-4 siddende helt tæt sammen (på en linje). Lytteposionen er her 3 meter fra højttaleren (det har betydning) ud for midten af array'et. I det "normale" array er enhederne arrangeret i tre parallelsektioner med hver fire seriekoblede enheder. Der er anvendt en simpel stempelmodel for enhederne (hver membran er et ideelt/stift cirkulært stempel med arealet Sd), hvor spredningen er givet ved Bessel-funktionen.




Edited by USXX - 08 Nov 2016 at 08:50
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Nov 2016 at 09:24
Hej

Tak for det visuelle Usxx, det hele bliver så dejlig håndgribeligt. 

Vedrørende DSP, så er det noget jeg er stor fortaler for. I min verden er signaltabet ikke større en det der opnås ved et passivt filter. Og igen så skal man ikke købe det billigste, man får nu engang det man betaler for.  

Jeg tror dog at jeg vil prøve at bruge Lyngdorf denne gang frem for mit normale MiniDSP. Men mere om dette på et andet tidspunkt. 

Jeg får lige produceret et par hurtige baffler i dag til første test opsætning. De første forsøg vil blive i en åben baffel, men ideen er at det skal være i et lukket kabinet når jeg kommer så langt.

Mvh Hans
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Nov 2016 at 23:38
Hej

Så har jeg haft en aften med første test opstilling. Altså som billedet viser 4 enheder per side koblet til 4Ohm og på en åben baffel. 
Jeg har kørt signalet igennem min sub som har 24db filter der følger delefrekvensen med subben. Dejligt nemt værktøj. 

Setuppet er som følger : Streaming over i en Nuprime Dac 9 der kører både som DAC og forforstærker  vidre over i JL audio e110 sub igen vidre til en Audiolab M-Pwr og derfra ud til højtaler enhederne

Det positive først :
De spiller selv i dette simple setup overraskende godt. Meget dynamisk og levende at lytte til. 
Enhederne arbejder utroligt hurtigt og har en klar neutral klang. 

Der er længe diskant nok, og det der er, lyder godt. Det er ikke skarpt, med dejligt præsist og allerede her ved kun 4 enheder fornemmes fordelen ved de flere enheder med den dejlige fylde og dynamik der komme på top oktaverne. Noget jeg virkeligt godt kan lide. 

De kan spille meget højt selv når man ikke skærer dem ned af til, altså med fuld frekvens. Mere højt en jeg finder det rart at lytte til. Så med 20+ enheder bliver man nok aldrig dynamisk begrænset. 

Igen med 20+ enheder bliver der rig mulighed for at DSP dem i bunden med nogle ekstra db

Dette simple setup er noget man faktisk kan holde ud at lytte til. Sjældent jeg oplever det i første test..Cool

Og så det negative. 

De kan bestemt ikke spille i åben baffel, da de simpelthen mangler fylde i hele mellemtone området, men det havde jeg nu heller ikke regnet med. Her bliver de simpelthen for små.
Desuden lyder enhederne ikke godt på bagsiden(altså på bagsiden af bafflen), hvilket er noget jeg ikke før har oplevet. Men nok grundet at de bliver "klemt af de 10mm baffel.

Den fysiske størrelse begrænser betydeligt på frontbaffel muligheder. Allerede ved 4-5mm begynder enheden af blive "klemt inde". Og det er simpelthen ikke nemt at arbejde med så små udskæringer i træ når det heller ikke må være i særlig tykt gods. 

De spreder virkeligt dårligt af selv en fuldtone at være. OG bare bevægelser på 10-15grader fra sweetspot ændre betydeligt på diskant niveauet. Så forudser at hvis de bliver justeret i niveau ved en 15-30graders(let toe in) vinkel på lytte positionen. Vil de skrige lige på(on axis)

Konklusionen :

Dette projekt har fået "grøn lys" af både fruen og jeg, kvaliteterne overskygger længe ulemperne. 

Enhedens fysiske dimensioner og deraf begrænsninger undgåes ved brug af Alu baffel/kabinet pga de kun 2-3mm gods tykkelse. OG i alu får jeg det hele CNC skåret. 

Jeg er ret sikker på at når de kommer i et lukket kabinet kommer der mere fylde i hele grundområdet og igen med muligheden for DSP da de kan tåle betydelig mere power en først antaget. De spiller simpelthen noget højere uden af kny en jeg havde regnet med. 

Det med spredningen tror jeg også bliver et sekundært problem pga konstruktions konceptet med den lange linjekilde. 

Så nu mangler der jo bare at bestille for 8000-9000kr enheder(vil dog starte med at køre 12 per side i lukket kabinet ved test nr. 2)





Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz