Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Mini speaker
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Mini speaker

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Mini speaker
    Posted: 09 Okt 2016 at 14:05
For ikke at spamme min egen AM3.4 tråd yderligere (hvor der allerede ligger lidt info om dette projekt), opretter jeg lige et separat projekt til min minihøjttaler, som allerede er færdig. Jeg har købt et par små trææsker hos Trævarfabrikernes Udsalg (ja, de staver gudhjælpemig deres navn forkert - med kun et 'k' i fabrikker...  de burde have en reprimande - men der er sikkert en eller anden forklaring, som jeg ikke kommer til at (ville) forstå. Dertil et par 2½" wideband enheder (SB65WBAC25-4), nogle billige (men helt ok) terminaler og et par store kondensatorer (jf. kondensatortricket beskrevet under Gæsteoptræden) samt lidt dæmpemateriale (som beklageligvis ikke ses på billederne herunder). Meget behændigt passer det nøjagtig med en standard 56 mm hulsav til udskæring for enheden - super nemt. Trææsken er i øvrigt udstyret med en lille styretap. Æsken lukkes, efter at der er lagt en streg lim rundt i kanten - et par hurtigtvinger klarer resten. Vupti - alt i alt tog det to timer at lave to små højttalere.








Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Okt 2016 at 14:24
Som I kan se, er enheden monteret bagfra med små træskruer. Jeg har lagt tre små spændeskiver ned i hvert af de undersænkede huller i forsiden af kurven, så plastikken ikke skulle knække ved tilspænding.  
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Okt 2016 at 15:25
Originally posted by USXX

Jeg har købt et par små trææsker hos Trævarfabrikernes Udsalg (ja, de staver gudhjælpemig deres navn forkert - med kun et 'k' i fabrikker...  de burde have en reprimande - men der er sikkert en eller anden forklaring, som jeg ikke kommer til at (ville) forstå.

Det er bare en gammel stavemåde - talrige firmanavne mangler k'et: Roulunds Fabriker, De Carlske Fabriker, Foss Fabriker. Til gengæld er jeg sikker på at de kalder sig "Trævarefabrikernes Udsalg" Wink
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Okt 2016 at 15:26
Bortset fra det er de virkeligt flotte - man kan vel også lime enheden i, ikke?

Jeg håber du tager dem med 3/12!
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Okt 2016 at 15:38
Originally posted by felsby

Originally posted by USXX

Jeg har købt et par små trææsker hos Trævarfabrikernes Udsalg (ja, de staver gudhjælpemig deres navn forkert - med kun et 'k' i fabrikker...  de burde have en reprimande - men der er sikkert en eller anden forklaring, som jeg ikke kommer til at (ville) forstå.

Det er bare en gammel stavemåde - talrige firmanavne mangler k'et: Roulunds Fabriker, De Carlske Fabriker, Foss Fabriker. Til gengæld er jeg sikker på at de kalder sig "Trævarefabrikernes Udsalg" Wink
Ok, den havde jeg fortjent LOL
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Okt 2016 at 15:44
Originally posted by felsby

Bortset fra det er de virkeligt flotte - man kan vel også lime enheden i, ikke?

Jeg håber du tager dem med 3/12!
Tak! Selvfølgelig kommer de med. Jeg har dog ikke lyttet på dem endnu - det virkede bare som en god idé at lave dem.

Med omhyggelighed kunne man nok godt lime dem i med noget snask - bare pas på, at det ikke bliver trykket ud på forsiden. Man kunne også spænde den på med en bøjle.
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Okt 2016 at 15:48
Ser fine ud. Jeg har jo også lidt enheder liggende fra mit projekt med bessel array, så måske jeg skulle ryge på samme løsning 😁👍
Har du planer om baffelstepkompensation?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Okt 2016 at 20:03
Originally posted by Frost

Ser fine ud. Jeg har jo også lidt enheder liggende fra mit projekt med bessel array, så måske jeg skulle ryge på samme løsning 😁👍
Har du planer om baffelstepkompensation?


Det er for sent (ja, det kunne laves eksternt, selvfølgelig...). Jeg undlod det med vilje for at holde projektet så simpelt som muligt. Den vil jo komme til at stå på en flade og/eller op ad en væg. Desuden er følsomheden lav nok i forvejen - og den kører jo passivt.
Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 171
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Okt 2016 at 21:17
Jeg har lavet noget lignende. Her undersænkede jeg til enheden indvendigt og det samme på bagsiden til magneten. På magnetens bagside monterede jeg relativt blød rund gummipude. Enheden sad således i spænd, når bagsiden blev skruet på.
Back to Top
Fasen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 02 Okt 2009
Online Status: Offline
Posts: 372
  Quote Fasen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Okt 2016 at 10:28
Fedt lille projekt. Kunne være gode som atmos højttalere i et surround setup.
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz