Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Satori MR13P-4 vs MW13P-8
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Satori MR13P-4 vs MW13P-8

 Post Reply Post Reply
Author
Message
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Satori MR13P-4 vs MW13P-8
    Posted: 29 Sep 2016 at 17:47
Er der nogen der kan forklare forskellen på disse to?

http://www.sbacoustics.com/index.php/products/midrange/5in-satori-mr13p-4/

http://www.sbacoustics.com/index.php/products/midwoofers/satori/5-satori-mw13p-8/

Fordele/ulemper i forhold til hinanden?

Jeg påtænker at bruge dem i en 3/4-vejs.

Umiddelbart ser MR13P-4 bedre ud op mod en diskant - men grafer fortæller jo ikke altid hele sandheden


__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Sep 2016 at 19:57
MR står for MidRange - MW står for MidWoofer. Du sammenligner en 4 ohm mellemtone med en 8 ohm bas/mellemtone (denne fås i øvrigt også i 4 ohm). MR har blot kortere (og dermed lettere) spole end MW - derfor egner MR sig ikke til 2-vejs. Prøv at se forskellen i følsomhed på de to, du sammenligner.
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Sep 2016 at 23:20
Om det er 4 Ohm eller 8 Ohm er ligegyldigt i min verden - ligesom følsomheden kun har betydning for maks. SPL - selvom jeg gerne tager imod mere følsomhed.
Kører aktivt.

Men det MidWoofer og MidRange havde jeg ikke lige gennemskuet

Det giver så god mening

Så er det nok nogle MR jeg skal kigge efter som konkurrent til mine 5" C-Quenze SDKM midrange enheder.
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Sep 2016 at 07:28
Åh Gud... du er jo en af dem, der ikke har fået lært at lave passive filtre Wink

MR og MW ligger ellers under hver deres kategori i rullemenuen under Products på hjemmesiden.

MR13P er en lille 5" (noget mindre areal end 5" C-Quenze), så hvis det er et problem, kan jeg anbefale dig at kigge på MR16P-4.


Edited by USXX - 30 Sep 2016 at 07:28
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Sep 2016 at 09:09
Jeg lærte at lave passive filtre, og så lærte jeg at aktive var meget bedre

Jo, jeg havde godt set de to kategorier, men synes ikke man kunne få ret meget ud af beskrivelserne af de to modeller - ud over at de så ens ud på beskrivelserne. Så jeg ville gerne høre hvad der konkret var anderledes (nysgerrig).

Tror ikke arealet er noget problem.
Jeg har et par sæt MW16P-8 og synes egentlig ikke jeg savner noget op mod en diskant - og der er rigeligt areal med to per side.

Måske kunne man lige gøre det hele en tand skarpere med MR13P, nu hvor 4-vejs (måske 5-vejs) i hvert fald ikke er noget problem.



Edited by daniels - 30 Sep 2016 at 09:09
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz