Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Delefiltre
  New Posts New Posts RSS Feed: Mirage M3Si ScanSpeak opdatering
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Mirage M3Si ScanSpeak opdatering

 Post Reply Post Reply
Author
Message
jensby View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 12 Jan 2009
Location: Skive
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote jensby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Mirage M3Si ScanSpeak opdatering
    Posted: 19 Okt 2009 at 11:21
Hej,
 
Som trådens overskrift indikerer, så er jeg igang med at planlægge en opdatering af mine "elskede" Mirage M3 bipolare højtalere.
 
Elskede, fordi konen elsker deres højglans sorte sider, og elskede fordi dens basrefleks er så super lækker afstemt - en 10" i et stort portet kabinet, samt deres luftighed i rummet qua den bipolare konstruktion.
 
Minus'et ved konstruktionen - i mine ører - er primært 2 ting.
Metal hard dome diskanterne - jeg er og bliver til soft dome lyden.
Mellemtonerne - 4" - som jeg synes er lige lille nok, kan måske kalde den "tynd".

Så det der skal ske, er at bassen bliver, og at der ikke røres ved den overhovedet.

Diskanterne og mellemtonen skiftes - til enheder, som I mine øjne er klassikere, og som jeg allerede har gået og samlet sammen til projektet.
Diskanterne bliver D2905/9900 - jeg elsker dens lyd, og så var det den eneste diskant, hvis forplade fuldstændigt kan dække de tidligere udfræsninger fra hard-domen.
Mellemtonen bliver 15M/4531 - men til gengæld har den så stor en indbygningsdybde, at det koster på bipolar delen, idet jeg kun monterer en på fronten, og dropper mellemtonen på bagsiden.

Idag har jeg lavet en "quick and dirty" for at rette den værste fejl i mine ører, de 4 hard dome diskanter er skiftet med 4 stk Vifa DX25 (uden at delefiltret er modificeret) og allerede dette er et stort skridt i den rigtige retning, og med Scan Speak skulle det forventligt blive endnu bedre.

Som en detalje skal også nævnes, at jeg regner med at pille det originale delefilter ud, og erstatte det med aktivt deling, da jeg i forvejen har 2 stk 4 kanals mono effektforstærkere stående, som vil passe perfekt bas, mellemtone, diskant forside samt diskant bagside, som jeg så kan styre/trimme ind efterflg. hvad angår delefrekvens, niveau og fase forhold.

Jeg håber forum'et kan hjælpe med 2 ting.

Forslag til filter - hvordan D2905/9900 og 15M skal deles aktivt?
(Fra bas til 15M bliver mere en "trial and error" process, da jeg ingen spec har på 10" bassen)
 
15M - når den kommer i de ca. 4  liter kabinet. Optimalt, burde jeg porte den, og afstemme porten, meeen, kabinettet er ikke særligt dybt, så der bliver ikke meget mulighed for en port. Og jeg har alligevel et 120mm hul fra den bagudvendte mellemtone på bagsiden, så jeg tænkte, kunne en ScanSpeak variovent ventil være en farbar vej som et alternativ til en port?
 
(Tegningen nedenfor, viser at mellemtonen sidder i set eget runde kammer i kabinettet, men når de små 4" mellemtoner skiftes med en 15M, er der ikke plads til en port på samme side som enheden...)

Billeder af højtaleren som den ser ud idag, til de som ikke kender den.
 
Opbygningen af kabinettet:
Højtaleren set forfra:
 
Højtalerens bagside:
 
Back to Top
jensby View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 12 Jan 2009
Location: Skive
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote jensby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Okt 2009 at 11:33
som supplering kan måske nævnes, at mit delefilter er et BBE DS 48.

48 = 4 ind 8 ud.

De 4 ind bruger jeg til at summere left & right med henholdvis 2 LFE kanaler fra min forforstærker, for at få sub-bassen med i "film-mode" uden at have dedikerede subwoofere stående.

Og 8 ud, for at 2 x 3 vejs stereo, samt de 2 ekstra kanaler til diskanterne på bagsiden, for at kunne styre disse seperat, når ENGANG forsiden er blevet trimmet på plads.

I den originale konstruktion, sidder enhederne, både diskant og mellemtone simplethen blot paralet for/bagside....
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Okt 2009 at 19:06
Hey,

Spændende projekt. Er det en Vifa K10MD der sidder i?

Har du adgang til måleudstyr? Det er middelbart det første du har brug for. Aktive filtre skal laves (ligesom passive) ud fra målinger, ellers fungere de ikke som tiltænkt. Godt nok er aktive filtre ikke afhængige af enhedens impedans, men der er stadig en skæv frekvensgang samt fase der skal tages højde for. Det er umuligt uden måleudstyr. Der skulle være en tråd herinde hvor folk med måleudstyr poster. Så er det muligt at finde hjælp. 
Back to Top
jensby View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 12 Jan 2009
Location: Skive
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote jensby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Okt 2009 at 08:07
Hej Henrik,

Godt du har fået gang i dit forum Wink

Nej, det er ikke en Vifa der sidder der nu, har glemt navnet på enheden, men da jeg fik skiftet ophænget hos Posselt, sagde han at det var en brasiliansk enhed, som han tydeligt genkendte.

Jeg har ikke selv adgang til måleudstyr, men har kigget i tråden ang. måleudstyr, og må se om jeg kan finde en hjælpsom sjæl, der kan finde tiden til at måle dem igennem, og hjælpe med at trimme dem ind - jeg bor i Skive, så der er et par stykker kan jeg se....
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz