Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Delefiltre
  New Posts New Posts RSS Feed: Hvordan vælger man spolens størrelse i et lowpas
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Hvordan vælger man spolens størrelse i et lowpas

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Green Hornet View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 21 Jul 2009
Online Status: Offline
Posts: 8
  Quote Green Hornet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hvordan vælger man spolens størrelse i et lowpas
    Posted: 18 Okt 2009 at 01:19

Jeg prøver at kopiere et to vejs filter koncept (1.ordens tror jeg nok) med en L-pad i diksant kredsen jeg har set. SpørgsmÃ¥let er hvordan jeg vælge spolens induktivitet ? Jeg kender dele frekvensen (1500Hz). Er det sÃ¥ enhedens enhedens nominelle impedans (8ohm opgivet fra fabrikant =>0.85mH) jeg skal bruge, eller skal jeg mÃ¥le enhedens impedans ved 1500Hz (fabrikantens mÃ¥ling siger ca. 16ohm ved 1500 Hz =1.7mH)?

Burde jeg måle noget i stedet, og ud fra det bestemme spolens induktans?
 
Bør mit valg af spole være anderledes hvis der sidder en impedans udlingnings kreds (kapacitor og modstand i parallel) pÃ¥ bas enheden (Det gør der nemlig i det filter jeg vil lave), altsÃ¥ børe jeg brugen en anden induktans i mine beregninger?
 
Som sidespørgsmÃ¥l forstÃ¥r jeg ikke hvordan man kommer frem til nominel impedans nÃ¥r jeg ser pÃ¥ en impedans mÃ¥ling af en højtaler over frekvens omrÃ¥det. Er der en eller anden vægtnings regel / integration af areal eller andet man laver? Og hvis man mÃ¥ler impedancen af den specifikke enhed i det endelige kabinet, kan man sÃ¥ komme frem til en værdi med større relevans for valg af spole end fabrikantens mÃ¥linger (hvilken der sÃ¥ mÃ¥tte være mest relevant)?
 
Sidst men ikke mindst er enhedens induktans anderledes når musikken spiller og enheden er varm?
 
På forhånd tak til den der gider binde an med et svar på denne lange smøre :-)
 
p.s. det er denne eminence co-axial enhed det hele drejer sig om
 
 


Edited by Green Hornet - 18 Okt 2009 at 01:30
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Okt 2009 at 11:00
Det er ikke til at sige! Jeg kan godt forstå at du er forvirret.

En ting er enhedens impedans og elektriske overføringsfunktion, en anden er dens udstrålingskarakteristik / fasekarakteristik som også afhænger af forpladen og kabinettet.

Den "akustiske overføringsfunktion" er ikke til at regne sig frem til, det vil blive alt for indviklet og aldrig lige så præcis som en måling.

Du skal derfor have en til at måle den "akustiske overføringsfunktion" på din højttaler og derfra skal du have simuleret et delefilter.

 Hvad er det for en højttaler du er i gang med? Har du billeder eller lignende?


Edited by kappen - 18 Okt 2009 at 11:02
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Okt 2009 at 11:30
Hvilken del af landet bor du i? så er der jo en hel del der kan hjælpe dig med målingerne.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Green Hornet View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 21 Jul 2009
Online Status: Offline
Posts: 8
  Quote Green Hornet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Okt 2009 at 11:32
Bor i MÃ¥løv nord vest for København. Og det ville være fantastisk hvis der var nogen der kunne hjælpe. Men venter desværre pÃ¥ at mine fræse skabeloner kommer hjem. sÃ¥ det  tager lidt endnu før jeg har et kabinet.
 
Billedet af den højtaler jeg prøver at bygge
 
Vigtigere her er et billede af filteret


Edited by Green Hornet - 18 Okt 2009 at 11:42
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Okt 2009 at 11:36
http://www.forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=106&title=nrder-hjlper-nrder-hjtaler-mle-service
Her kan du se hvem der har måleudstyr og hvor de bor. Så kan du lave en aftale med den der er nærmest, får lavet målingerne, de kan så efterfølgende blive lagt op i din tråd og så går der ikke lang tid før du har en 3-4 filterforslag.
 
Busk
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz