Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: Ekta Grande test-kabinet
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Ekta Grande test-kabinet

 Post Reply Post Reply Page  <1 789
Author
Message
LektorBlomme View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 08 Apr 2015
Location: København
Online Status: Offline
Posts: 45
  Quote LektorBlomme Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ekta Grande test-kabinet
    Posted: 29 Jun 2017 at 19:23
Tak, jeg vil så som udgangspunkt tage udgangspunkt i den port jeg har, og prøve at justere lidt med den. 
Jeg kom lige i tanke om at Troels (og andre?) vil gang portlængden med 0,7 i forhold til modelberegningerne(!) Er det en generel holdning, eller er der meget delte meninger her?

...Det passer bedre med Troels' Ekta Grande (62 liter, 10x20 port) og FB 32Hz i Speakerbuilder Pro, hvis jeg ganger med 0,7 ;)


Edited by LektorBlomme - 29 Jun 2017 at 19:24
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Jun 2017 at 21:25
Mine erfaringer stemmer med Troels's 0.7 forkortningsfaktor - hvad det så end skyldes.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Jun 2017 at 09:17
Hvis man har behov for at gange den beregnede portlængde med 0,7 for at få den beregnede tuningsfrekvens til at passe, så er der noget, man ikke tager højde for! Vi har haft en tråd om det herinde. Det er korrekt, at endekorrektionen (af forskellige årsager) er en lille smule større end den teoretiske for en ideel Helmholtz-resonator. Sidder porten tæt på en kabinetvæg, kan det dog være ret betydeligt. Hvis porten er akustisk belastet (fx hvis den sidder i bunden), er billedet også lidt anderledes. Hvis jeg regner med dæmpining (dvs. forøgelse af det akustiske volumen) og har porten siddende frit i kabinettet, så passer pengene, hvis jeg kører med en endekorrektion på 1,7*portradius (den teoretiske værdi er 1,46 for det tilfælde, hvor porten er fri i den ene ende og baffled i den anden).

Edited by USXX - 30 Jun 2017 at 10:42
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Jun 2017 at 09:43
...og i øvrigt; for endekorrektionen gælder, at det er den hydrauliske radius, man skal bruge - og for en ikke rund port er den ikke den samme som den ækvivalente geometriske radius, som man bruger i selve portberegningen.

Edited by USXX - 30 Jun 2017 at 09:44
Back to Top
LektorBlomme View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 08 Apr 2015
Location: København
Online Status: Offline
Posts: 45
  Quote LektorBlomme Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Jun 2017 at 12:17
1000 tak for den afklaring USXX

Jeg prøver mig lidt frem, og i den sidste ende bliver det øret der afgør.

...Porten sidder pt rimeligt frit i kabinettet, men efter jeg har fyldt sandposer i, er bunden nu helt oppe ved porten(!) Jeg må derfor forvente, at port afstemningen ikke vil være 100% overførbar til det nye kabinet, hvor porten (igen) vil sidde rimeligt frit.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Jun 2017 at 12:39
Det er jo heller ikke sikkert, at den beregnede tuningsfrekvens er 100% i øret - lyttetrim af port/volumen i kombination med dæmpning kan altid anbefales. Med tiden vil erfaring gøre, at man ret hurtigt kommer i mål med box-tuning.

Edited by USXX - 30 Jun 2017 at 12:40
Back to Top
LektorBlomme View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 08 Apr 2015
Location: København
Online Status: Offline
Posts: 45
  Quote LektorBlomme Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Maj 2018 at 17:30
Så er jeg tilbage igen!

Yderligere familieforøgelse tog en del tid, og projektet fik en lille pause - så er det godt at test-kabinetterne ikke ser så tossede ud.

Jeg har lige et et spørgsmål til porten (igen):
Hvis jeg skal have en port i de endelige kabinetter, som jeg kan eksperimentere lidt med, så kan jeg ikke få en 100ø port der er lang nok - og den ville heller ikke kunne være i kabinettet.
Det korte af det lange: kan jeg få problemer med portstøj, eller andet, ved at bruge en port der kun er 68ø? til sådan et par 18W?
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Maj 2018 at 21:04
Med en rimelig trompet både eksternt og internt vil det nok kunne gå med 68mm.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 789

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz