Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: Ekta Grande test-kabinet
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Ekta Grande test-kabinet

 Post Reply Post Reply Page  <1 56789>
Author
Message
Roky View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 524
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ekta Grande test-kabinet
    Posted: 31 Mar 2017 at 15:54
Har du overvejet en front, evt i Sort mdf? Som standard kan det fås i 25 mm. Jeg synes personligt det ser rigtig flot ud når det får en gang olie. Det har dog en tendens til at suge meget, så måske lak er bedre (Det har jeg endnu ikke prøvet)
Med en aftagelig front, har du bedre mulighed for at skifte ud, skulle du en dag få lyst til dette. Fronten kan selvfølgelig også males, muligheder er der nok af. 

Jeg har selv rodet lidt med dette. En løsning med en tætningsliste (monteret på kabinettet) og bitumen (monteret på den aftagelige baffel). Det synes jeg selv ser ret godt ud. Jeg har monteret den med skruer med et "rundt" hoved, der er malet sort.  

Det er muligt at en baffel på 22 mm i teorien er nok, men jeg synes bedre om at lave bafflen lidt tykkere end det. 

mht til affasning, har jeg selv haft helt med at lave en "rundet" affasning. Det giver efter min mening et lidt pænere udtryk.

Hvis du laver affasning i krydsfiner med forskellig "vinkler", kommer der (naturligvis) til at være visse ender hvor lagene synes tykkere. Det ved jeg ikke selv om jeg synes er særlig pænt. Tror affasning på et solidt stykke træ generelt er pænere. 
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1251
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Mar 2017 at 16:42
Jeg er enig med Roky: med en sortlakeret front i MDF har du langt større mulighed for at lave fronten præcis som du ønsker: med en akustisk og visuelt velegnet affasning, passende tykkelse, udskæring bag enhederne og dertil med en flot kontrast til resten af kabinettet. Her er en version, jeg godt kunne tænke mig at plagiere:


p.s. Jeg har lige olieret to sorte MDF forplader. Det gør jeg ikke igen - det er ikke specielt pænt og suger enorme mængder olie. Det skal enten være klar lak eller lakering hos professionel.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1251
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Mar 2017 at 16:44
Back to Top
LektorBlomme View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 08 Apr 2015
Location: København
Online Status: Offline
Posts: 44
  Quote LektorBlomme Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Apr 2017 at 10:01
Den større fleksibilitet ved en seperat front er klart en fordel, og også derfor at det var en del af det oprindelige design. Hvis jeg anstrenger mig, kan jeg nok lave et udmærket resultat i mdf, som jeg har gjort med prøvekabinetterne. Jeg har dog lidt modstand mod en sort front - smag og behag .Derfor var jeg ude i noget massivt træ, som jeg dog ikke tror jeg kan lave fornuftige affasninger i.
 
Jeg kan dog godt lide ideen om en aftagelig baffel. Så kommer der selvfølgelig synlige skruer, men det er også til at leve med. Jeg har dog svært ved at se, hvordan jeg skal placere skruehullerne i en frontbaffel med affasninger som Ekta Grande(?)

En mulighed som jeg vil overveje, er at lave en mere simpel aftagelig (midlertidig) baffel i fx. 25mm sort mdf. Så kan jeg efterfølgende eksperimentere med forskellige design.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1251
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Apr 2017 at 20:09
En evt. aftagelig baffel vil kunne monteres med koblingsbøsninger på bagsiden, de tilhørende bolte strammet gennem hullerne til enhederne. Man kan nå dem med en lille lomme-skraldenøgle som den jeg har.
Back to Top
LektorBlomme View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 08 Apr 2015
Location: København
Online Status: Offline
Posts: 44
  Quote LektorBlomme Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Apr 2017 at 20:31
Det var egentlig rimeligt simpelt og smart. Så skal jeg bare være sikker på at et mellemtonekammer ikke er i vejen, og/eller at jeg kan få min hånd igennem hullet til diskanten
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1251
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Apr 2017 at 12:58
Tak :-) Med dit design fra side 7 ville jeg bruge 10 bøsninger, 6 der strammes fra basenhedernes huller, 2 i mellemtonekammeret og 2 der nås via diskanthullet. Den her kan komme igennem diskanthullet.
Back to Top
Roky View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 524
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Apr 2017 at 10:53
Jeg ville være lidt forbeholden i forhold til massiv træ. Det har en tendens til at "slå" sig en lille smule. Det skifter i løbet af året hvor luften blive hhv tør og fugtig. Med krydsfiner og MDF kan jeg ikke forestille mig at problemet er så udpræget.

Nu har jeg ikke selv direkte fårlige erfaringer med det, men jeg mener at Troels Gravesen selv har skrevet om dette problem. 

Jeg ville under alle omstændigheder vælge en løsning med en tætningsliste :-) 

Smart med de koblingsbøsninger. Jeg bruge selv på et tidspunkt indslagsmøtrikker til montering af baffel. Det gik jeg dog væk fra 1) Almindelige skruer i kraftig gods kan kan spænde bafflen fast med rigelig kraft 2) Hvis man på et tidspunkt skifter bafflen ud, er det svært at lave et skruehul der passer præcist.  
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1251
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Apr 2017 at 10:58
Enig i massivt træ - det kan nemt arbejde en procent.

Ja, tætningsliste er en absolut nødvendighed!

Troels er selv arg modstander af koblingsbøsninger; og bruger alm. skruer. Han siger at de kan gå løse. Jeg har ikke selv brugt dem andet end i saml-selv møbler!

Back to Top
Roky View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 524
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Apr 2017 at 11:21
Indslagsmøtrikker kan IMO godt have en tendens til at gå løs. Jeg har de sidste gange givet dem en klat sekundlim inden de bliver banket helt fast. En mulig fejlilde er hvis man ikke sørger for at hullet er HELT vinkelret. Det kan fikses på en søjleboremaskien eller med overfræseren (Eksempelvis et 4 mm bor med gaffa rundt om) - Det virker faktisk glimrende at lave vinkelrette huller med den - Man skal bare huske at skrue ned for hastigheden ;-) 

Hvis enheden ikke er særlig tung, eller hvis enheden ikke skal ud og ind mange gange, så tror jeg ikke fremover jeg vil bruge indslagsmøtrikker. Det er meget hurtigere at lade være :-D - og man kan spænde en enhed fast langt hårdere end det er påkrævet med en god skrue. 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 56789>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz