Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: Ekta Grande test-kabinet
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Ekta Grande test-kabinet

 Post Reply Post Reply Page  <1 45678 9>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ekta Grande test-kabinet
    Posted: 29 Mar 2017 at 14:08
Det er udmærket med ikke-parallelle flader.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Mar 2017 at 14:34
Originally posted by USXX

Det er udmærket med ikke-parallelle flader.
Det kan ihvertfald ikke skade, men jeg hra endnu tilgode at se bevis for påstanden. Martin Colloms i "High Performance Loudspeakers":

Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Mar 2017 at 15:06
Det var vi nu vist/erfaret mange gange! Man skal naturligvis se vinklingen i forhold til bølgelængde. Det er fx meget effektivt med en skråtstillet bundplade i et gulvstående kabinet. Hobby Hifi har for mange år siden lavet en grundig undersøgelse af forskellige udformninger af mellemtonekabinetter (med samme volumen).
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Mar 2017 at 15:25
Ja, den Hobbyhifi artikel har jeg en kopi af. Deres konklusion var at skrå vægge eller kugler eller hvadharvi var lige meget for et mellemtonekammer - det skulle bare være STORT Big smile
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Mar 2017 at 15:30
Her er konklusionen fra artiklen, som er temmelig grundig, med mange målinger.

Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Mar 2017 at 15:46
Helt enig i at dæmpning (mængde/type/placering) er langt vigtigere. En anden væsentlig ting er enhedens placering langs den transmissionslinje, som refleksionen tilhører (det kan i visse situationer betyde temmelig meget).

Edited by USXX - 29 Mar 2017 at 15:47
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Mar 2017 at 16:29
Jeg er ikke længere sikker på om det pinedød er nødvendigt at putte en SB29RDC diskant i et lukket kammer Smile

Back to Top
LektorBlomme View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 08 Apr 2015
Location: København
Online Status: Offline
Posts: 45
  Quote LektorBlomme Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Mar 2017 at 23:29
Ideerne vælter lidt frem og tilbage, så jeg overvejer en let ændring. Årsagen er økonomi og design. Økonomi, da de oprindelige fronter fræset i eskotisk træ vil være en forholdsvis stor udskrivning i forhold til det samlede projekt. Derfor overvejer jeg et design uden separate fronter(!) Det vil endvidere give et mere stilrent udseende (tænkt i bart birkekrydsfiner).


Udfordringer:
1: Det bliver sværere at lave huller til enhederne, og umuligt at lave affasninger på bagsiden af hullerne. Dette tænker jeg kan kompenseres, ved at lave fronten tilpas tynd lige der, hvor enhederne skal sidde. Spørgsmålet er så: Hvor tynd skal pladen være lige bag enhederne? 
På den viste model har jeg lavet så fronten er 10 mm bag 12m og 20 mm bag 18w. De bliver begge undersænket 5-6 mm, så der er ikke meget tilbage bag 12m, men jeg tænker, at det lige kan gå. andre forslag?

2: Jeg tror ikke jeg vil kunne lave affasningerne som Troels har lavet på fronterne på det oprindelige design. Derfor overvejer jeg helt at undlade affasningerne(!) Troels har flere gange understreget at det er meget vigtigt at fronter med affasninger mv. bliver lavet . som forskrevet, for at det aktuelle delefilter virker efter hensigten, men hvor vigtigt er det egentligt, når målene og enhedernes placering vil være lavet præcist som forskrevet?
I nyere konstruktioner fra Troels - fx "DTQWT mk III" og "Discovery-4" - skriver han, at det er valgfrit, om man vælger at affase fronterne, og at det mest er for syns skyld!
Med det som udgangspunkt, tænker jeg, at jeg bare skal holde frontpanel dimensionerne og enhedernes placering efter forskriften, så er det fint - er jeg helt galt på den?

Siderne på modellen ovenfor er helt lige (90 grader), toppen er dog afrundet i en blød bue med radius 50 mm.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Mar 2017 at 08:08
1. Der er mange der har fræst i X-finer translam. Find en med det store kørekort til overfræser. Det bliver, synes jeg, virkelig flot når man ser striberne i det tværskårne X-finer!

1a. Jeg synes ikke du skal lave fronten så tynd bag 12M. Jeg har raspet affasninger efter samling med et simpelt raspejern til boremaskine. Det tog 15 minutter pr. hul, det var dog også MDF. Men med et nyt og frisk raspejern kan du godt file lidt af en 16mm plade hvor enheden er undersænket 5 mm.

2. Affasninger giver ofte en glattere frekvensgang, men det er ikke absolut nødvendigt. Men jeg synes det ville være flot hvis de to yderste plader blev affaset 45 gr. hele vejen rundt med en 15 mm fas. Det er ikke det originale design, men selv det tror jeg vil hjælpe.
Back to Top
LektorBlomme View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 08 Apr 2015
Location: København
Online Status: Offline
Posts: 45
  Quote LektorBlomme Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Mar 2017 at 14:40
Jeg har lidt erfaring med overfræseren, hvor mine sidste to sæt højttalere endte med et ganske acceptabelt resultet. 
Raspejern til en boremaskine havde jeg ikke tænkt på. Så vil vil jeg nok undersøge mulighederne der, og så lave frontpladen lidt tykkere - det har jeg det også bedst med, og 16mm lyder godt.
Så kan jeg måske også holde tykkelsen på 20mm til W18'erne, og så raspe lidt, hvis det skulle blive nødvendigt.

Jeg har tænkt på om jeg skal gøre noget med kanten. Jeg har før overvejet 45 gr. eller også en rund affasning, men jeg tror jeg vil synes bedst om udseendet med en lige kant. Jeg kan selvfølgelig lave en mindre affasning efterfølgende, hvis behovet viser sig at være for det.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 45678 9>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz