Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: Ekta Grande test-kabinet
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Ekta Grande test-kabinet

 Post Reply Post Reply Page  <1 34567 9>
Author
Message
LektorBlomme View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 08 Apr 2015
Location: København
Online Status: Offline
Posts: 45
  Quote LektorBlomme Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ekta Grande test-kabinet
    Posted: 28 Mar 2017 at 09:59
Felsby;
Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med ydersiden af toppladen. Toppen er helt vandret - parallel med bunden, ligesom for- og bagside er parallelle. Måske er det ikke så tydeligt på billedet(?)

Hylle;
Det er rigtig interessant at høre om den slags praktisk erfaring, det er jo noget vi andre kan bruge!
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Mar 2017 at 12:44
Hylle, 

Mange tak for svaret. Det var helt ny viden for mig. Nu bliver jeg nok nødt til fremover at designe kabinettet med et lukket kammer til diskanten Big smile 




Edited by Roky - 28 Mar 2017 at 12:49
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Mar 2017 at 12:54
Originally posted by Hylle

Det ser godt ud! Roky jeg ved ikke om man kan høre diskanten sidder i sit eget kammer. Det har ikke noget at gøre med om diskanten har bagkamme på, der er oftest bevist lavet en utæthed i diskanterne, f.x mellem magnet system og frontplade. Scan speaks små neo illuminator diskante har enda et lille boret hul i bagkammeret. Den ønskede utæthed skyldes, ved luftfragt vil over/undertryk i omgivelsene gøre, at domen vil blive suget ind og blive deformeret, hvis kammeret er helt tæt. Men jeg havde en kontakt med en kunde i Sverige som kunne måle øget fovrængning på diskanten nå den sad i samme kabinet som woofeen, og han kom frem til det skyldes trykket i kabinettet fra wooferen.

Vil det sige, at ham svenskeren havde bassen kørende, da han målte forvrængning på diskanten?!?

Den tilsigtede utæthed, man laver i diskanter, er (hvis den er korrekt udført - og det er den IKKE med et boret hul, der giver en tydelig Helmholtz-resonans.) ekstremt lavfrekvent - vi taler ren sivning. Det er langt under en frekvens, som nogen bas kan modulere. Jeg tror, man skal lede efter andre forklaringer.


Edited by USXX - 28 Mar 2017 at 13:18
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Mar 2017 at 15:12
Originally posted by LektorBlomme

Felsby;
Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med ydersiden af toppladen. Toppen er helt vandret - parallel med bunden, ligesom for- og bagside er parallelle. Måske er det ikke så tydeligt på billedet(?)

Klebager, det så bare på det seneste billede ud som om toppen hældte let bagover :-)
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Mar 2017 at 19:51
Jeg vil ikke vædde på det var den rigtige forklaring, jeg kan bare huske det var hans konklusion. han kan jo reelt have den defekt diskant på anden vis. men jeg synes den gang det lød plausibelt ud fra hans undersøgelser. Det var i alt fald ikke en Illuminator Neo tweeter han brugte. Jeg mener ikke, man absolut skal lukke bag diskanten for en hver pris i alle konstruktioner. Man bør nok selv få lavet forsøgene endag.... 
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Mar 2017 at 08:42
Ved at lukke har man en pakning mindre at bekymre sig om :-)
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Mar 2017 at 09:06
Nu skal man jo ikke lade pakninger give en bekymringer - og mange enheder kommer jo med pakning monteret Wink. Prisen for separat kabinet er til gengæld mindst én ekstra indvendig skilleplade samt bøvl med ledningsgennemføring (hvor der jo også skal tætnes, hvis idéen skal holde vand).

Edited by USXX - 29 Mar 2017 at 09:07
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Mar 2017 at 10:42
Jeg tror heller ikke som sådan det er besværet værd, hvis diskanten er vel lavet. Dog er der nogen som mener det er værd at dæmpe/forstærke bagkamre på nogle diskanter for at få bedre lyd. på de diskanter kunne det evt være en ide. Jeg tænkte bare i den her konstruktion LektorBlomme laver, var det let at lave et ekstra kammer.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Mar 2017 at 10:58
Originally posted by Hylle

...Dog er der nogen som mener det er værd at dæmpe/forstærke bagkamre på nogle diskanter for at få bedre lyd. på de diskanter kunne det evt være en ide...

Enig!

Back to Top
LektorBlomme View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 08 Apr 2015
Location: København
Online Status: Offline
Posts: 45
  Quote LektorBlomme Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Mar 2017 at 13:45
Jeg er opmærksom på at jeg tænker flere principper ind i min konstruktion, som måske ikke er helt evidensbaseret - fx ikke-parallelle flader, samt denne forseglede diskant. Jeg tænker, at så længe det ikke skader, kan jeg lige så godt hygge mig med det, og så giver det måske noget dejligt placebo LOL
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 34567 9>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz