Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: Ekta Grande test-kabinet
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Ekta Grande test-kabinet

 Post Reply Post Reply Page  <1 23456 9>
Author
Message
LektorBlomme View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 08 Apr 2015
Location: København
Online Status: Offline
Posts: 45
  Quote LektorBlomme Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ekta Grande test-kabinet
    Posted: 24 Mar 2017 at 20:28
Jeg er nu blevet lidt klogere på hvor svært det er at lave tegninger, der kan bruges til CNC. 
Jeg skal vidst glemme alt om 5-akset CNC-fræsere, og alt hvad man kan, da det hurtigt bliver meget dyrt! 
Jeg er stadig meget hooked på translam, så derfor er plan B at lave store plader sat sammen fra side til side således:



Jeg er bla. inspireret af Humble Homemade Hifi Euridice:
http://www.humblehomemadehifi.com/library/Humble%20Homemade%20Hifi_CAD_Euridice.pdf

Fokus her er at undgå parallelle flader, samt undgå ensartet tykkelse på fladerne ud fra en ide om at undgå egenresonanser(!) 

Nogen kommentarer til optimeringer at denne tilgang? evt. nogle andre lignende konstruktioner der kan hentes inspiration i?

Jeg har selv tænkt at det kunne være fordelagtigt med flere tværstivere mellem de relativt store flader på siderne fx i form at runde stave sat i spænd.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Mar 2017 at 21:07
Det er en rigtig god ide.

Udskæringen bagtil er vel til delefilter, men hvad med den i bunden?

Hvis de to pukler bagest i baskammeret er for at få variation i vægtykkelse, kan mindre gøre det.

Ang. stivere skal der givetvis være nogen på tværs. Jeg vil foreslå dig at lade den midterste plade rumme mange flere stivere - lav den fx som en perforeret fuld plade med udskæring til basserne. Så kan tværstivere også monteres så de er i kontakt med den.

Det er en udbredt misforståelse at skrå flader gør at stående bølger ikke opstår. Det er desværre ikke rigtigt, de summerer bare over et lidt bredere spektrum, men med en trevejskonstruktion er problemerne i baskammeret begrænsede. Og i mellemtonekabinettet bruger man bare MDM-3.
Back to Top
LektorBlomme View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 08 Apr 2015
Location: København
Online Status: Offline
Posts: 45
  Quote LektorBlomme Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Mar 2017 at 21:27
Tak for oplysning om misforståelser, det er noteret. Og virkelig god ide med den perforerede midterplade - det vil jeg lige arbejde lidt på.

Udskæringen i bunden er også til delefilter, det er delt i to.

Det var også tænkt at de to pukler skulle bryde den direkte reflektion fra basserne, men du her sikkert ret i at mindre kan gøre det her.
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Mar 2017 at 10:14
Når nu du sigter så ultimativt som du gør med de her kabinetter så ville jeg personlig lave diskanten i sit eget volume som du gør med mellemtonen. Diskanter er aldrig helt tætte så bas-trykket vil påvirker diskanten en smule (dog ret lidt).
Man kunne også overveje at lade bas porten være en del af kabinet konstruktionen, men så bliver den rigtig svær at trimme på... Sikkert ikke at anbefale på prototype niveau, som to kabinetter vil være.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Mar 2017 at 15:07
Enig med Hylle, diskanten bør have sin egen lille rede.
Hvis man nu laver en slot-port i testkabinetterne bør den kunne overføres til translam konstruktionen.
Back to Top
LektorBlomme View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 08 Apr 2015
Location: København
Online Status: Offline
Posts: 45
  Quote LektorBlomme Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Mar 2017 at 22:11
Det havde jeg egentlig også overvejet med diskanten. Det er meningen at der kommer en almindelig front-baffel på, der er 30mm. Så skal der kun laves en lille udhulning i translam delen, for at give diskanten et lille seperat rum.

Slotport havde jeg ikke tænkt på - det kunne ellers passe godt, men jeg får lidt svært ved at lave dem i de nuværende testkabinetter.
Planen er at porten skal sidde i fronten, som jeg helst vil have i noget mørkt massivt træ.


Edited by LektorBlomme - 26 Mar 2017 at 20:41
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Mar 2017 at 13:26
Originally posted by felsby

Enig med Hylle, diskanten bør have sin egen lille rede.

Kan man i virkeligheden høre forskel, om diskanten har sig eget kammer eller ej? 
(Forudsat at enheden i forvejen har sig eget kammer) 
  


Back to Top
LektorBlomme View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 08 Apr 2015
Location: København
Online Status: Offline
Posts: 45
  Quote LektorBlomme Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Mar 2017 at 00:23
hejsa

Så fik jeg lavet en let revideret udgave lige inden sengetid
 

Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Mar 2017 at 09:10
Det ser godt ud! Roky jeg ved ikke om man kan høre diskanten sidder i sit eget kammer. Det har ikke noget at gøre med om diskanten har bagkamme på, der er oftest bevist lavet en utæthed i diskanterne, f.x mellem magnet system og frontplade. Scan speaks små neo illuminator diskante har enda et lille boret hul i bagkammeret. Den ønskede utæthed skyldes, ved luftfragt vil over/undertryk i omgivelsene gøre, at domen vil blive suget ind og blive deformeret, hvis kammeret er helt tæt. Men jeg havde en kontakt med en kunde i Sverige som kunne måle øget fovrængning på diskanten nå den sad i samme kabinet som woofeen, og han kom frem til det skyldes trykket i kabinettet fra wooferen.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Mar 2017 at 09:21
Det ser flot ud! Æstetisk ville jeg lave ydersiden af toppladen vandret - hvad siger du?
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 23456 9>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz