Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: Ekta Grande test-kabinet
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Ekta Grande test-kabinet

 Post Reply Post Reply Page  <1234 9>
Author
Message
LektorBlomme View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 08 Apr 2015
Location: København
Online Status: Offline
Posts: 45
  Quote LektorBlomme Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ekta Grande test-kabinet
    Posted: 04 Aug 2016 at 10:09
super - tak.

Jeg holder mig til Troels Gravesens filter, hvor der deles ved 900 og 3200 hz
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Aug 2016 at 19:14
Lige en kommentar vedr. 12M'eren. Det er afgørende vigtigt for at få det optimale ud af denne enhed, at den er ekstremt åben på bagsiden - et cylindrisk hul i en tyk baffel er no go. Som udvikler har jeg leget en del med denne enhed. Affasningen på bagsiden bør være så flad som muligt og gå helt op til kanten. 
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Aug 2016 at 21:02
Enig med Felsby, som så venligt har sendt mig den omtalte artikel om mellemtonekamre. Jeg har selv givet min 5" accuton 5-6 liter. Og både lyd og målinger kan ikke påvise problemer med den beslutning. Men jeg skal ærligt indrømme at jeg ikke har lavet andre kabinetter for at undersøge sagen nærmere. Det er min mellembas og subbas der skal eksperimenteres med næste gang Big smile
Back to Top
LektorBlomme View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 08 Apr 2015
Location: København
Online Status: Offline
Posts: 45
  Quote LektorBlomme Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Aug 2016 at 21:33
Jeg bliver klogere hver gang nogen skriver her - tak Smile

USSX: Jeg skal nok huske at affase så meget som muligt. Findes der i øvrigt noget som et optimalt kabinet til denne enhed?
Back to Top
LektorBlomme View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 08 Apr 2015
Location: København
Online Status: Offline
Posts: 45
  Quote LektorBlomme Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Okt 2016 at 21:57
Nu har test-kabinetterne spillet et par måneder, og der lyttes fortsat intensivt.

Jeg har desværre lidt svært ved at uploade billeder, men det er jo også bare prøveklude, så kønne er de ikke.

De spiller dog rigtig godt, og efter kort tid var jeg ikke i tvivl, om at de her har potentiale til at blive længe.
Ret hurtigt fik jeg puttet 5 liter sand i hver og kort tid efter det "foret" basporten med filt. Nu passer basniveauet ret godt med mit rum - og ikke mindst mine ører. Der er stadig noget hævet/fremtonet bas, men det passer ret godt til meget af det musik jeg hører - i mine ører(!)

Jeg har et par 5 liter sandsække mere, men jeg kan ikke rigtigt få dem ind i kasserne, selvom der teoretisk skulle være plads i de huller jeg har lavet Ermm

Næste skridt bliver at prøve med porte/ventiler til mellemtonekamrene.

Jeg tror jeg ender med 55 liter i det endelige kabinetter, og så overvejer jeg muligheden for at justere med lidt sand på de endelige kabinetter også - det er nu rart med lidt fleksibilitet.
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Okt 2016 at 08:20
En nem måde at reducere kabinet volume er, at fylde en 1,5 eller 2 liter plastik sodavandsflaske med tørsand eller måske enda vand og stille dem ind i kabinettet.

Back to Top
LektorBlomme View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 08 Apr 2015
Location: København
Online Status: Offline
Posts: 45
  Quote LektorBlomme Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Okt 2016 at 15:57
Det er en rigtig god ide!

Jeg har brugt poser indtil videre, da jeg tænkte at de er mere fleksible, men en flaske er da meget nemmere at håndtere. 

tak for tippet
Back to Top
Allan_s View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 29 Dec 2014
Location: 8723
Online Status: Offline
Posts: 116
  Quote Allan_s Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Jan 2017 at 17:02
hvis du stadigt mangler porte i en skæv størrelse/længde, så er der jo altid el-rør som disse:
de få'es fra 16mm og op til nogen-og 50mm, gods tykkelse er lidt forskellig, men ligger omkring 1,5mm
________________________
MVH Allan Ø
Back to Top
LektorBlomme View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 08 Apr 2015
Location: København
Online Status: Offline
Posts: 45
  Quote LektorBlomme Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Mar 2017 at 21:21
Jeg er ved at arbejde på designet af de endelige kabinetter, så nu løber en masse tal, tanker og andre ideer rundt i hovedet på mig...

Jeg kom til at tænke på, om ikke der er et let tilgængeligt program, hvor jeg kan simulere en frekvensgang for basserne i hhv. 60, 55, 50 og 45 liter kabinet?
Jeg ved ikke om Speaker Pro kan, jeg kan i hvert fald ikke Confused
Back to Top
Allan_s View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 29 Dec 2014
Location: 8723
Online Status: Offline
Posts: 116
  Quote Allan_s Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Mar 2017 at 22:15
hva med WinISD? bare sørg for at finde en af de nye versioner... 

Og BTW så håber jeg der kommer nogen billeder når det endelige byggeri går i gang :-D
________________________
MVH Allan Ø
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 9>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz