Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: Ekta Grande test-kabinet
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Ekta Grande test-kabinet

 Post Reply Post Reply Page  <1 6789>
Author
Message
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ekta Grande test-kabinet
    Posted: 03 Apr 2017 at 12:42
Roky, du kan ikke bruge islagsmøtrikker til at skrue forpladen fast bagfra, de er jo bygget til at modstå træk i monteringsretningen. Når skruerne spændes bagfra, vil man kunne trække islagsmøtrikkerne ud. Der skal koblingsbøsninger til Wink

Edited by felsby - 03 Apr 2017 at 12:48
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Apr 2017 at 16:05
Felsby, ja selvfølgelig Big smile Mit eksempel var hvor man monterer forpladen fast forfra. Men tror stadigvæk det er svært at placere koblingsbøsningerne præcist nok.  
Back to Top
Allan_s View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 29 Dec 2014
Location: 8723
Online Status: Offline
Posts: 116
  Quote Allan_s Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Apr 2017 at 17:52
hvis du borer frontpladen først, kan du jo bruge den til at borer efter, så sidder hullerne hvor de skal :-)
________________________
MVH Allan Ø
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Apr 2017 at 18:10
Originally posted by Roky

 Men tror stadigvæk det er svært at placere koblingsbøsningerne præcist nok.

Man kan bare bore de huller i selve kabinettet som boltene går igennem et par mm større end boltenes diameter, så er der plads til at justere deres position inden de spændes.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Apr 2017 at 22:01
Smart :-) 
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Apr 2017 at 14:09
Har ikke læst tråden så nøje, så måske er følgende irrelevant/uinteressant.

Du kunne evt. finde nogle lækre planker, hvis du vil have massiv fronter.

Har brugt planker i disse to borde. Kunne også være lækre som fronter.




Back to Top
LektorBlomme View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 08 Apr 2015
Location: København
Online Status: Offline
Posts: 45
  Quote LektorBlomme Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Apr 2017 at 14:59
mmm det ser lækkert ud.

Jeg har faktisk overvejet planker. Både Silvan og Bauhaus er begyndt at lagerføre ege planker. Desværre er de noget ved siden af størrelsesmæssigt, i forhold til hvad jeg skal bruge, så det kan lige så godt betale sig at få dem lavet på mål ved en bordpladeleverandør.

Hvor har du de planker fra? min kone vil elske sådan et spisebord Big smile


Edited by LektorBlomme - 06 Apr 2017 at 15:00
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Apr 2017 at 18:38
De er fra ham her. Han har planker op til ca. 580 mm x 3000 mm (B x L).

Træ-look er det eneste rigtige :-)
Back to Top
LektorBlomme View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 08 Apr 2015
Location: København
Online Status: Offline
Posts: 45
  Quote LektorBlomme Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Jun 2017 at 09:57
Imens jeg stadig leger med designet af de nye kabinetter, får jeg leget med test-kabinetterne.

Jeg har pt 10 liter sand i, så volumen er omkring 52 liter.
jeg skal bare lige have justeret porten dertil, og det er lidt besværligt, da jeg ikke havde taget højde for dette, da jeg lavede test-kabinetterne.

Hvis jeg ellers bruger Speakerbuilder Pro rigtigt, så skal jeg have en portlængde på 37 cm (ø10), hvis jeg vil beholde Fb på 32Hz. 37cm er der slet ikke plads til(!)
Nu har jeg foret porten med filt, så diameter nok nærmere er 8cm - kan jeg godt lave den antagelse?

Hvis jeg regner på en port der er ø8 og 20cm lang, så lander jeg på Fb 33-34Hz (igen, hvis jeg bruger programmet rigtigt). Så står jeg med en højtaler, der går lidt mindre dybt, men det passer meget fint til vores stue.

Så er det store spørgsmål: Skal jeg sigte efter en anden Fb? Hvad anbefales til 18W? 
Jeg kan læse mig frem til meget forskelligt. Troels skriver alt mellem 28-38, og andet sted er holdningen: ikke under 35 Hz.

Jeg kan desværre ikke helt frit eksperimentere - som før nævnt, fik jeg ikke indrettet kabinetterne til dette - så det vil være brugbart med nogle gode forslag, jeg kan prøve at ramme.


Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Jun 2017 at 12:24
Jeg mener at Ulrik har anbefalet 30-32 Hz, det er også det jeg går efter i mine to-vejs med 18W i 30l. Nu har du "kun" 26l pr. enhed men jeg ville gå efter 32 Hz. Det passer nok med den 20 cm port, de er altid for lange :-)
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 6789>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz