Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: Ekta Grande test-kabinet
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Ekta Grande test-kabinet

 Post Reply Post Reply Page  <12345 9>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ekta Grande test-kabinet
    Posted: 09 Mar 2017 at 08:16
Originally posted by LektorBlomme

Jeg er ved at arbejde på designet af de endelige kabinetter, så nu løber en masse tal, tanker og andre ideer rundt i hovedet på mig...

Jeg kom til at tænke på, om ikke der er et let tilgængeligt program, hvor jeg kan simulere en frekvensgang for basserne i hhv. 60, 55, 50 og 45 liter kabinet?
Jeg ved ikke om Speaker Pro kan, jeg kan i hvert fald ikke Confused

Der er da helt ligetil i Speakerbuilder Pro...
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Mar 2017 at 08:19
Hvis det er fordi, du gerne vil se kurverne på skærmen samtidig, så er Speakerbuilder Pro ikke egnet. Her vil jeg (endnu engang) anbefale LTspice, som er en super god og gratis kredsløbssimulator. Det kræver ganske vist kendskab til ækvivalentdiagrammer for højttalere, men det er hurtigt lært, og jeg har tilbudt at holde en workshop for interesserede, hvis nogen vil stable det på benene.

Edited by USXX - 09 Mar 2017 at 08:20
Back to Top
LektorBlomme View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 08 Apr 2015
Location: København
Online Status: Offline
Posts: 45
  Quote LektorBlomme Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Mar 2017 at 10:37
Jeg kunne godt tænke mig noget dejligt pædagogisk - netop med kurver på skærmen.
Så er jeg i øvrigt en ged til at sætte mig ind i nye programmer. Jeg har allerede fået en del flere grå hår af Sketchup, og det er (også), så vidt jeg kan vurdere, et ret overskueligt program for andre end mig.

Jeg skal nok gøre hvad jeg kan, for at poste en masse billeder Smile

I øvrigt er jeg potentiel deltager til enhver form for workshop angående højttalerbyg Hug


Edited by LektorBlomme - 09 Mar 2017 at 10:38
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Mar 2017 at 18:21
Kurver er nemme på www.linearteam.dk
Back to Top
LektorBlomme View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 08 Apr 2015
Location: København
Online Status: Offline
Posts: 45
  Quote LektorBlomme Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Mar 2017 at 13:16
Så fandt jeg ud af Speakerbuilder Pro - det er jo ikke svært Embarrassed

Jeg har også fået lavet nogle tegninger i Sketchup.
Jeg har lavet en model af hvert stykke mdf, som jeg forhåbentlig kan få cnc-fræset. De er her sat sammen til at illustrere udseendet. Det er kun den "rå kerne" i mdf. Det er planen at der skal 4mm birke-X på siderne og toppen, og bagpå skal der bare være en 21mm birke-X plade. Fronten har jeg ikke helt besluttet materialet til, men de er tegnet - helt efter de oprindelige mål.

Nogle kommentarer til valg af kabinet afstivninger eller andet?

Mellemtonekammeret er på godt 3 liter, og der er mulighed for at føre en port dertil fra bagsiden. Siderne bliver 15mm tykke + 4mm birk. Er det nok?




Edited by LektorBlomme - 12 Mar 2017 at 13:27
Back to Top
LektorBlomme View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 08 Apr 2015
Location: København
Online Status: Offline
Posts: 45
  Quote LektorBlomme Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Mar 2017 at 19:54
Er der nogen der har erfaring med at få Sketchup-tegninger over til CNC-fræsning?

Jeg har lidt problemer med at lave arbejds-duelige filer(!)
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Mar 2017 at 20:05
Kabinettet ser fint ud, og vægtykkelsen er helt tilpas. Men jeg ville lave nogle flere snit med stivere i baskammeret, det stjæler ikke meget volumen.
Port til en 12M i 3 l er unødvendigt, den har masser af plads - men husk affasning af frontpladen!

Et så omfattende kabinetprojekt ville jeg starte med et hastigt sammenflikket mockup-kabinet for at få basafstemningen i skabet - bare 1 stk.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Mar 2017 at 20:08
Her er lidt inspiration til forpladen.
Back to Top
LektorBlomme View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 08 Apr 2015
Location: København
Online Status: Offline
Posts: 45
  Quote LektorBlomme Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Mar 2017 at 21:35
mange tak for feedback. Jeg vil prøve at få plads til flere afstivninger.

Mockup-kabinettet spiller for fulde drøn, og har gjort det i 6-7 måneder efterhånden. Jeg er derfor ved at have en ret god ide om hvilken volumen-afstemning jeg lander på. Jeg har dog ikke fået eksperimenteret så meget med afstemning af mellemtonekammeret, og derfor er det især godt at høre om andres erfaring med denne enhed.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Mar 2017 at 21:48
Mellemtonekammeret skal bare være stort, det er det eneste der betyder noget. Måske en udluftningsport kan være til nytte, men nok kun til store enheder. De 3 l du har er fint, så skal der bare pyramideskum på væggene og lidt løstpakket uld eller MDM-3 i.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345 9>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz