Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: Ekta Grande test-kabinet
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Ekta Grande test-kabinet

 Post Reply Post Reply Page  123 9>
Author
Message
LektorBlomme View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 08 Apr 2015
Location: København
Online Status: Offline
Posts: 45
  Quote LektorBlomme Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ekta Grande test-kabinet
    Posted: 31 Jul 2016 at 10:32
Hejsa

Jeg er i gang med at lave test-kabinetter til mine Ekta Grande, da jeg vil eksperimentere lidt med volumen.

kammeret til 12m har jeg ikke planer om at eksperimentere med, men jeg kan ikke helt finde ud af hvor stort det skal være. På Troels' hjemmeside, ser det ud til at han gerne vil give 1,5 liter til 12m, men det fremgår ikke af tegningerne til Ekta Grande. Som jeg har fulgt tegningerne indtil nu, vil jeg lande på 2 liter - er det for meget?

Er der en ideel kabinetvolumen til 12m i et lukket kabinet?




Edited by LektorBlomme - 31 Jul 2016 at 10:33
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Aug 2016 at 09:41
Jeg har kopi af en meget grundig artikel fra Speaker Builder, hvor de testede alle mulige faconer og dæmpningsmetoder til mellemtonekabinetter. 

Konklusionen vdr. kassens design var: En mellemtone kan ikke sidde i et for stort kabinet. Faconen betyder intet. Med 2 l får du et Qb på ca. 0.5 - jeg synes det lyder fint, men personligt ville jeg heller ikke gå længere ned.
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Aug 2016 at 11:55
Der er en anden bruger her inde, som gjorde sig nogle erfaringer med 12M i et lille lukket kabinet tilbage i 2009.
Jeg vil anbefale, at du læser det, inden du designer dit mellemtone kammer:
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=201&KW=12M&PN=6&title=delefilterudvikling-til-swulps-3-vejs
Diskutionen omkring kabinet volumen startede d. 6. dec 2009.
Back to Top
LektorBlomme View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 08 Apr 2015
Location: København
Online Status: Offline
Posts: 45
  Quote LektorBlomme Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Aug 2016 at 14:37
1000 tak for jeres feedback - meget brugbart.

Jeg synes nok jeg havde set flere emner på dette forum med netop 12m, men kunne ikke finde dem.

Det korte af det lange er så: 
1) jo større jo bedre (inden for rimelighed), og den primære årsag til at de som regel er små, er et kompromis i designet.
2) En port kan være en fordel - evt. aperiodisk. Troels Gravesen har selv brugt aperiodisk (stoppede porte) tunet mellemtonekamre i mange af sine seneste konstruktioner. Jeg har kigget nærmere på TGs Ill-5, hvor han bruger 12mu (som er noget anderledes end 12m, men ca. samme størrelse) i et kab. på godt 3 liter, hvor han også ville eksperimentere med en stoppet port - han har dog ikke skrevet om sine erfaringer.

Når nu, det er et test-kabinet jeg er ved at lave, så vil jeg da prøve mig lidt frem med mellemtonekammeret også. Det er ikke for sent at lave ændringer til mellemtonekammeret. Så skal jeg bare have købt en port mere. Jeg tænker at størrelsen ikke betyder meget, når jeg deler ved 1kh - eller har jeg misset noget?


Edited by LektorBlomme - 01 Aug 2016 at 14:39
Back to Top
LektorBlomme View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 08 Apr 2015
Location: København
Online Status: Offline
Posts: 45
  Quote LektorBlomme Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Aug 2016 at 20:22
Et lidt mærkeligt spørgsmål måske:

Hvis jeg skal have en port i mellemtonekammeret, kan jeg så - uden problemer - montere den i siden?

Ellers har jeg lidt svært ved at finde en passende port, der kan gå fra mellem-kammeret til bagsiden (+220 mm). Udseende spiller ingen rolle, da det er et testkabinet.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Aug 2016 at 20:36
Sagtens, men det er at tillægge mellemtoneporten for stor betydning - hvis bare kammeret er stort nok. Wink
Back to Top
LektorBlomme View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 08 Apr 2015
Location: København
Online Status: Offline
Posts: 45
  Quote LektorBlomme Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Aug 2016 at 20:56
okay, nu skal jeg lige se om jeg kan forstå lidt af det Geek

jeg havde tænkt mig at ramme ca. 3 liter, men kan nok godt lave det større, hvis jeg ændrer lidt mere på konstruktionen.
Egentlig er det meningen, at porten skal fyldes med dæmpemateriale, og fungere som en akustisk ventil ... og så kan jeg jo eksperimentere med mængden af dæmpning - fra helt lukket til helt åben. 
Jeg kommer jo til at dele ved 1kh, så det giver vel ingen mening at tænke på tunings-frekvens, og dermed størrelsen på porten, eller tager jeg fejl?
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Aug 2016 at 21:10
jeps, portens tuning er hip som hap. Du kan jo teste lukket/åben port i testkabinettet og så droppe den i den færdige model (tror jeg....)
Back to Top
LektorBlomme View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 08 Apr 2015
Location: København
Online Status: Offline
Posts: 45
  Quote LektorBlomme Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Aug 2016 at 21:51
Jeg tror det er den vej jeg går - tak for hjælpen

Skal jeg prøve at lave mellem-kammeret større, eller er 3 liter rigeligt?
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Aug 2016 at 08:38
Jeg tror 3 l er fint - så bliver fb 100 Hz og Qb 0,44. 

Hvilke delefrekvenser bruger du?
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 9>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz