Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: Ekta Grande test-kabinet
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Ekta Grande test-kabinet

 Post Reply Post Reply Page  <12345 9>
Author
Message Reverse Sort Order
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ekta Grande test-kabinet
    Posted: 03 Apr 2017 at 10:53
Jeg ville være lidt forbeholden i forhold til massiv træ. Det har en tendens til at "slå" sig en lille smule. Det skifter i løbet af året hvor luften blive hhv tør og fugtig. Med krydsfiner og MDF kan jeg ikke forestille mig at problemet er så udpræget.

Nu har jeg ikke selv direkte fårlige erfaringer med det, men jeg mener at Troels Gravesen selv har skrevet om dette problem. 

Jeg ville under alle omstændigheder vælge en løsning med en tætningsliste :-) 

Smart med de koblingsbøsninger. Jeg bruge selv på et tidspunkt indslagsmøtrikker til montering af baffel. Det gik jeg dog væk fra 1) Almindelige skruer i kraftig gods kan kan spænde bafflen fast med rigelig kraft 2) Hvis man på et tidspunkt skifter bafflen ud, er det svært at lave et skruehul der passer præcist.  
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Apr 2017 at 12:58
Tak :-) Med dit design fra side 7 ville jeg bruge 10 bøsninger, 6 der strammes fra basenhedernes huller, 2 i mellemtonekammeret og 2 der nås via diskanthullet. Den her kan komme igennem diskanthullet.
Back to Top
LektorBlomme View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 08 Apr 2015
Location: København
Online Status: Offline
Posts: 45
  Quote LektorBlomme Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Apr 2017 at 20:31
Det var egentlig rimeligt simpelt og smart. Så skal jeg bare være sikker på at et mellemtonekammer ikke er i vejen, og/eller at jeg kan få min hånd igennem hullet til diskanten
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Apr 2017 at 20:09
En evt. aftagelig baffel vil kunne monteres med koblingsbøsninger på bagsiden, de tilhørende bolte strammet gennem hullerne til enhederne. Man kan nå dem med en lille lomme-skraldenøgle som den jeg har.
Back to Top
LektorBlomme View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 08 Apr 2015
Location: København
Online Status: Offline
Posts: 45
  Quote LektorBlomme Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Apr 2017 at 10:01
Den større fleksibilitet ved en seperat front er klart en fordel, og også derfor at det var en del af det oprindelige design. Hvis jeg anstrenger mig, kan jeg nok lave et udmærket resultat i mdf, som jeg har gjort med prøvekabinetterne. Jeg har dog lidt modstand mod en sort front - smag og behag .Derfor var jeg ude i noget massivt træ, som jeg dog ikke tror jeg kan lave fornuftige affasninger i.
 
Jeg kan dog godt lide ideen om en aftagelig baffel. Så kommer der selvfølgelig synlige skruer, men det er også til at leve med. Jeg har dog svært ved at se, hvordan jeg skal placere skruehullerne i en frontbaffel med affasninger som Ekta Grande(?)

En mulighed som jeg vil overveje, er at lave en mere simpel aftagelig (midlertidig) baffel i fx. 25mm sort mdf. Så kan jeg efterfølgende eksperimentere med forskellige design.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Mar 2017 at 16:44
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Mar 2017 at 16:42
Jeg er enig med Roky: med en sortlakeret front i MDF har du langt større mulighed for at lave fronten præcis som du ønsker: med en akustisk og visuelt velegnet affasning, passende tykkelse, udskæring bag enhederne og dertil med en flot kontrast til resten af kabinettet. Her er en version, jeg godt kunne tænke mig at plagiere:


p.s. Jeg har lige olieret to sorte MDF forplader. Det gør jeg ikke igen - det er ikke specielt pænt og suger enorme mængder olie. Det skal enten være klar lak eller lakering hos professionel.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Mar 2017 at 15:54
Har du overvejet en front, evt i Sort mdf? Som standard kan det fås i 25 mm. Jeg synes personligt det ser rigtig flot ud når det får en gang olie. Det har dog en tendens til at suge meget, så måske lak er bedre (Det har jeg endnu ikke prøvet)
Med en aftagelig front, har du bedre mulighed for at skifte ud, skulle du en dag få lyst til dette. Fronten kan selvfølgelig også males, muligheder er der nok af. 

Jeg har selv rodet lidt med dette. En løsning med en tætningsliste (monteret på kabinettet) og bitumen (monteret på den aftagelige baffel). Det synes jeg selv ser ret godt ud. Jeg har monteret den med skruer med et "rundt" hoved, der er malet sort.  

Det er muligt at en baffel på 22 mm i teorien er nok, men jeg synes bedre om at lave bafflen lidt tykkere end det. 

mht til affasning, har jeg selv haft helt med at lave en "rundet" affasning. Det giver efter min mening et lidt pænere udtryk.

Hvis du laver affasning i krydsfiner med forskellig "vinkler", kommer der (naturligvis) til at være visse ender hvor lagene synes tykkere. Det ved jeg ikke selv om jeg synes er særlig pænt. Tror affasning på et solidt stykke træ generelt er pænere. 
Back to Top
LektorBlomme View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 08 Apr 2015
Location: København
Online Status: Offline
Posts: 45
  Quote LektorBlomme Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Mar 2017 at 14:40
Jeg har lidt erfaring med overfræseren, hvor mine sidste to sæt højttalere endte med et ganske acceptabelt resultet. 
Raspejern til en boremaskine havde jeg ikke tænkt på. Så vil vil jeg nok undersøge mulighederne der, og så lave frontpladen lidt tykkere - det har jeg det også bedst med, og 16mm lyder godt.
Så kan jeg måske også holde tykkelsen på 20mm til W18'erne, og så raspe lidt, hvis det skulle blive nødvendigt.

Jeg har tænkt på om jeg skal gøre noget med kanten. Jeg har før overvejet 45 gr. eller også en rund affasning, men jeg tror jeg vil synes bedst om udseendet med en lige kant. Jeg kan selvfølgelig lave en mindre affasning efterfølgende, hvis behovet viser sig at være for det.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Mar 2017 at 08:08
1. Der er mange der har fræst i X-finer translam. Find en med det store kørekort til overfræser. Det bliver, synes jeg, virkelig flot når man ser striberne i det tværskårne X-finer!

1a. Jeg synes ikke du skal lave fronten så tynd bag 12M. Jeg har raspet affasninger efter samling med et simpelt raspejern til boremaskine. Det tog 15 minutter pr. hul, det var dog også MDF. Men med et nyt og frisk raspejern kan du godt file lidt af en 16mm plade hvor enheden er undersænket 5 mm.

2. Affasninger giver ofte en glattere frekvensgang, men det er ikke absolut nødvendigt. Men jeg synes det ville være flot hvis de to yderste plader blev affaset 45 gr. hele vejen rundt med en 15 mm fas. Det er ikke det originale design, men selv det tror jeg vil hjælpe.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345 9>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz