Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Satori 9,5" bas
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Satori 9,5" bas

 Post Reply Post Reply Page  <1 5678>
Author
Message
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Satori 9,5" bas
    Posted: 14 Jan 2018 at 16:29
Originally posted by HelgeH

en bas med tung membran og en fed tyk gummibølge, lyder som den ser ud. 
Den bedste bas jeg har hørt de sidste 35 år, (i kabinet), er en bulgarsk 12" med en membran på 17,5 gram, Qts på 0.19 og stof bølge. (Ny udgave af den gamle Gamma-enhed Audioscan brugte i sine kits). Men et VAS på 300 liter er lidt i overkanten...

Det kan godt være at der er noget om at udseendet afspejler sig i lyden, for enheder som den bulgarske vil lyde som - ingenting. Det er ikke fysisk muligt at få dybbas ud af sådan en enhed, medmindre man anbringer den bag et frontladehorn med 4 m2 mundingsareal.
Hilsen fra en flittig koncertgænger, som ved hvordan uforstærkede pauker og stortrommer lyder Wink
Back to Top
HelgeH View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 05 Dec 2017
Online Status: Offline
Posts: 28
  Quote HelgeH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jan 2018 at 21:09
Hej, 
og tak for sidst, og lift til julefrokosten.

De data jeg skrev, er på et gammelt datalad for Alnico-udgaven af enheden. 

Nye målinger af ferrit-udgaven kan jeg se at siger Qts på ca.O.43, Vas på 320 liter og membran vægt på 36 gram. Haha, det er noget andet, jeg ved ikke hvad som er rigtigt, jeg har aldrig bygget med dem selv.

Mange horn-byggere kender den, fordi den er så relativt effektiv, åben og ren og dynamisk. (Hurtig stigetid), I praksis, let modificeret, er den nærmest "usynlig". Og koster ca. 800,- Dkk. hos Audiokit i Sverige.

Se ellers her;

http://audiokarma.org/forums/index.php?threads/gamma-30-experiement.519108/

Helge


Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Jan 2018 at 07:47
Hej

Det med de 4,2m2 frontladehorn er altså noget værre vrøvl. Koncert gænger eller ej.

Jeg har både lyttet på et system med 8stk 18" subenheder bygget til UG, kommercielle højtalere til 300k osv. Det bedste bas jeg har hørt er en 8" fuldtone med trådophæng osv, som nok kun har mms på 10-12g. Dette i et gammelt halv smadret duelund horn. Nej. Det kunne ikke spille koncert højt, med med en præcision og hurtighed de andre ikke kommer i nærheden af. Og de kunne in room gå under 30Hz.
Bas er ikke kun lydtryk...

Og så er det så utrolig forskelligt hvad vi opfatter som god bas, jeg syntes feks. At jbl 15" enheder er noget af det kedeligste der findes. Det er og bliver bare en Klassisk PA enhede med masser af signaltab.

Og så må vi heller ikke glemme at 50% af alt bas vi hører er rummet de spiller i. Og det har de fleste overhovedet ikke styr på. Nordisk minimalistisk indretning min bare røv...Smile

Det kunne være fremragende hvis der blev bygget med satori wo24 i dette forum. Glæder mig som et lille barn til at høre dem.

God dag til jer alle.
Mvh Hans


Edited by Hansmlauridsen - 15 Jan 2018 at 08:01
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Jan 2018 at 08:04
Originally posted by HelgeH

Mange horn-byggere kender den, fordi den er så relativt effektiv, åben og ren og dynamisk. (Hurtig stigetid), I praksis, let modificeret, er den nærmest "usynlig". Og koster ca. 800,- Dkk. hos Audiokit i Sverige.
....

Audiokit? Mener du ikke Hifikit - eller er det Audiokit i Italien, du tænker på?


Edited by USXX - 15 Jan 2018 at 08:19
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Jan 2018 at 08:22
Originally posted by Hansmlauridsen

Jeg har både lyttet på et system med 8stk 18" subenheder bygget til UG, kommercielle højtalere til 300k osv. Det bedste bas jeg har hørt er en 8" fuldtone med trådophæng osv, som nok kun har mms på 10-12g. Dette i et gammelt halv smadret duelund horn. Nej. Det kunne ikke spille koncert højt, med med en præcision og hurtighed de andre ikke kommer i nærheden af. Og de kunne in room gå under 30Hz.
Bas er ikke kun lydtryk...

Og så er det så utrolig forskelligt hvad vi opfatter som god bas, jeg syntes feks. At jbl 15" enheder er noget af det kedeligste der findes. Det er og bliver bare en Klassisk PA enhede med masser af signaltab.

Fra tid til anden nævnes trådophængsenheder med superlavt Qt. Hvis de virkelig var så fantastiske, tænker jeg at etablerede producenter ville producere dyre top-enheder med højkompliant ophæng, men det sker ikke, og jeg har et gæt på det: De fleste lyttere foretrækker lyden fra en enhed med et Qt i "normalområdet".

Jeg har ikke lyttet særlig meget til 15" JBL, men "signaltab"? OK, et ophæng af gammel sejldug og en svingspole med tårnhøj selvinduktion hjælper, men er de skruet sådan sammen?
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Jan 2018 at 09:40
Jeg har nu også altid synes de Gamma LA1231 enheder virker spændende, de minder om gamle JBL woofere til Hifi, med enten lærred eller skum bølger. Jeg kunne godt være interesseret i, at se komplete TS-parameter på dem.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Jan 2018 at 11:05
http://www.hifikit.se/hogtalarelement/la1231

Den danske  CAD Audio har dem også!

Fine i et 170 liter lukket kabinet, så har man ca. fb=40 Hz og Qb=0.7 med høj følsomhed! Men der er ingen oplysninger om Le, Xmax e.l.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Jan 2018 at 11:14
Lad os lige tage fat i den effektberegning.

Som Digital_thor skriver, så er det sådan set rigtig nok, at 4 ohm enheden kræver den dobbelte effekt (for den samme spænding - og når vi regner med nominelle impedanser) og giver 3 dB højere SPL (da spændingsfølsomheden er 3 dB højere). Det interessante er jo imidlertid at sammenligne effekten for SAMME lydtrykniveau (SPL) - lad os bare sige 96 dB/1 m (det er ved det niveau, man opgiver drifteffekten - men det er sådan set helt underordnet).

Vi kan jo lige starte med at beregne spændingsfølsomheden (i et 2pi-rum) for de to enheder, så vi har det samme teoretiske grundlag (følsomheden i databladet ligge tæt på dette men er korrigeret for tab ved minimumsimpedansen).

SPLref (2,83 V/1 m) = 20*log(Vref*rho*Sd*Bl/(2*pi*Mms*Re*r*p0))

Vref: Referencespænding; 2,83 V
rho: Densiteten af atmosfærisk luft ved stuetemperatur; 1,2 kg/m^3
Sd: Effektivt membranareal [m^3]
Bl: Kraftfaktor [Tm]
Mms: Bevægelig masse [kg]
Re: DC-modstand [Ohm]
r: Afstand; 1 m
p0: Referencelydtrykket; 20*10^-6 Pa

Hvis vi tager T/S-parametrene for pålydende, får vi:

88,4 dB for WO24P-8
91,5 dB for WO24P-4

Der er altså teoretisk set 3,1 dB forskel i spændingsfølsomhed (man kunne bare nøjes med at regne relativt på de fire parametre, der er bestemmende: Sd, Bl, Mms og Re - og da Sd er den samme, bliver det blot tre parametre. Jeg har her brugt hele udtrykket for pædagogikkens skyld).

Hvis vi nu vil have et lydtryk på fx 96 dB (i en afstand på 1 m), beregner vi den nødvendige spænding som:

V = Vref*10^((SPL-SPLref)/20))

Vi får da:

V = 6,78 V for WO24P-8
V = 4,75 V for WO24P-4

Da der er ca. 3 dB forskel i spændingsfølsomheden, er det ikke overraskende, at der er ca. en faktor kv.rod(2) til forskel på de to beregnede værdier. Hvad så med effekten? Den beregnes nemt som:

P = V^2 / Re

...og vi får (beregnet med uafrundede værdier for spændingerne):

P = 7.93 W for WO24P-8
P = 6.83 W for WO24P-4

Der er altså ikke stor forskel, men det er dog 4 ohm enheden der er mest effektiv - dvs. kræver mindst effekt for at kunne producere et givet lydtryk. Havde der været "ægte" 3 dB forskel i spændingsfølsomhed, og havde vi samtidig bare regnet med nominelle impedanser (altså 4 og 8 ohm), så havde de beregnede effekt-værdier være helt ens. 


Edited by USXX - 15 Jan 2018 at 21:53
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Jan 2018 at 11:23
Originally posted by felsby

http://www.hifikit.se/hogtalarelement/la1231

Den danske  CAD Audio har dem også!

Fine i et 170 liter lukket kabinet, så har man ca. fb=40 Hz og Qb=0.7 med høj følsomhed! Men der er ingen oplysninger om Le, Xmax e.l.

Det er jo et fantastisk intetsigende "datablad" - følsomhed og Qts er tilsyneladende uafhængige af impedansen (4, 8 eller 15 ohm) - smukt. Reelt ved man ikke, ved hvilken impedans de gælder - men ens er de helt sikkert ikke i virkeligheden!


Edited by USXX - 15 Jan 2018 at 11:24
Back to Top
HelgeH View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 05 Dec 2017
Online Status: Offline
Posts: 28
  Quote HelgeH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Jan 2018 at 14:22
Hej Ulrik, 

tak for den interessante gennemgang af effektberegning!

Og ja det var hifikit jeg mente...

Og LA-1231 12" basserne er meget meget gode som mellemtoner i OB. Til få penge.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 5678>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz