Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Satori 9,5" bas
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Satori 9,5" bas

 Post Reply Post Reply Page  <12345 8>
Author
Message Reverse Sort Order
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Satori 9,5" bas
    Posted: 14 Jan 2018 at 08:55
Originally posted by HelgeH

2. Når mellemtonen er en 8Ohm Satori 7½", vil den ohmske modstand i delefrkvens området blive for lav? Så jeg skal bruge 8Ohm bas isteden for 4Ohm?

Jeg vil først lige påpege, at jeg har begrænset erfaring med delefilterdesign.
Men jeg tror ikke helt, jeg forstår problemet her.
Hvis du eks. benytter et parallelfilter, så vil den impedans, forstærkeren ser, vel blot glide fra en ene kreds-impedans (eks. bas) over i den anden kredsimpedans (eks. mellemtone).
Hvad skulle gøre impedansen særligt lav i delefrekvensen?

Mht. komponentværdier i delefilteret vil det vel netop være en kæmpe fordel (billigst), at du har 4 Ohm på lav-pas sektionen og 8 Ohm på høj-pas sektionen i denne deling.



Edited by Enthusiast - 14 Jan 2018 at 09:03
Back to Top
HelgeH View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 05 Dec 2017
Online Status: Offline
Posts: 28
  Quote HelgeH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jan 2018 at 03:21
Ja, jeg skrev effektiv, ikke følsom, af samme grund som du skriver...
Men tak for dit svar.
Det er meget at sige, som svar på dine spørgsmål om delefrekvenserne og valg af 9½" bas enheden.
Den korte version er, at mit mål er at få autentisk lyd, og ikke hifi-lyd. Jeg går til mange konserter, mest klassisk og jazz. Og en bas med tung membran og en fed tyk gummibølge, lyder som den ser ud. 
Den bedste bas jeg har hørt de sidste 35 år, (i kabinet), er en bulgarsk 12" med en membran på 17,5 gram, Qts på 0.19 og stof bølge. (Ny udgave af den gamle Gamma-enhed Audioscan brugte i sine kits). Men et VAS på 300 liter er lidt i overkanten...
Selv ved en lav delefrkvens, spiller en bas med et 12dB/okt. lavpasfilter langt op i mellemtonen, og det kan man høre. Og hvis det viser sig at delefrekvensen er for lav, og skal hæves, vil denne basenhed spille bedre i nedre mellemtone, end andre i samme størrelse, tror jeg.
Og 3kHz lavpas på mellemtonen, fordi det lyder bedre end den 1.6kHz delefrekvens mange bruger med Sb29 diskanter.
For det første, synes jeg ikke at små hifi domer kan reproducere diskant realistisk, hvis man sammenligner med akustisk live musik. Den driver/horn kombination som er brugt i "åben baffle projekt", andetsteds her på siden, er langt overlegen enhver dome diskant
For det andet, hvis man deler en dome højere end den forvrængningsmæssigt "kan", lyder den bedre.
Faktisk har jeg lige fået en ven med Satori 6" og Sb29 diskant til at flytte sin delefrekvens op til 3Khz, og det lyder markant bedre. Satorien spiller bedre lav diskant end domen, og domen spiller renere og mindre anstrængt. Bedst er det med en waveguide til diskanten, OG en høj delefrekvens. Så vil også udstrålingskarakteristikken mellem enhederne ligne hinanden i dele området. 
Det er, tror jeg, også fasemæssige fordele med stor afstand mellem delefrekvenserne. 
Nåh, det var det "korte" svar, mange vil sikkert mene noget andet. 
Men alle indspark tages i mod med tak, det er sådan man lærer nyt...
Så nu håber jeg, at nogen vil sige om jeg skal købe 4 eller 8Ohms basser.


Edited by HelgeH - 14 Jan 2018 at 09:57
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jan 2018 at 11:37
Originally posted by USXX

Den med effekten tager vi lige på mandag...


Arh bugger.... jeg fornemmer at jeg har skrevet et eller andet forkert EmbarrassedLOL
Indrømmet at jeg var lidt i tvivl om hvordan det skulle formuleres - så jeg glæder mig til Ulriks version Big smile
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jan 2018 at 10:28
Den med effekten tager vi lige på mandag...
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jan 2018 at 08:55
En 4 ohms enhed er sådan set ikke mere følsom end en 8 ohms. Den trækker blot, hvis muligt, dobbelt så meget effekt fra forstærkeren og spiller derfor ca 3dB højere.
Hvorfor dele ved 150-200hz med 9½ ?
Hvordan vil du dele til diskanten? For din 7½ vil begynde at beame ret meget allerede ved 2Khz - så du skal dele lavt for at undgå dårlig power response:
http://www.audioholics.com/loudspeaker-design/comb-filtering/power-response
Back to Top
HelgeH View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 05 Dec 2017
Online Status: Offline
Posts: 28
  Quote HelgeH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Jan 2018 at 21:08
Hej,
Jeg er i gang med et tre-vejs projekt med Satori 9½" som skal dele med mellemtonen ret lavt, ca 150-200Hz. Helst vil jeg bruge 4Ohm udgaven, pga effektivitet.

Jeg har et par spørgsmål, hvis nogen vil give mig et kvalificeret bud/svar, vil det være en stor hjælp.

1. Er den i praksis 3dB mere effektiv end 8Ohm udgaven i bassen under 200Hz?
2. Når mellemtonen er en 8Ohm Satori 7½", vil den ohmske modstand i delefrkvens området blive for lav? Så jeg skal bruge 8Ohm bas isteden for 4Ohm?

Vh. Helge
Back to Top
JakobYoung View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 28 Mar 2017
Location: FYN
Online Status: Offline
Posts: 62
  Quote JakobYoung Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jun 2017 at 19:08
Omtalte enhed spiller i hvert fald god musik :)
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Jun 2017 at 22:08
Min inspiration kommer fra Rockport Arrakis Big smile

http://www.newaudio.it/ROCKPORT/ARRAKIS%20(1)/ARRAKIS%20(1).jpg


__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 171
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Jun 2017 at 21:13
Originally posted by JAV


Originally posted by daniels

Jeg har lidt overvejelser om at bruge 4 styk per side i mine næste højttalere - to i top og to i bund, og så en diskant/mellemtone løsning i midten.

Dejligt med store højttalere

Dit indlæg fik mig til, at tænke på et diy 3D-billede af en Scan-Speak højttaler, der blev postet for nogle år siden i en eller anden tråd.
Syntes designet var ret fedt, så jeg har lige forsøgt med samme koncept, bare med SB enheder; Satori diskant, Satori 5", Satori 9½"
Måske kan det give inspiration.


Den ligner nu noget der er set før

Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Jun 2017 at 16:45
Ok Thumbs Up
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345 8>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz