Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Folie spoler til filtre frem for wire spoler?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Folie spoler til filtre frem for wire spoler?

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Message
Green Hornet View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 21 Jul 2009
Online Status: Offline
Posts: 8
  Quote Green Hornet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Folie spoler til filtre frem for wire spoler?
    Posted: 26 Okt 2009 at 21:24
Tak for svaret. Det var en detalje som jeg ikke var klar over, og derfor en meget relevant information da jeg arbejder ud fra et fast kabinet volumen. Thumbs Up
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Okt 2009 at 22:15
Originally posted by Sarinelli

Designer du fra bunden, skal du huske at medregne DC-modstanden i seriespoler og kabler din kabinetberegning.

Lige præcis her går de fleste galt i byen, når de bygger kloner af high-end højttalere (mig selv inklusiv), da lavere seriemodstand i en spole på bassen, vil betyde, at din portlængde/kabinetvolumen ikke længere er optimal, og DET kan høres... 
Sænker du Qts (og det gør du, når du gør seriespolens DC-modstand mindre) skal kabinettet være mindre, og din port skal være længere... Det er som nævnt fint, hvis man ved dette og designer fra bunden, men gør man ikke, er seriespoler med lavere DC-modstand og tykkere interne kabler et no-go...

Jeg har desværre kun hørt foliespoler, hvor de erstattede trådspoler i kommercielle højttalere, og qua deres lavere DC-modstand, har det fucket alting op - det har altid lydt forfærdeligt - glat, tyndt og glansbilledeagtigt...

Personligt, er jeg også interesseret i at vide, hvad folk mener - jeg har endnu ikke hørt noget der "banker" en almindelig "bagt" trådspole uden kerne med 1,4mm tråd...
 
At en LAVERE dc-modstand i en spole, der sidder i serie med en bas-enhed, skulle resultere i DÅRLIGERE lydkvalitet, det er jeg 100% uenig i.
En større modstand vil netop ødelægge effektforstærkerens dæmpningsfaktor. Hvilket (lidt karikeret) svare til, at lave styretøjet i en bil af vingummi.
Back to Top
Sarinelli View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 23 Okt 2009
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Sarinelli Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Okt 2009 at 22:46
Jeg er dybt uenig - det giver næsten altid dårligere lydkvalitet, da folk ikke korrigerer for det lavere Qts. Vi er enige i at lavere seriemodstand i spolen er teoretisk bedre, hvis man vil undvære noget af dybbassen og tilpasser kabinet og port til det - men bedre lyd, er jeg ikke enig i.

Prøv selv:

http://www.lautsprechershop.de/tools/index.htm?/tools/t_volume.htm

Man kan så dobbeltchecke på henriks hjemmeside og få en graf:

http://graph.flexunits.com:8080/index.htm
WLM Diva klon
DIY kabler
DIY Rør PP & SE
Micromega MyDAC
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Okt 2009 at 09:27
Alle de valg, som man foretager, nå man designer en højtaler, er på den ene eller anden måde et kompromis.
Det er ganske rigtigt, at du opnår mere dybbas, hvis du vælger en serie spole på bassen med større dc-modstand. Men det er på bekostning af kontrol og følsomhed. Og hvis du ikke har kontrol over enhedens membran udsving, er det meget svært at reproducere kildematerialet på en troværdig måde.
Back to Top
Sarinelli View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 23 Okt 2009
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Sarinelli Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Okt 2009 at 04:36
Helt enig. Jeg er bare mere interesseret i at lytte musik, end i at få præsenteret lyde fra en monitor. Seriemodstanden isolerer/afkobler også forstærkeren fra returstrømmen fra enheden. What do I know - jeg synes man slipper for noget elektroniklyd med lidt højere seriemodstand i seriespoler. Ligesom alt andet, kan det også overdrives, og ørerne er forskellige på os alle ;)
WLM Diva klon
DIY kabler
DIY Rør PP & SE
Micromega MyDAC
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Okt 2009 at 14:20
Sarinelli, hvad er det for en Coaxial enhed du bruge til den 2vejs? Det lyder spændende. Det må jo være en PA type. Sidder der sådan et et rigtig skriger horn på :-), eller er det noget der duer?
Back to Top
Sarinelli View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 23 Okt 2009
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Sarinelli Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Okt 2009 at 00:29
Jeg har valgt, da de er billige og følsomme, at lege med enhederne fra WLM Diva monitor; Eminence Beta 10CX og APT-50:
 
 
 
 
 
 
 
Desuden har jeg indkøbt et sæt Selenium D220Ti drivere, som gør, at jeg kan dele ved 1000-1200 hz, hvor jeg nu deler ved ca. 1600 hz (begge akustisk). Elektrisk deler jeg ved ca. 9Khz nu med en seriekondensator på 1.5uF, hvilket giver en akustisk afrulning på 24 db ved 1600hz. Disse drivere er mere linieære og har højere følsomhed, hvilket efter dæmpning, vil give lavere forvrængning.
 
D220ti:
 
 
 


Edited by Sarinelli - 29 Okt 2009 at 00:40
WLM Diva klon
DIY kabler
DIY Rør PP & SE
Micromega MyDAC
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Okt 2009 at 11:40
Ok jeg har aldrig hørt de WLM, men de skulle ikke have meget output i bunden, hviket parameterne jo også indikere, men derfor kan resten jo godt være iorden. Skriger den horn driver slet ikke? Jeg kan se den er med phenol membran det er sikkert et godt tegn.
Back to Top
Green Hornet View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 21 Jul 2009
Online Status: Offline
Posts: 8
  Quote Green Hornet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Nov 2009 at 17:48
Sarinelli,
 
Vi er vist nødt til at snakke noget mere sammen. Jeg er ude i præcis samme projekt. Det er en fantastisk højtaler. Den passer perfekt til min rør slæde.
 
Jeg skal igang med filter her i løbt af ikke så kort tid. Jeg har tænt mig at holde mig tæt til originalen i første omgang. Men er meget intresseret i at høre hvad du finder ud af. Hvorfor den anden diskant? Jeg ved at den originale deler ved 1500Hz med en enhæed der ligner eller er identisk med APT-50. Den er flere der hævder at den lyder lidt specielt, og at originalen måske er et special made. Er det derfor ?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Sep 2011 at 11:48
Du har sikkert lagt dig fast på et kabinetdesign, men her står du med en enhed, der faktisk egner sig til et Onken "horn". Rigtigt afstemt kan det være utrolig impulsvilligt.



Edited by USXX - 29 Sep 2011 at 11:48
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz