Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Folie spoler til filtre frem for wire spoler?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Folie spoler til filtre frem for wire spoler?

 Post Reply Post Reply Page  123 4>
Author
Message
Green Hornet View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 21 Jul 2009
Online Status: Offline
Posts: 8
  Quote Green Hornet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Folie spoler til filtre frem for wire spoler?
    Posted: 14 Okt 2009 at 12:29

Er der nogen der har erfaring med om der er lydmæssig significant forskel på folie spoler og wire spoler?

Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Okt 2009 at 12:39
Hey,

Som jeg har hørt det, søger høje frekvenser ud mod overfladen af lederen. Derfor er der argumenter for at flad kabel er godt til diskant. Fra hvilken frekvens og op det starter ved jeg ikke. 
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Okt 2009 at 12:38
Her kan I se forklaring om indtrængningsdybde:
 
 
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Okt 2009 at 12:52
Det er nu ikke derfor, jeg ville bruge en foliespole. Hvis man ønsker en luftspole, opnår man med foliespolen en lavere DC-modstand for samme selvinduktion sammenlignet med trådviklede spoler. Lav DC-modstand er ikke nødvendigvis at foretrække i diskant-filterets parallelspole(r). Det er derimod ret essentielt, at bas-filterets seriespole(r) har lav DC-modstand - og her kan man med fordel anvende en spole med en GOD kvalitet kerne og få endnu lavere DC-modstand, end foliespolen (som er relativt dyr) byder på. Jeg ser det største potentiale for foliespolen i lavpas-filteret i en 2-vejs konstruktion.
 
/Ulrik


Edited by USXX - 15 Okt 2009 at 12:54
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Okt 2009 at 21:23
Jeg har svært ved at se logikken i at lave en spole der leder høje frekvenser godt, når spolens basale funktion er at reducere højfrekvens overføringen.... 
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Okt 2009 at 22:38
Den leder heller ikke høje frekvenser godt, for den har jo sin selvinduktion, som er det, der giver højfrekvens-dæmpningen. Det er impedansens reel-del, der påvirkes - og uanset hvad, må denne i det relevante frekvensområde anses for meget mindre end belastningsmodstanden. I øvrigt bliver enhver spole til en kondensator (som leder højfrekvens) ved en tilstrækkelig høj frekvens. For svingspolen i en typisk bas/mellemtone-enhed sker dette ved 500 kHz - 1 Mhz.

Edited by USXX - 15 Okt 2009 at 22:39
Back to Top
Green Hornet View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 21 Jul 2009
Online Status: Offline
Posts: 8
  Quote Green Hornet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Okt 2009 at 00:37
Jeg ville netop benytte spolen som en bas spole i et tovejsfilter jeg prøver at kopiere. Den skal dele ved 1500 Hz. Jeg tror jeg starter med en billig luft spole i mit xo. Men jeg tror jeg vil prøve at eksperimentere lidt med de to andre typer spoler for at høre om man kan høre forskel.
 
Tak for svaret.
Back to Top
Green Hornet View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 21 Jul 2009
Online Status: Offline
Posts: 8
  Quote Green Hornet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Okt 2009 at 00:40
Originally posted by USXX

Det er nu ikke derfor, jeg ville bruge en foliespole. Hvis man ønsker en luftspole, opnår man med foliespolen en lavere DC-modstand for samme selvinduktion sammenlignet med trådviklede spoler. Lav DC-modstand er ikke nødvendigvis at foretrække i diskant-filterets parallelspole(r). Det er derimod ret essentielt, at bas-filterets seriespole(r) har lav DC-modstand - og her kan man med fordel anvende en spole med en GOD kvalitet kerne og få endnu lavere DC-modstand, end foliespolen (som er relativt dyr) byder på. Jeg ser det største potentiale for foliespolen i lavpas-filteret i en 2-vejs konstruktion.
 
/Ulrik
 
Hvorfor er det vigtigt at have lav DC modstand i bas-spolen. Jeg gætter på det er noget med tab og varmeudvikling ? Eller? Og betyder det at min bas bliver mindre effektiv?
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Okt 2009 at 10:53
Modstand i serie med basenheder er no-go. Det ødelægger transientsvaret fra enheden fordi forstærkeren ikke længere har ordentligt fat i den. Det betyder specielt meget med enheder som har lavt mekanisk tab og lav Qes, eftersom styringen af enheden afhænger mere af forstærkeren og dens dæmpningsfaktor end af ophænget osv. Når enheden "bremser op" Så inducerer den strøm og en ideel forstærker skulle gerne være istand til at æde alt den strøm som kommer tilbage. Det er lidt problematisk hvis der sidder en modstand mellem enheden og forstærkeren, som skaber et spændingsfald, så bevæger vi os i hvertfald væk fra "det idelle". Der er dog nogle, som ikke er blege for at smide en modstand i serie med basenheden for at hæve Q, det ser man nogle gange i PA branchen.


Edited by kappen - 18 Okt 2009 at 11:15
Back to Top
Sarinelli View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 23 Okt 2009
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Sarinelli Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Okt 2009 at 06:25
Designer du fra bunden, skal du huske at medregne DC-modstanden i seriespoler og kabler din kabinetberegning.

Lige præcis her går de fleste galt i byen, når de bygger kloner af high-end højttalere (mig selv inklusiv), da lavere seriemodstand i en spole på bassen, vil betyde, at din portlængde/kabinetvolumen ikke længere er optimal, og DET kan høres... 
Sænker du Qts (og det gør du, når du gør seriespolens DC-modstand mindre) skal kabinettet være mindre, og din port skal være længere... Det er som nævnt fint, hvis man ved dette og designer fra bunden, men gør man ikke, er seriespoler med lavere DC-modstand og tykkere interne kabler et no-go...

Jeg har desværre kun hørt foliespoler, hvor de erstattede trådspoler i kommercielle højttalere, og qua deres lavere DC-modstand, har det fucket alting op - det har altid lydt forfærdeligt - glat, tyndt og glansbilledeagtigt...

Personligt, er jeg også interesseret i at vide, hvad folk mener - jeg har endnu ikke hørt noget der "banker" en almindelig "bagt" trådspole uden kerne med 1,4mm tråd...
WLM Diva klon
DIY kabler
DIY Rør PP & SE
Micromega MyDAC
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 4>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz