Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: AR9 montering af basser
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


AR9 montering af basser

 Post Reply Post Reply
Author
Message
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: AR9 montering af basser
    Posted: 30 Maj 2016 at 10:31
Vi designer ofte vore højttalere relativt ens - med basserne på fronten.

AR tog en anden vej med deres AR9, og satte basserne på siden, i gulvhøjde, overfor hverandre.

De åbenlyse fordele er:
- ingen nettovibrationer i kabinettet
- ingen udfasning pga. gulvreflektion ("floor dip")

Mit spørgsmål: Vil en sådan konstruktion være uden baffelstep for bassernes vedkommende?

Jeg vil opfordre nørder til at læse konstruktørens tanker - meget spændende, især basdæmpningskredsløbet, som jeg desværre ikke kan gennemskue.


Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Maj 2016 at 11:15
AR har faktisk lavet nogle spændende/vellydende konstruktioner gennem tiden - de har leget med akustikken (og haft tanker bag). Jeg har desværre aldrig hørt AR9'eren.

Man slipper jo aldrig helt for baffelstep (dvs. kantdiffraktion). Baffelsteppet vil stadig være der i denne situation, men grundet enhedens placering nær gulvet (og dermed initial rumforstærkning) vil man ved lave frekvens ende med noget nær normalt niveau, og desuden vil selve baffelsteppet ligge noget over enhedens arbejdsområde - så ja, i praksis vil man nok slippe for problemet. 

Denne montering af basserne vil dog fordre et 4-vejs system, som jeg ser det (men det er der jo også tale om). Kredsløbet kan vi tage ved lejlighed (jeg har ikke tid til at læse det igennem nu) - men du kan jo lave simpel inspektion. Ved høje frekvenser er spolen afbrudt og kondensatoren kortsluttet - omvendt ved helt lave frekvenser. I disse to situationer er modstanden altså "aktiv". Ved resonans mellem spolen og kondensatoren kortsluttes modstanden - dvs. der er ren gennemgang i kredsen (i praksis vil spolen selvfølgelig have en lille smule modstand).


Edited by USXX - 30 Maj 2016 at 11:17
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Maj 2016 at 11:49
Tak, Ulrik!
Ville man kunne slippe afsted med et trevejs system med en 7" mellemtone over 200Hz?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Maj 2016 at 12:50
Du kan jo prøve... Jeg ville ikke binde an med det, men jeg kan da ikke afvise, at det kan komme til at virke. Det kunne da også være sjovt at prøve kræfter med en 4-vejs (læs; dual filler driver) - men for mit vedkommende hører det en fjern fremtid til.
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Maj 2016 at 15:03
Jeg har planlagt at bygge en 3vejs med følgende enheder i en wtmw konfiguration. sb26stac, sb17nrx-8, 22w8851. Ville det kunne være en fordel at placere basserne på siderne? 

MVH Michael.


Venligst Michael
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Maj 2016 at 08:19
Nej - ikke medmindre du har tænkt dig at køre dem som subs. Den eneste fordel, du umiddelbart vil få, er udligning af vibrationer (og det er selvfølgelig værd at tage med, men det vejer ikke tungt nok, synes jeg). I en 3-vejs som denne, vil delingen (hvis den er passiv) typisk ligge på 300-400 Hz, så der gavner sidemontering ikke ligefrem (jeg ved godt, at basserne stadig er rundstrålende her, men jeg tror nu alligevel, at det vil påvirke perspektivet og det nedre stemmeområde).

Det er meget fornuftigt, som du har sat enhederne (særligt med diskanten i waveguide, så den ikke ser et kantophæng og et hul på hver side, som ellers let giver en træls diffraktion - ses meget ofte i D'Appolito). Med basserne adskilt vil de ikke excitere de samme stående bølger mellem gulv og loft i samme grad, og gulv-/loftrefleksionerne vil også blive fordelt.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Maj 2016 at 09:56
Jeg tror Ulrik har ret. Basserne skal deles under 200 Hz hvis den placering skal virke, og fidusen med basserne i hhv. top og bund vil bevirke færre rumresonanser.

Men AR9 løsningen skal testes en anden gang...
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz