Forum Home Forum Home > Software > Målesoftware
  New Posts New Posts RSS Feed: R + D
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


R + D

 Post Reply Post Reply
Author
Message
JH View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 23 Aug 2009
Location: Nivå
Online Status: Offline
Posts: 142
  Quote JH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: R + D
    Posted: 13 Okt 2009 at 22:59
Hej,
 
Efter mit mislykkede forsøg med Hobbybox - er jeg nu gået i gang med at se på R plus D, som jeg er faldet over efter at have købt en kalibreret mikrofon og forforstærker i Tyskland.
 
En licens koster 150 $, og jeg har aldrig set et stykke software så veldokumenteret i form af brugervenlige guidelines, videofilm og tekniske beskrivelser.
 
En ren fornøjelse at læse hjemmesiden.
 
 
 
Impuls målingerne fra R plus D kan senere eksporteres til REV (Room Equlisation Wizard), for visualisering som waterfall og csd plot.
 
Jeg skriver igen når jeg ved om R+D fungerer med min hardware.
 
JH/
 
 
Back to Top
Meier View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 03 Aug 2009
Online Status: Offline
Posts: 62
  Quote Meier Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Okt 2009 at 08:05
Bliver spændende at høre dine erfaringer med programmet.
Etf5 fik rigtigt gode tilbagemeldinger på nettet, så jeg tor at det er godt, men lad os nu se hvad du finder ud af Wink
Back to Top
JH View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 23 Aug 2009
Location: Nivå
Online Status: Offline
Posts: 142
  Quote JH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Okt 2009 at 23:08
Man kan ikke måle med R + D demo, kun tjekke at lydkort og PC virker med softwaren. Så der er lang tid til de rigtige målinger.  
 
I mellemtiden lægger jeg ud med målinger foretaget i 1-kanals setup med HolmImpulse, som jeg senere vil sammenligne med 1- og 2-kanals målinger foretaget med R + D.
 
Melder snart tilbage.
 
 
JH/
Back to Top
ask View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 14 Jul 2009
Location: Valby
Online Status: Offline
Posts: 29
  Quote ask Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Okt 2009 at 01:27
Hvis du har problemer / spørgsmål mht. Import /Export til/fra HOLMImpulse, så spørg mig endelig

(Sikke en masse/mængde '/' jeg kan skrive)

glæder mig til at se dine impulser / frekvens response fra R+D

Under min udvikling af HOLMImpulse har jeg sammenlignet med 10+ målesystemer
(R+D, ARTA, CLIO, WinMLS,...)
Jeg opgav dog at få noget fornuftigt ud af R+D... Det skal dog siges at jeg "kun" brugte en aften på det.



Edited by ask - 22 Okt 2009 at 01:33
Verify your first impulse by HOLMImpulse
Back to Top
JH View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 23 Aug 2009
Location: Nivå
Online Status: Offline
Posts: 142
  Quote JH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Okt 2009 at 01:01
Hej Ask,

Jeg har lavet en masse målinger med HolmImpulse i efterårsferien. Ikke noget som jeg vil uploade til forumet da der ikke rigtig har været nogen systematik i målingerne. 

Men jeg gerne vil rose dig for at have lavet en fantastisk målesoftware. Kalibreringen af lydkortet er nemt og hurtig. Det samme gælder for frekvens eksporten i text format. 

HolmImpulse kan virkeligt også nogle tricks når det gælder optimering af impulsvinduet. 

Når jeg bruger HolmImpulse har jeg udviklet den metodik at jeg tager 3 på hinanden følgende målinger på samme enhed, som jeg herefter ser på med forskellige impulslængder fra 2 til ca. 4,5 ms. På denne måde har jeg har opnået brugbare målinger ned til 250 hz, med et 96 khz lydkort. Lyder det realistisk?

På gulvet har jeg et tykt persisk tæppe og rummet som jeg måler i er på 20 m2 og næsten tomt.

Jeg er dog stødt på to problemer:

Jeg bruger WBS til simulering og WBS kan ikke acceptere målinger med negative værdier, så jeg bliver nødt til at importere i excel og lægge det nødvendige antal db til de eksporterede værdier. Kan dette ikke gøres automatisk i HolmImpulse.

Jeg kan heller ikke eksportere pulsen fra HolmImpulse til R+D/REV (Room Equalization Wizard) for visualizering af vandfald/spectral decay. Det ville virkeligt være fedt.

/JH


Back to Top
ask View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 14 Jul 2009
Location: Valby
Online Status: Offline
Posts: 29
  Quote ask Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Okt 2009 at 11:30
Originally posted by JH

Når jeg bruger HolmImpulse har jeg udviklet den metodik at jeg tager 3 på hinanden følgende målinger på samme enhed, som jeg herefter ser på med forskellige impulslængder fra 2 til ca. 4,5 ms. På denne måde har jeg har opnået brugbare målinger ned til 250 hz, med et 96 khz lydkort. Lyder det realistisk?

1. Under Manipulate kan du kopiere målinger, så du ikke behøver at lave 3 målinger
2. Har du prøvet "Frequency dependant window" ? ( Tryk på Options)
Originally posted by JH


Jeg bruger WBS til simulering og WBS kan ikke acceptere målinger med negative værdier, så jeg bliver nødt til at importere i excel og lægge det nødvendige antal db til de eksporterede værdier. Kan dette ikke gøres automatisk i HolmImpulse.

I Options kan du forøge shift dB (Tryk på Options)
Men jeg forstår ikke helt at et program ikke acceptere negative dB værdier. Hvad hvis min enhed+delefilter ingenting spiller? f.eks en diskant i DC? så bliver dB-værdien da altid negativ
Originally posted by JH


Jeg kan heller ikke eksportere pulsen fra HolmImpulse til R+D/REV (Room Equalization Wizard) for visualizering af vandfald/spectral decay. Det ville virkeligt være fedt.

Er det fordi R+D/REW  (Room Equalization Wizard) ikke kna importere data - eller er det fordi HOLMImpulse ikke kan eksportere korrekt?

(Det er nemt at importere HOLMImpulse målinger i ARTA, som har vandfald/spectral decay. I ARTA importeres IR som wave-file)

NB: UserGuide til HOLMImpulse skrider stille og roligt fremad:
http://holmacoustics.com/holmimpulse.php


Edited by ask - 25 Okt 2009 at 11:33
Verify your first impulse by HOLMImpulse
Back to Top
JH View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 23 Aug 2009
Location: Nivå
Online Status: Offline
Posts: 142
  Quote JH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Okt 2009 at 23:04
Hej Ask,

Tak for input,

Jeg øver mig lidt mere på HolmImpulse.

WBS spejlvender niveauet når der er negative værdier. Kan ikke anbefale WBS til simulering når data er negative. Ærgerligt da WBS ellers virker som et udmærket program.

Rart at Impulsen fra Holm kan importeres til Arta. Det var hvad jeg havde brug for at vide. Jeg arbejder videre med importe af wave files til REW og R+D, indtil jeg finder løsningen.

Har du brug for korrekturlæsning af manualen?

JH/
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz