Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet beregninger
  New Posts New Posts RSS Feed: Sub med slave?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Sub med slave?

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Message
Svenskeren View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 22 Apr 2011
Location: Aigremont
Online Status: Offline
Posts: 383
  Quote Svenskeren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Sub med slave?
    Posted: 26 Maj 2016 at 14:57
Jeg har 2 subber med 1 aktiv 12" og 2x12" slaver i hver fra SB

Kabinetterne er på ca 75 liter.

Jeg smiler hver gang jeg ser en film!!

Edited by Svenskeren - 26 Maj 2016 at 14:58
Godt begyndt er halvt fuldendt!
Back to Top
senilix View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 146
  Quote senilix Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Maj 2016 at 12:48
Originally posted by USXX

Jeg vil hurtigt kunne få interesserede i gang. Man behøver ikke at lære at udlede ækvivalentdiagrammer først - man skal bare nogenlunde forstå idéen og ellers bare kunne fylde ind i nogle få simple formler. Det er ligeledes hurtigt at lære at bruge LTspice (som er MEGET lig Pspice/MicroSim). Hvis der er interesse, kan jeg lave et lille overskueligt paper og en demo af programmet med et konkret eksempel - derefter hands-on. Når man har lavfrekvensmodellerne oppe at køre, er det relativt let også at simulere den nedre deling i et 3-vejs system med rigtig godt resultat (i stempelområdet er tingene dejligt forudsigelige) - noget der ellers kan drille mange p.g.a. dårlige (nærmest ubrugelige) lavfrekvensmålinger i et almindeligt rum.

Kender godt LTspice. Det er et rigtigt fint program. Tror faktisk jeg så det blive brugt i en af Wilson videoerne. 

Mogens
Back to Top
bravo View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 09 Apr 2017
Online Status: Offline
Posts: 99
  Quote bravo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Feb 2021 at 20:38
Originally posted by daniels

Jeg har bygget en del slavebas-systemer, og jeg vil anbefale mindst 2x10" passive til 1x10" aktiv.

Der kommer meget lang vandring på slaveenheder, så når du bygger, skal du betragte de passive enheder som aktive enheder, der også river og flår i kabinettet.


Nu er min teknisk kunden ikke så bred - men hvordan kan det være at Troels Gravesen i sin konstruktion så ser bort fra 2 slaver, hans byg?

http://www.troelsgravesen.dk/26W-4558T00.htm

Jeg sætter mere spøgsmåltegn ved Troels end ved "jer"...

Mvh

Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Feb 2021 at 12:48
En ting er hvad Troels har gjort, en anden hvad der er optimalt rent fysisk og akustisk.

I den subwoofer Troels har bygget er størrelse en vigtig faktor, og så bliver de klemt ned i et lille kabinet.

Det vigtigste for langt de fleste byggere er desværre størrelse og udseende Unhappy
Så bliver man nødt til at indgå en række kompromiser.
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Feb 2021 at 13:50
Originally posted by daniels

En ting er hvad Troels har gjort, en anden hvad der er optimalt rent fysisk og akustisk.

I den subwoofer Troels har bygget er størrelse en vigtig faktor, og så bliver de klemt ned i et lille kabinet.

Det vigtigste for langt de fleste byggere er desværre størrelse og udseende Unhappy
Så bliver man nødt til at indgå en række kompromiser.

Det kræver teoretisk set ikke mere volumen at bruge to slaver - på samme måde, som det heller ikke kræver mere volumen at bruge to basporte frem for én for en given afstemning (port-dimensionerne bliver bare anderledes). Det er et spørgsmål om ønsket afstemning (dvs. vægt på slaverne) samt udsving på såvel driveren som på slaven/slaverne. Der er også pris/ydelse at tage hensyn til. Denne sub ville umiddelbart/på papiret få en bedre afstemning i mine øjne med to slaver (som passende også kunne monteres over for hinanden af hensyn til udligning af vibrationer, de høje bevægelige masser taget i betragtning). Uden at kende Troel's overvejelser, kunne det godt se ud som om, at hans afstemning med én slave går bedre i spænd med room-gain - men pulssvaret er knap så optimalt.


Edited by USXX - 17 Feb 2021 at 14:47
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Feb 2021 at 15:50
Hvis man tager parametrene for pålydende, så vil man med to slaver og et effektivt volumen på 40 liter opnå markant forbedret pulssvar (i følge den almindelige 'lumped' model baseret på T/S-parametre) samt tydelig sænkning af f-3 (-3 dB nedre grænsefrekvens), hvorimod f-6 (-6 dB) vil være stort set uændret. Man kan bruge slaverne, som de er, men i følge modellen, vil 50 g ekstra pr. slave være lidt mere optimalt (man designer da også typisk slave-enheder med en bevægelig masse, der i udgangspunktet ikke er for høj, da det unægteligt er nemmere at lægge til end at trække fra - mange slaver er forberedt til det med fx et gevindhul). 

Edited by USXX - 17 Feb 2021 at 15:52
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Feb 2021 at 10:29
Jeg skal lige præcisere, at tuningen (og dermed det optimale volume) selvfølgelig også afhænger af eftergivenheden i slavernes ophæng (det er slavens eftergivenhed og eftergivenheden af luften i kabinettet under påvirkning af driveren, der sammen med slavens bevægelige masse giver tuningsfrekvensen). Min første udmelding (sammenligning med basporte) var lidt for firkantet teoretisk. Med to slaver ændres denne eftergivenhed naturligvis for fastholdt volumen, og dermed stiger tuningsfrekvensen en anelse, når man går fra én til to (ens) slaver - det er dog i dette tilfælde (på papiret) også ønskeligt af hensyn til afstemningen!

Edited by USXX - 18 Feb 2021 at 10:30
Back to Top
bravo View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 09 Apr 2017
Online Status: Offline
Posts: 99
  Quote bravo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Feb 2021 at 09:52
OK - der kan man bare se... Jeg har nemlig lavet et kabinet i samme dimensioner, med en slave i tykkere træ (22mm) og færre afstivninger.

Jeg tænker jeg kan modificere dette til at have 2 slaver... Front / Bag og aktiv enhed nedad.

Kan det gå an? Der kommer lidt mere volumen ift. at der jeg kan fratrække til "forstærkerkabinet" i volumen, da jeg alligevel skal modificere, da dette nu skal være eksternt.

Skal der så lige 50 gram vægtskiver på?

MVH

Edited by bravo - 19 Feb 2021 at 10:15
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Feb 2021 at 10:05
Har du ikke lige fået det ovenfor? Det skulle da også være mærkeligt, hvis der ikke fandtes en online-beregner et sted derude Wink. Alternativt kan du jo prøve at spørge Scan-Speak - det er nok dem, der har mest erfaring med deres enheder.
Back to Top
bravo View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 09 Apr 2017
Online Status: Offline
Posts: 99
  Quote bravo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Feb 2021 at 10:16
har lige opdateret... 

Ja - kan da høre dem... Er det Frank Hasselriis der er værd at tage fat i der?

EDIT: har lige hørt Frank og han linkede til Troels Gravesens byg LOL

mvh



Edited by bravo - 19 Feb 2021 at 10:33
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz