Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet beregninger
  New Posts New Posts RSS Feed: Sub med slave?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Sub med slave?

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Message
Allan_s View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 29 Dec 2014
Location: 8723
Online Status: Offline
Posts: 116
  Quote Allan_s Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Sub med slave?
    Posted: 23 Maj 2016 at 16:40
Hej derude.

Kunne godt tænke mig at lave en sub med slavebas, men har aldrig bygget med slave, og de programmer jeg normalt bruger kan ikke regne med dette. Nogen af jer den kender programmer til dette? Er det "bare" som når man har et lukket kabinet? Eller er der nogen der kender et på formler til at regne volumen og placering af enhederne ud?

Enhederne jeg gerne vil bruge er disse:



Eller er der andet der kan anbefales i ca samme prisklasse? Af hensyn til V.A.F, er max størrelsen 10" :-)

på forhånd tak.

________________________
MVH Allan Ø
Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 171
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Maj 2016 at 20:35
Først og fremmest skal slaven være større end den aktive bas. Jeg kan ikke huske om 12" er nok. Alternativt skal du anvende flere 10" slaver. Det ses nu også jævnligt, at der anvendes flere slaver.
Back to Top
Allan_s View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 29 Dec 2014
Location: 8723
Online Status: Offline
Posts: 116
  Quote Allan_s Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Maj 2016 at 20:42
Er der nogen formler eller tommel-regler for det? eller vil det være fint med fx 2 stk 10tommer slaver?

Edited by Allan_s - 23 Maj 2016 at 20:42
________________________
MVH Allan Ø
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Maj 2016 at 22:56
Jeg har bygget en del slavebas-systemer, og jeg vil anbefale mindst 2x10" passive til 1x10" aktiv.

Der kommer meget lang vandring på slaveenheder, så når du bygger, skal du betragte de passive enheder som aktive enheder, der også river og flår i kabinettet.
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Maj 2016 at 08:12
Kør som udgangspunkt med dobbelt areal på den/de passive i forhold til driveren (ellers vil den passive enhed let gå i begrænsning). I praksis; brug to passive enheder af samme type/størrelse som driveren og monter de passive enheder over for hinanden på hver side af kabinettet, så de ellers relativt kraftige vibrationer (grundet den store bevægelige masse) udlignes. Med et vist forbehold kan man tune systemet som var det et basreflekssystem - og bemærk her, at systemets tuningsfrekvens (svarende til portfrekvensen) IKKE er det samme som den/de passive enhed(er)s resonansfrekvens i fri luft.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Maj 2016 at 08:17
Måske er det på tide at køre et lille kursus i Spice-simulering (LTSpice er gratis og rigtig godt) og ækvivalentdiagrammer - så man man hurtigt komme i gang med selv at analysere de forskellige typer systemer, og man vil ikke længere være afhængig af diverse box-beregnere. Sig til hvis det har interesse, så stiller jeg gerne op en dag. Hvem sagde workshop i forbindelse med sommertræf...?...Cool

Edited by USXX - 24 Maj 2016 at 08:19
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Maj 2016 at 21:18
Det kunne være vildt fedt med en demo af/intro til af SPICE simuleringer. Jeg ville helt sikkert være interesseret.

Edited by Enthusiast - 25 Maj 2016 at 21:18
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Maj 2016 at 08:26
Jeg vil hurtigt kunne få interesserede i gang. Man behøver ikke at lære at udlede ækvivalentdiagrammer først - man skal bare nogenlunde forstå idéen og ellers bare kunne fylde ind i nogle få simple formler. Det er ligeledes hurtigt at lære at bruge LTspice (som er MEGET lig Pspice/MicroSim). Hvis der er interesse, kan jeg lave et lille overskueligt paper og en demo af programmet med et konkret eksempel - derefter hands-on. Når man har lavfrekvensmodellerne oppe at køre, er det relativt let også at simulere den nedre deling i et 3-vejs system med rigtig godt resultat (i stempelområdet er tingene dejligt forudsigelige) - noget der ellers kan drille mange p.g.a. dårlige (nærmest ubrugelige) lavfrekvensmålinger i et almindeligt rum.

Edited by USXX - 26 Maj 2016 at 08:27
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Maj 2016 at 10:20
Originally posted by Allan_s

Hej derude.

Kunne godt tænke mig at lave en sub med slavebas, men har aldrig bygget med slave, og de programmer jeg normalt bruger kan ikke regne med dette. Nogen af jer den kender programmer til dette? Er det "bare" som når man har et lukket kabinet? Eller er der nogen der kender et på formler til at regne volumen og placering af enhederne ud?


Hvorfor ikke bare "nøjes" med en enkelt bas? Jeg bruger den i et kabinet lidt under 20 Liter. Spiller glimrende - Bedre end SS26" Revelator !

Det var Ulrik der ledte mig hen mod det lille kabinet til dem.
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Maj 2016 at 12:24
Ulrik, jeg tror helt sikkert vi er mange der gerne vil høre dig fortælle om dine erfaringer med spice simuleringerne, ved lejlighed.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz