Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: Kabinet til sb17MFC
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Kabinet til sb17MFC

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Message
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kabinet til sb17MFC
    Posted: 13 Maj 2016 at 18:00
Originally posted by Enthusiast

Rabu's port er i øvrigt rigtig fin. Jeg har selv lige købt et sæt.


Fedt! 
Back to Top
senilix View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 146
  Quote senilix Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Maj 2016 at 17:26
Originally posted by Roky

Originally posted by senilix

Hej Roky,

Der er også denne mulighed med mindre du allerede har 4 ohms udgaven, da denne bruger dog 8 ohms udgaven af sb17mfc. Jeff skulle designe ganske fornuftige højttalere. Jeg har indtrykket af Ulrik måske kender ham.


Edit: Sorry. Ser du at det er SB26 alu diskanten du har. Så kan du slet ikke bruge den bygge beskrivelse til noget.

Mogens

Spændende udgave og overraskende simpelt delefilterShocked  14 Liter til 8 ohms udgaven synes at være lige i underkanten?

Hej Roky,

Det er ganske rigtigt et simpelt filter. Men Jeff Bagby er ikke helt grøn, så jeg er ganske sikker på han har styr på hvad han laver. Jeg kan ikke sige noget til kabinet valget. Jeg har stumperne til at ligge til et sæt. Jeg har tænkt mig og prøve hvordan de lyder.

Det er min opfattelse at Jeff Bagby er ret begejstret for SB enheder og jeg har indtrykket at han kender Ulrik, men det kan Ulrik altid kommenterer på hvis han har lyst Tongue.

Mogens


Edited by senilix - 14 Maj 2016 at 17:36
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Maj 2016 at 21:40
Originally posted by Enthusiast


Du kan jo vælge at tilte højttaleren lidt bagover i stedet for at tidskorrigere enhederne.


Ja, eller du kan slippe for at tilte og bare vende højtaleren på hovedet, så du lytter i niveau med bassen ca. ligesom Dynaudio gør på deres stander højtalere i Contour og Confidence serien.

Det giver ikke HELT det samme som et baffel-offset, fordi du lytter på enhederne i en anden vinkel end Troels har designet filter til, meeen jeg vil tro, at du langt hen af vejen alligevel kan tage udgangspunkt i Troels filter, og trimme resten ind med ørerne, hvis du sørger for at lyttevinklen giver det samme offset mellem diskant og bas.


Edited by bknielsen - 14 Maj 2016 at 21:41
Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Maj 2016 at 17:09
Originally posted by senilix

Originally posted by Roky

Originally posted by senilix

Hej Roky,

Der er også denne mulighed med mindre du allerede har 4 ohms udgaven, da denne bruger dog 8 ohms udgaven af sb17mfc. Jeff skulle designe ganske fornuftige højttalere. Jeg har indtrykket af Ulrik måske kender ham.


Edit: Sorry. Ser du at det er SB26 alu diskanten du har. Så kan du slet ikke bruge den bygge beskrivelse til noget.

Mogens

Spændende udgave og overraskende simpelt delefilterShocked  14 Liter til 8 ohms udgaven synes at være lige i underkanten?

Hej Roky,

Det er ganske rigtigt et simpelt filter. Men Jeff Bagby er ikke helt grøn, så jeg er ganske sikker på han har styr på hvad han laver. Jeg kan ikke sige noget til kabinet valget. Jeg har stumperne til at ligge til et sæt. Jeg har tænkt mig og prøve hvordan de lyder.

Det er min opfattelse at Jeff Bagby er ret begejstret for SB enheder og jeg har indtrykket at han kender Ulrik, men det kan Ulrik altid kommenterer på hvis han har lyst Tongue.

Mogens

Hej Mogen,

Jeg har flere gange stødt på hans konstruktioner. Iøvrigt et rigtig spændende paper han har skrevet om højttaleren, selvom jeg ikke forstå alle enkeltdele i det.  Og WOW, fasen for systemet er imponerende !  
Hvornår tænker du at bygge dem? 

Det lader til, at han foreskriver et kabinet der er lidt bredere end Buchardt ml 8,5-9 tommer = ca 21,5-22,5 cm. Mit kabinet er 23 cm bredt, så ja det passer jo faktisk med anbefalingen....

Hvad jeg dog har lidt svært ved at greje er, om konstruktionen SB26 kommer til at lyde en anelse for lyst klingende - Samme forbehold har jeg med SB26 Alu - Har du lyttet til SB29 vs SB26. Jeg er klar over, at det kommer an på delingen og flankestejlheden, nivau osv - Så man kan måske ikke sige noget generelt om det?
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Maj 2016 at 17:12
Originally posted by bknielsen

Originally posted by Enthusiast


Du kan jo vælge at tilte højttaleren lidt bagover i stedet for at tidskorrigere enhederne.


Ja, eller du kan slippe for at tilte og bare vende højtaleren på hovedet, så du lytter i niveau med bassen ca. ligesom Dynaudio gør på deres stander højtalere i Contour og Confidence serien.

Det giver ikke HELT det samme som et baffel-offset, fordi du lytter på enhederne i en anden vinkel end Troels har designet filter til, meeen jeg vil tro, at du langt hen af vejen alligevel kan tage udgangspunkt i Troels filter, og trimme resten ind med ørerne, hvis du sørger for at lyttevinklen giver det samme offset mellem diskant og bas.

Det var et godt fif ! Tak. 

Hvad med afstanden ml enhederne. Nu tænker jeg specifikt på troels's filter. Jeg er med på, at det er god latin, at tilstræbe samme placering på bafflen som originalen, men er der den store forskel i praksis ? 

mvh
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Maj 2016 at 17:47
Du får et politikersvar: I forvejen snyder man jo også diskanten for at "se" kanten af den ekstra plade. Så du slipper ikke for at trimme Troels filter, hvis du tager udgangspunkt i det. Men jo mere du afviger fra hans konstruktion jo mere gennemgribende bliver ændringerne. Det må komme and på en prøve (et væsentligt princip i diy :-)
Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Maj 2016 at 19:26
Originally posted by bknielsen

Du får et politikersvar: I forvejen snyder man jo også diskanten for at "se" kanten af den ekstra plade. Så du slipper ikke for at trimme Troels filter, hvis du tager udgangspunkt i det. Men jo mere du afviger fra hans konstruktion jo mere gennemgribende bliver ændringerne. Det må komme and på en prøve (et væsentligt princip i diy :-)

Måske jeg skal holde nallerne fra passiv deling og fortsætte med digital Big smile
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Maj 2016 at 19:34
Ja, hvis du har grejet til det, vil det da være oplagt.
Back to Top
Svend View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Nov 2011
Location: Kgs. Lyngby
Online Status: Offline
Posts: 290
  Quote Svend Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Maj 2016 at 08:48
Originally posted by Roky

Troels er B x H  20/19 x 40 cm. (Den sorte front er lidt mindre end selve kabienttet)
Buchardt S300 19*37 cm
Det kan ikke betyde meget for baffelsteppet... Placering af diskant er lidt anderledes, men dog stadigvæk centreret i begge modeller.
Jeg ved ikke helt hvad jeg synes om den fysiske offset af på Troels Højttaler (Visuelt). De ser lidt bastante og tunge ud i det...Måske billedet snyder på hans side?
<span style="line-height: 1.4;">I første omgang bliver delefilter nok digitalt (FIR filtre)</span>
Jeg tænker at kaste mig ud i at finere dem med en flot lys finer, bud modtages også gerne. Strygejern er fundet. 
De her lader til at ville sælge til private http:////www.brabrand-finer.dk/


Nu har jeg erfaringer fra ombygning af højtaler med plan baffel til fysisk ofset som på TG Ellam Flex. Der er en himmelråbende forskel i perspektiv og lydbillede, så dér skal du ikke gå på kompromis. Nu bruger jeg kun passiv filter, så jeg kan ikke udtale mig om aktiv filter anvendelse.
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Maj 2016 at 10:31
Originally posted by Svend

 Nu har jeg erfaringer fra ombygning af højtaler med plan baffel til fysisk ofset som på TG Ellam Flex. Der er en himmelråbende forskel i perspektiv og lydbillede, så dér skal du ikke gå på kompromis.

Er der en forskel der hælder i retning af den ene eller anden metode? Jeg er i gang med en to-vejs 7" + 1" konstruktion og overvejer plan/steppet baffel.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz