Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: Kabinet til sb17MFC
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Kabinet til sb17MFC

 Post Reply Post Reply Page  <1 234
Author
Message
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kabinet til sb17MFC
    Posted: 20 Maj 2016 at 08:37
Originally posted by Roky

Originally posted by Svend

Jeps, erstattede et 18db filter med 12dbLR, som på TGs Ellam Flex.....
Mere Simpelt filter, bedre lyd og "karakteristisk" kabinet.....😎


Jeg betvivler på ingen måde, at det lyder bedre. Men sammenligningsgrundlaget er vel ikke helt rimeligt, ift til at en stepped baffle lyder markant bedre, når det er to vidt forskellige delefiltre ? 

Thumbs Up Jeg kunne ikke være mere enig.
Back to Top
Svend View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Nov 2011
Location: Kgs. Lyngby
Online Status: Offline
Posts: 290
  Quote Svend Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Maj 2016 at 13:57
Og en stepped baffel lyder sikkert heller ikke bedst i alle sammenligninger samtidig med at der kan sikkert trylles med aktiv filter osv., men det aner jeg nada om. Men der spurgtes til stepped baffel og en given konstruktion, hvor min point så er at med stepped baffel kan nøjes med mere simpelt filter samtidig resulterende i bedre lyd.    
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Maj 2016 at 16:50
Det er nu ikke ikke fordi der skal være dårlig stemning overhovedet. 

En af fordelene ved et digitalt filter er, at man kan lave et digitalt offset, svarende til en stepped baffle. 
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Maj 2016 at 21:57
Originally posted by Svend

Og en stepped baffel lyder sikkert heller ikke bedst i alle sammenligninger samtidig med at der kan sikkert trylles med aktiv filter osv., men det aner jeg nada om. Men der spurgtes til stepped baffel og en given konstruktion, hvor min point så er at med stepped baffel kan nøjes med mere simpelt filter samtidig resulterende i bedre lyd.    


Det har selvfølgelig ikke været meningen at fornærme nogen. Mit seneste lidt korte og hovedløse indlæg bundede i, at jeg lige som Roky nok er af den overbevisning, at det i lige så høj grad må være filteret, der gør den forskel, du oplever. Jeg savnede den vinkel i de tidligere indlæg.
Men selvfølgelig kunne du ikke have sluppet afsted med det nye filter, uden at ændre noget i enhedernes relative placering.

Jeg har aldrig selv lavet et passivt filter og det første, jeg snart skal til at lave, bliver netop bygget op omkring en stepped baffel. Så jeg er a priori lige så overbevist om fordelene ved at time-aligne enhederne i baflen, som du selv.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Aug 2016 at 13:54
Nu er der indkøbt træ 21 mm baltisk krydsfiner og 25 mm sort MDF til front. Kabinettet bliver ca 15,4 Liter. 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 234

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz