Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: Kabinet til sb17MFC
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Kabinet til sb17MFC

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Message
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kabinet til sb17MFC
    Posted: 18 Maj 2016 at 10:41
Fordelen ved 2-plans baflen er vel, at enhederne passer (bedre) fasemæssigt sammen i udgangspunktet på baflen. Deres akustiske centrum ligger i nogenlunde samme plan.

Hvis ellers enhedernes SPL respons tillader det, kan man dermed slippe afsted med et delefilter, der har samme orden på diskant og basmellemtone - altså en symmetrisk overgang i delefrekvensen.
Nogle mennesker, med særligt udviklede ører, kan høre en klar fordel ved dette Big smile

Sådan har jeg i hvert fald forstået det og jeg har tænkt mig at prøve det af i mt igangværende projekt


Back to Top
Svend View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Nov 2011
Location: Kgs. Lyngby
Online Status: Offline
Posts: 290
  Quote Svend Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Maj 2016 at 11:18
Originally posted by Enthusiast

Fordelen ved 2-plans baflen er vel, at enhederne passer (bedre) fasemæssigt sammen i udgangspunktet på baflen. Deres akustiske centrum ligger i nogenlunde samme plan.
Hvis ellers enhedernes SPL respons tillader det, kan man dermed slippe afsted med et delefilter, der har samme orden på diskant og basmellemtone - altså en symmetrisk overgang i delefrekvensen.
Nogle mennesker, med særligt udviklede ører, kan høre en klar fordel ved dette Big smile
Sådan har jeg i hvert fald forstået det og jeg har tænkt mig at prøve det af i mt igangværende projekt

Det tekniske må de (mere) kloge hoveder svare på. Jeg vil ikke mene at det kræver særlig udviklet ører at hører den forskel, jeg oplevede. Og det til trods for at der gik 2 uger fra sidste lytning på gamle setup til lytning på nyt setup. Det kræver "bare" at man kender sine indspilninger...   
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Maj 2016 at 11:18
Tak!
Jeg tror at alle kan høre et jævnt powerrespons. Og det er vel en af fordelene ved et symmetrisk filter?

En stor canadisk undersøgelse (Kevin Voecks?) viste at tre ting bestemmer en god højttalers lyd:
1. jævn on-axis respons
2. jævnt powerrespons
3. stort frekvensområde
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Maj 2016 at 11:19
Så Svend, steppet baffel var bedst??
Back to Top
Svend View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Nov 2011
Location: Kgs. Lyngby
Online Status: Offline
Posts: 290
  Quote Svend Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Maj 2016 at 13:18
Absolut!!
Den ombygning jeg lavede, se

http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1714

gav et langt bedre perspektiv og rumfornemmelse. Den blev ikke kønnere men jeg har heldigvis en tilgivende bedre halvdel..



Hvorfor virker det link ikke???   

Edited by Svend - 18 Maj 2016 at 13:22
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Maj 2016 at 21:30
Originally posted by felsby

Ja, hvis du har grejet til det, vil det da være oplagt.

PC med Jriver + indbygget convolver til lineær FIR filtre => Behringer FCA610 8 analoge udgange variabel volumen alle kanaler => Rotel multikanal + 2*Icepower 125asx DIY => Højttaler.

Volumen styres mestendels i Jriver med 64 Bit opløsning. 

Det fungerer rigtig fint, men afspildning udenfor Jriver eks youtube, lyder ikke altid helt rent ej heller i lip-sync pga FIR filtre. Musik og Film fungerer dog aldeles perfekt. 

Jeg synes dog ikke, at lyden er helt så blød og naturlig som jeg godt kunne tænke mig. Jeg gætter på, at det er konverterne der har tendens til at være lidt hård/grovkornet. 

Det er fascinerende at rode med! 
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Maj 2016 at 21:42
Originally posted by Enthusiast

Fordelen ved 2-plans baflen er vel, at enhederne passer (bedre) fasemæssigt sammen i udgangspunktet på baflen. Deres akustiske centrum ligger i nogenlunde samme plan.

Hvis ellers enhedernes SPL respons tillader det, kan man dermed slippe afsted med et delefilter, der har samme orden på diskant og basmellemtone - altså en symmetrisk overgang i delefrekvensen.
Nogle mennesker, med særligt udviklede ører, kan høre en klar fordel ved dette Big smile

Sådan har jeg i hvert fald forstået det og jeg har tænkt mig at prøve det af i mt igangværende projekt



Generelt har jeg fundet at symmetriske filtre LR12 lyder bedst (Mellem mellemtone og diskant) 

Hvis diskanten skæres ved en lidt højere orden, kan den faktisk komme til at lyde lidt nasal, da noget af fylde jo af gode grunde forsvinder. Måske det var et enkelttilfælde

Og det er hvor fasen er uændret (lineær uanset orden på delefiltret) 


Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Maj 2016 at 21:42
Originally posted by Svend

Absolut!!
Den ombygning jeg lavede, se

http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1714

gav et langt bedre perspektiv og rumfornemmelse. Den blev ikke kønnere men jeg har heldigvis en tilgivende bedre halvdel..



Hvorfor virker det link ikke???   

Det oprindelige filter var med 3.orden på diskant eller? 
Back to Top
Svend View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Nov 2011
Location: Kgs. Lyngby
Online Status: Offline
Posts: 290
  Quote Svend Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Maj 2016 at 22:28
Jeps, erstattede et 18db filter med 12dbLR, som på TGs Ellam Flex.....
Mere Simpelt filter, bedre lyd og "karakteristisk" kabinet.....😎



Edited by Svend - 18 Maj 2016 at 22:30
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Maj 2016 at 22:11
Originally posted by Svend

Jeps, erstattede et 18db filter med 12dbLR, som på TGs Ellam Flex.....
Mere Simpelt filter, bedre lyd og "karakteristisk" kabinet.....😎


Jeg betvivler på ingen måde, at det lyder bedre. Men sammenligningsgrundlaget er vel ikke helt rimeligt, ift til at en stepped baffle lyder markant bedre, når det er to vidt forskellige delefiltre ? 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz