Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: Kabinet til sb17MFC
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Kabinet til sb17MFC

 Post Reply Post Reply Page  123 4>
Author
Message
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kabinet til sb17MFC
    Posted: 11 Maj 2016 at 15:44
Hej, 

Tænker at jeg vil forsøge mig med at lave et nyt kabinet til SB17MFC 4 ohm + prøve SB26 aludiskanten. Er der nogen som har leget med tegninger/visualiseringen af sådan et kabinet. 

Jeg har et kabinet som er klippestabilt, men dets proportioner er ikke ret gode, hvorfor jeg vil lave et nyt....

Umiddelbart tænker jeg noget i stil med Buchardt S300. 

Grundmaterialet bliver helt sikkert Baltisk krydsfiner, sandsynligvis 18 mm. Måske sort MDF/HDF til front. 

Ideer/forslag modtages

mvh
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Maj 2016 at 17:05
Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Maj 2016 at 18:00
Jeg synes bedre om proportionerne på S300. Vil jeg kunne bygge en S300 klon og bruge Troels delefilter - Jeg klar over, Troels' er en smule bredere og lidt højere - Mon det går - Også selvom jeg IKKE vælger at lave en forskydning ml mid og dis? 

Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Maj 2016 at 12:03
hvad er forskellen i bredde?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Maj 2016 at 12:38
På Troel's højttaler er der fysisk offset af diskanten. Med en plan (og ikke hældende) baffel som på S300, vil der være et andet delay mellem enhederne, hvorfor du ikke bare direkte kan overføre Troel's filter til sådan en højttaler.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Maj 2016 at 13:53
Troels er B x H  20/19 x 40 cm. (Den sorte front er lidt mindre end selve kabienttet)

Buchardt S300 19*37 cm

Det kan ikke betyde meget for baffelsteppet... Placering af diskant er lidt anderledes, men dog stadigvæk centreret i begge modeller.


Jeg ved ikke helt hvad jeg synes om den fysiske offset af på Troels Højttaler (Visuelt). De ser lidt bastante og tunge ud i det...Måske billedet snyder på hans side?

I første omgang bliver delefilter nok digitalt (FIR filtre)

Jeg tænker at kaste mig ud i at finere dem med en flot lys finer, bud modtages også gerne. Strygejern er fundet. 
De her lader til at ville sælge til private http:////www.brabrand-finer.dk/
Back to Top
senilix View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 146
  Quote senilix Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Maj 2016 at 09:07
Hej Roky,

Der er også denne mulighed med mindre du allerede har 4 ohms udgaven, da denne bruger dog 8 ohms udgaven af sb17mfc. Jeff skulle designe ganske fornuftige højttalere. Jeg har indtrykket af Ulrik måske kender ham.


Edit: Sorry. Ser du at det er SB26 alu diskanten du har. Så kan du slet ikke bruge den bygge beskrivelse til noget.

Mogens


Edited by senilix - 13 Maj 2016 at 09:09
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Maj 2016 at 10:23
Originally posted by Roky

I første omgang bliver delefilter nok digitalt (FIR filtre)

Hvis du alligevel kommer til at benytte digital filtrering, så kan off-settet af diskanten vel være ligegyldig?
Det er nemmere bare at lave tidskorrektion i filteret.

Efter min mening bliver det også pænere med en flad baffel (til trods for at jeg selv er i gang med at lave en 2-plans baffel i min nye højttaler - passive filtre).
Du kan jo vælge at tilte højttaleren lidt bagover i stedet for at tidskorrigere enhederne.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Maj 2016 at 10:28
Rabu's port er i øvrigt rigtig fin. Jeg har selv lige købt et sæt.

Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Maj 2016 at 17:59
Originally posted by senilix

Hej Roky,

Der er også denne mulighed med mindre du allerede har 4 ohms udgaven, da denne bruger dog 8 ohms udgaven af sb17mfc. Jeff skulle designe ganske fornuftige højttalere. Jeg har indtrykket af Ulrik måske kender ham.


Edit: Sorry. Ser du at det er SB26 alu diskanten du har. Så kan du slet ikke bruge den bygge beskrivelse til noget.

Mogens

Spændende udgave og overraskende simpelt delefilterShocked  14 Liter til 8 ohms udgaven synes at være lige i underkanten?

Jeg har 4 ohms udgaven liggende og anvender den pt sammen med SB29 diskanten. Jeg har faktisk SB26 i den almindelige udgave liggende fra et tidligere projekt

Nogen der har sammenlignet SB29 og SB26 Alu ? - Troels Gravesen fremhæver, at SB26 alu har endnu lavere forvrængning end SB29, på trods af mindre membranareal...  -Det kommer vel an på hvilken harmonisk forvrængning der er tale om?  


Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 4>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz