Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Scan-Speak 18W + Seas T25
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Scan-Speak 18W + Seas T25

 Post Reply Post Reply Page  <1 34567 10>
Author
Message
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Scan-Speak 18W + Seas T25
    Posted: 13 Okt 2017 at 18:28
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Okt 2017 at 18:31
Man kan teste portresonans med http://www.szynalski.com/tone-generator/ der kan reguleres 1 Hz ad gangen. Så mærkede jeg bare den frekvens, hvor bassen havde mindst vandring - 35 Hz, det skulle egentlig have været 32 Hz men mon ikke det går?

Nu står den klar til filtertroldmanden!
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Okt 2017 at 18:32
En anden gang prøver jeg lakering af sort MDF før olie. Jeg er ikke tilfreds med resultatet; det ser meget ufærdigt ud. Men hvis jeg anvender oliebaseret lak, kan det vel stadig nås?
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Okt 2017 at 10:39
Fedt - De ser rigtig godt ud

Jeg er ret godt tilfreds med det foreløbige resultat med Danish Oil på sort Mdf. Men det kræver en del lag. Hvis du ikke er tilfreds, kan du vel slibe ned og give lak? Men det kræver vel at det er en oliebaseret lak?
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Okt 2017 at 10:43
Jeg tror det kræver 5 lag før det dækker ordentligt hvor træet er åbent. Hvilken olie bruger du? - almindelig teak-olie har jeg ikke god erfaring med på Mdf.
Back to Top
Træman View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 29 Dec 2012
Location: 8660
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Træman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Okt 2017 at 12:35
Jeg vil anbefale dig at vente et par måneder (fra olien er påført) til at du sliber dem ned og giver lak i stedet.
Om det er olie eller vandbaseret lak er af mindre betydning, den del handler mest om hvilke opløsningsmidler dine lunger bedst kan lide at indånde ;) (vandbaseret er generelt sundere).

Det vigtigste er at overfladen er tør og "åben" nok til at lakken kan binde på MDF'en.
Du bør pudse med en korn 150-180 inden påføringen af lakken, for at den binder bedste muligt. Og så kører sandpapiret i én retning, normalt ville man sige "langs med årene i træet", men i MDF er der jo ikke rigtigt en åreretning.
Det skal man tilstræbe at gøre, på grund af at man ellers vil kunne se "sliberidser" i tilfældige retninger under lakken, og det kan mildest talt se forfærdeligt ud. (undskyld hvis det bliver for perfektionistisk nørdet)
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Okt 2017 at 14:23
Hej Roky og Træman, tak for indspark. Jeg har brugt Junckers rustikolie (til bordplader). Jeg vil nok for en sikkerheds skyld vælge terpentin/olie-baseret lak, sådan en halvmat overflade. Til gengæld er jeg lidt tvivlende på slibningens effekt. Lakken skulle gerne kunne binde uden, ville jeg tro?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Okt 2017 at 08:10
Hvornår regner du med at have dem spillende? Skal de med til julefrokosten?
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Okt 2017 at 08:49
Hvis jeg kan nå det, kommer de med. Brian vil se på filter i november, så kan jeg måske nå at lave en fuglerede. Det forudsætter at frokosten bliver 9/12, da jeg ikke kan 20/1 Smile
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Okt 2017 at 09:04
Juklefrokosten er nu fastlagt til d. 9/12 Smile
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 34567 10>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz