Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Scan-Speak 18W + Seas T25
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Scan-Speak 18W + Seas T25

 Post Reply Post Reply Page  <1 56789 10>
Author
Message
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Scan-Speak 18W + Seas T25
    Posted: 18 Okt 2017 at 12:01
Den indvendige helmholzresonator kunne være værd at prøve i en lidt mere ambitiøs konstruktion.

Jeg er temmelig sikker på at skrå indvendige plader er virkningsløse til opbrydning af basresonanser. Men bag en mellemtone kan det bestemt være nyttigt, da vejlængdeforskellen her matcher frekvensområdet. I bassen vil det bare summere op med et lavere Q.

Ja, den TG konstruktion har en flot 160 Hz resonans, der oven i købet slår igennem på impedanskurven.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Okt 2017 at 12:41
Den skrå indvendige plade er ikke det mest effektive men dog heller ikke virkningsløs (men dine betragtninger er korrekte). I øvrigt kan man jo lave den så skrå/lang, at kabinettet bliver kileformet.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Okt 2017 at 12:42
Har du gjort noget ved bagkanten på det cylindriske hul i den nu ret tykke baffel, som bassen er monteret i?
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Okt 2017 at 13:28
I part your bacon? Det er naturligvis affaset efter alle kunstens regler Approve
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Okt 2017 at 14:19
Godt så - men det kan man jo ikke se på billedet Wink?
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Okt 2017 at 14:26
Nej, det gik lige op for mig at jeg ikke havde taget et efter-billede. Men så fik jeg brugt det raspejern til boremaskinen, der lå urørt i mange år. Det gik faktisk meget nemt, og på den måde kørte jeg nemt rundt om skruehullerne med islagsmøtrikker.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Okt 2017 at 14:28
Men jeg er lidt træt af at portresonansen endte på 35 Hz istedet for 30-32 Hz. Det giver en 1 dB pukkel omkring 50 Hz, men jeg tror ikke jeg ændrer på det. Til gengæld er portstøj ikke noget problem. 
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Okt 2017 at 14:40
Hvad, tænker du, er årsagen til den højere portfrekvens i forhold til forventet/beregnet? Det plejer jo at gå den modsatte vej, så folk ender med at korte lidt af porten.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Okt 2017 at 15:25
https://frequence.dk/hifi/9-basporte/705-port-double-flare-6/

Jeg tror jeg regnede ud at denne ville passe, men jeg tror at jeg regnede med 50 mm intern dia, og den er jo lidt større....
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Okt 2017 at 19:45
Originally posted by USXX

....endelig kan indbygge en Helmholtz-resonator (absorbent) inde i kabinettet, som effektivt kan afhjælpe problemet. De af jer, der læser Hobby Hifi, vil have set det anvendt flere gange.

I Dynaudios Contour er der placeret en form for klæde i midten af kabinettet: 



Er det et eksempel på en praktisk anvendelse af en Helmholtz-resonator? 


Er der nogen der har en god artikel/link til, hvordan man bedst dæmper sig ud af stående bølger? 

EDIT: 

Troels Gravesen skriver: 

"Quite often we see problems with minor impedance peaks in the 100-200 Hz region and this usually caused by standing waves between top and bottom. Having an internal height of e.g. 1 meter we may have a resonance at 34000/100/2 = ~170 Hz (half wavelength), thus 10-15 cm acoustilux at top and bottom usually cures the problem."

Link


mvh 




Edited by Roky - 24 Okt 2017 at 19:54
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 56789 10>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz