Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: Lak eller olie
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Lak eller olie

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
korsbæk View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 24 Sep 2009
Location: Hornslet
Online Status: Offline
Posts: 13
  Quote korsbæk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lak eller olie
    Posted: 13 Okt 2009 at 21:11
Hej

Jeg har købt nogle højttalere af Syncroniq som er fineret. Men de mangler lige det sidste i finishen. Hvad bliver pænest at lakere dem eller give dem noget olie? Jeg vil have dem til at skinne helt vildt, men mere have strukturen frem i træet og at de bliver lidt mørkere.
hvad gør i andre på jeres fine projekter?


Edited by korsbæk - 14 Okt 2009 at 00:23
Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Okt 2009 at 22:23
Hvis du vil have det rigtig dybt og shiny er klar lak vejen frem, det fremhæver farve og årer i fineren.
Back to Top
ubl_ View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 56
  Quote ubl_ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Okt 2009 at 22:53
For mig at se så er begge dele pænt, som nok mest er en individuel smagssag.
Olie har den fordel at det er nemt efterfølgende at lappe på, hvis der kommer mindre ridser.
Overvej evt at tage en tur forbi hifiklubben, de har formentlig eksempler på både mat og blank lak.

Derudover bør du nok være opmærksom på evt uv beskyttelsen i hvad end du ender med at behandle træet med.

Hvilke ht'er har du købt?
Back to Top
korsbæk View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 24 Sep 2009
Location: Hornslet
Online Status: Offline
Posts: 13
  Quote korsbæk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Okt 2009 at 23:04
De højttaler som jeg har købt er elysium passage 3,0 og den subwoofer som han har lavet til sin serie. Virkelig flotte, men vil gerne lige havde det sidste med i finish.
Det er bare at subwooferen ser ud som om at den har stået lidt i solen og er blevet lidt glansløst i fineren. Så om det bare er nok at lakere den, for at få dybden tilbage i fineren? Hvis jeg nu giver den olie så kan jeg vil ikke lakere den senere eller hvad?


Edited by korsbæk - 14 Okt 2009 at 00:22
Back to Top
Baby Strong View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 19 Feb 2009
Location: Grænsen
Online Status: Offline
Posts: 90
  Quote Baby Strong Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Okt 2009 at 23:23
Hej.

Kunne godt lyde som om du skulle bejdse og så højglanse dem. 

Edited by Baby Strong - 13 Okt 2009 at 23:24
Back to Top
korsbæk View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 24 Sep 2009
Location: Hornslet
Online Status: Offline
Posts: 13
  Quote korsbæk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Okt 2009 at 00:25
Hej igen
Jeg fik vidst formuleret mig lidt forkert i det første indlæg. Det var meningen at der skulle stå: at det ikke skal skinne helt vildt, men mere bare at få strukturen frem i træet.
Back to Top
ubl_ View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 04 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 56
  Quote ubl_ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Okt 2009 at 10:25
Hvis du giver dem olie, så kan du IKKE ombestemme dig og give dem senere lak (med et godt resultat), det samme gælder også den anden vej.
Det at fineren er mat og kedelig er nok mere et udtryk for den aldrig er blevet behandlet med hverken olie eller lak. Det trænger nok bare til en gang lettere afrensning.

Hvis du har tænkt dig selv at behandle kabinetterne tror jeg du vil opleve at olie er det nemmeste at arbejde med (mest tilgivende)
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Okt 2009 at 10:56
Hvis du vil have strukturen frem i fineren, vil jeg anbefale at du gir dem en gang bivoks. Så kan du selv bestemme hvor  blanke de skal være, det er bare et spørgsmål om hvor meget du polerer dem efterfølgene.
 
Michael 
Back to Top
korsbæk View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 24 Sep 2009
Location: Hornslet
Online Status: Offline
Posts: 13
  Quote korsbæk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Okt 2009 at 12:52
Originally posted by ubl_

Hvis du giver dem olie, så kan du IKKE ombestemme dig og give dem senere lak (med et godt resultat), det samme gælder også den anden vej.
Det at fineren er mat og kedelig er nok mere et udtryk for den aldrig er blevet behandlet med hverken olie eller lak. Det trænger nok bare til en gang lettere afrensning.

Hvis du har tænkt dig selv at behandle kabinetterne tror jeg du vil opleve at olie er det nemmeste at arbejde med (mest tilgivende)


Ja okay det tænkte jeg nok.
Hvad skal man bruge til at afrense det med så?

Nå men det bliver nok til at jeg må i gang med noget olie til de kabinetter.
Back to Top
korsbæk View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 24 Sep 2009
Location: Hornslet
Online Status: Offline
Posts: 13
  Quote korsbæk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Okt 2009 at 22:33
lige et lille spørgsmål hvad for noget olie skal man bruge? Kan rå linolie bruges eller er der noget der er bedre? 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz