Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: Lak eller olie
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Lak eller olie

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Message
schubert_dk View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 12 Mar 2010
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote schubert_dk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lak eller olie
    Posted: 12 Mar 2010 at 09:50

man kan købe flydende bivoks hos flügger. det er meget nemt at smøre på og evt efterbehandle med. fremhæver træet meget og synes jeg giver en flot glød.

Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Mar 2010 at 10:38
Originally posted by schubert_dk

man kan købe flydende bivoks hos flügger. det er meget nemt at smøre på og evt efterbehandle med. fremhæver træet meget og synes jeg giver en flot glød.

Kunne vi evt. se resultatet Smile jeg er nok eneste der gerne vil se det.
 
Michael
Back to Top
schubert_dk View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 12 Mar 2010
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote schubert_dk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Mar 2010 at 10:45
det er lidt svært da jeg har brugt det på et bord(eg) og det hjalp rigtigt meget. meget bedre end de hårde vokse man kan få, der til og med er besværlige at bruge. har desværre ikke bordet mere. så har ikke nogle billeder at poste.
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Mar 2010 at 11:54
Originally posted by schubert_dk

det er lidt svært da jeg har brugt det på et bord(eg) og det hjalp rigtigt meget. meget bedre end de hårde vokse man kan få, der til og med er besværlige at bruge. har desværre ikke bordet mere. så har ikke nogle billeder at poste.
Ja det kan jeg da godt se bliver et problem så.
 
Michael
Back to Top
palle38 View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 02 Jan 2009
Location: østjylland
Online Status: Offline
Posts: 20
  Quote palle38 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Mar 2010 at 12:41
Jeg vil helt klart anbefale voks.
Prøv antik voks det er nemt at arbejde med, og kan fåes i flere naturfarver.
Det efter behandles med en tør klud, ind til det står rimlig blankt. Også er det nemt at efterbehandle til ønsket glans.
Back to Top
JH View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 23 Aug 2009
Location: Nivå
Online Status: Offline
Posts: 142
  Quote JH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Mar 2010 at 19:01
Hej,

En skinnende overflade med en dyb glød opnås udelukkende ved at lakkere og vandslibe og efterfølgende polere. Skal vi sige 20 x.

Tilsæt evt. farvepigmenter i lakken.

Den lak som er nemmest at arbejde med derhjemme er shelllak, fordi den ikke afgiver giftige dampe. Er samtidig også den nemmeste at renovere.

Shelllakken påføres ved at fylde den i en bomuldsklud som er wrappet rundt om en kugle af polertwist, så stor at den kan holdes i en knyttet hånd. Kør hele tiden på overfladen af fineren. først i store ottetaller, så mindre og til sidst i små cirkler. Tryk hele tiden så der kommer frisk lak på fineren og hold polerkluden i konstant fart, så den ikke sidder fast i fineren.

Poleringen gentages med 20 min. mellemrum.

Læs eventuelt om franskpolering.

Men erfaring er dog at det kan gøres meget nemmere. Men husk altid 99 % ethanol. For meget vand ødelækker lakeringen. Husholdningsprit (ethanol denatureret med isopropanol) kan ikke bruges.

Søg eventuelt på guitarbygning. De fyre ved noget om lakering.

Venlig hilsen

JH
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz