Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmÃ¥l
  New Posts New Posts RSS Feed: Forsænkning mellemtone?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Forsænkning mellemtone?

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Morten3460 View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 04 Maj 2011
Location: Birkerød
Online Status: Offline
Posts: 72
  Quote Morten3460 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Forsænkning mellemtone?
    Posted: 24 Apr 2016 at 21:45
Hej.

Jeg er ved at bygge Jenzen Accu - et Troels Gravensen design.

Jeg har desværre fået lavet pladetykkelsen til mellemtone og diskant lidt forskellig fra design oplæg.
Der skulle være 20 mm forskydning mellem mellemtone og diskant. I mit tilfælde er dette kun 18,5 mm. Det skyldtes at 2 plader til mellemtone fronten ikke var 10 mm men kun 9 mm.

Nu er jeg i tvivl om jeg kan lave forsænkning af mellemtonen 1,5 mm mindre end beskrevet. Så vil jeg jo have de 20 mm forskel mellem mellemtone og diskant, men til gengæld vil mellemtonen stikke lidt mere frem end planlagt.

Er det ok med en mellemtone som rager lidt frem eller vil dette give kant refleksiioner?

Hvis jeg forsænker dem som beskrevet så får jeg en forskydning på 18,5 mm kontra de beskrevne 20 mm / vil dette kunne høres ?

Jeg kan også sætte finer på mellemtone fronten og så opnå den beskrevne forskydning på 20 mm og samtidig en plan forsænkning?

Gode råd modtages gerne.

Mvh morten

Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Apr 2016 at 22:03
Lad os antage at Troels har delt ved ca. 2500Hz. Så er 1.5mm kun 1.103% af bølgelængden ved delefrekvensen, ved 50 % er de to signaler i modfase.

Jeg ville nok ikke bekymre mig meget om det. Dermed ikke sagt at der ikke findes en supernørd, som kan høre forskel.
Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Apr 2016 at 16:20
Hvis der er en supernørd der hævder at kunne høre det, vil jeg sætte en ugeløn pÃ¥ at han gætter rigtigt i 50% af lyttetests Smile
Det er absolut ligegyldigt - nyd dine kommende højttalere, de spiller fantastisk godt (har hørt originalerne).
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Apr 2016 at 16:58
Præcis det betyder intet.

Men, bortset fra det skal vi lige definere spredningen på en supernørd, for med en population på é
n enkelt supernørd i eksperimentet risikerer du at miste ugelønnen alligevel Sven ;-)


Edited by bknielsen - 26 Apr 2016 at 16:59
Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Apr 2016 at 20:46
det ville næsten være det værd...
Back to Top
Morten3460 View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 04 Maj 2011
Location: Birkerød
Online Status: Offline
Posts: 72
  Quote Morten3460 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Maj 2016 at 01:45
OK - tak for svar - jeg er nok ikke super nørden som kan høre dette.

.... jeg er dog en kylling så jeg har lagt 2 lag finer på så millimeterne passer.

Men tak for hjælpen alligevel.   
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz