Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Fødder
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Fødder

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Message
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Fødder
    Posted: 25 Apr 2016 at 19:59
Skal nok poste billeder! Stolen er desværre fra snedkeren.

Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Apr 2016 at 20:01
Originally posted by felsby

Jeg tænker at kunststoffødder med M6 gevind må være vejen frem. De kan monteres i islagsmøtrikker så højden kan justeres.
Alternativt kan man jo nøjes med sømmontering af 3 styk fødder.


Tre fødder er ikke tosset, hvis du kan få kasserne til at holde balancen med det. Så undgår du justering, hvis der skal flyttes rundt. Vil du have fire under bør du kunne justere.

Ellers monter lister og islagsmøtrikker til fem fødder, så kan du montere tre eller fire stk. afh. af, hvad der virker bedst.

Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Apr 2016 at 10:52
Smart med de fem islagsmøtrikker, sÃ¥ man kan bruge 3 eller 4 efter behov! 

Ellers er jeg næsten begyndt at gå totalt lavteknologisk med de her jeg fandt i skuffen:

Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Apr 2016 at 11:29
Jeg bruger altid kun 3 fødder. Det er langt nemmere at justere såfremt underlaget er lidt skævt.

Jeg plejer dog at bruge "bløde" fødder. Mine ører siger mig at det er den bedste metode (især på standere, men også mindre gulvhøjttalere).
Altså "afkobling" fremfor "tilkobling"... Men det er jo en smagssag, og man skal leve med at højttalerne ikke står urokkeligt fast til underlaget.

Valhalla Technologies laver nogle der virker fint, og vægten af højttaleren kan matches op imod densiteten af "fødderne" så man opnår den "flydende/svævende" effekt.
Ligeledes laver de en "s p i k e-feet", hvor det bløde materiale er limet på en alu-konus, så man kan kombinere s p i k e s med det bløde.
Dem har jeg også, og de virker ligeledes fint både visuelt, mekanisk, og lydmæssigt...

(EDIT: hvorfor bliver den ved med at skrive "spenses" i stedet for s p i k e s???)

Edited by friman - 26 Apr 2016 at 11:33
Mvh.
Friman
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Apr 2016 at 12:01
GÃ¥ da all-in og giv dem nogle Stillpoints Ultra 5:

Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Apr 2016 at 13:09
De ser flotte ud, men jeg har en formodning om at 8 styks vil overstige enhedernes pris! Smile
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Apr 2016 at 11:20
Hvor anbefaler I iøvrigt at jeg køber sort MDF, hvis vi taler om max 30 km fra Århus?
Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 171
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Apr 2016 at 11:37
Bauhaus Randers plejer at have en del indfarvet MDF. Også sort
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Apr 2016 at 09:53
Originally posted by felsby

Hvor anbefaler I iøvrigt at jeg køber sort MDF, hvis vi taler om max 30 km fra Århus?

Ved ikke om der findes forskellige kvaliteter sort MDF, men Silvan på silkeborgvej har det - Og de har fået ny sav for ikke så længe siden, kan jeg se....
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Apr 2016 at 16:16
Tak for tippet! Det prøver jeg.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz