Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 2 vejs satori mtm + separate subs
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


2 vejs satori mtm + separate subs

 Post Reply Post Reply Page  123 18>
Author
Message Reverse Sort Order
phn2 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 30 Mar 2016
Online Status: Offline
Posts: 138
  Quote phn2 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 2 vejs satori mtm + separate subs
    Posted: 13 Dec 2019 at 20:26

Fandt tråden herinde igen. Formlen lyder så

"Dvs en baffel med bredde på 20 cm 115/0.20 = 575 hz" 

Mine basmellem tone bsc ender så på 548hz 

http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1948&KW=baffelstep&PID=24943&title=ny-spndende-sb-satori-coax#24943

Edited by phn2 - 13 Dec 2019 at 20:45
Back to Top
phn2 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 30 Mar 2016
Online Status: Offline
Posts: 138
  Quote phn2 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Dec 2019 at 23:01
Jeg har forlagt en formel for bsc, hvem har en? 
Back to Top
phn2 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 30 Mar 2016
Online Status: Offline
Posts: 138
  Quote phn2 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Dec 2019 at 13:31
Så fik blokkene 47k ohm på indgangen, det hjalp. Hørbarth sus på Ca 1m afstand, som før Var generende i sofaen flere meter væk. Nu skal jeg bare have niveau på plads, da gain selvfølgelig er flyttet på top og mellemtone ifht bas. 
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 832
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Nov 2019 at 10:38
Ahh så er jeg med. Hvis alting virker som det ellers skal, så er der nok ikke andet for end at effekttrinene skal dæmpes.
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Nov 2019 at 10:19
Originally posted by Roky

Jeg tvivler dog på det gør nogen forskel at justere gain i miniDSP


Det jeg mener er at hvis effekttrinnene dæmpes på indgangene, så kan man miste headroom, og det kan man få igen ved at gaine i miniDSP.

Det gjorde jeg i sin tid på min 8x12 v1, der støjede - det hjalp rigtigt meget, da der er en grundstøj i miniDSP og den bliver ikke forstærket med gainet.

__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 832
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Nov 2019 at 10:12
Jeg tvivler dog på det gør nogen forskel at justere gain i miniDSP
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Nov 2019 at 09:14
Du kan bruge de 12dB gain der ligger i miniDSP'en (så længe det samlede gain i miniDSP'en ikke overstiger de 12dB inkl. filter, PEQ's etc.).


__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
phn2 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 30 Mar 2016
Online Status: Offline
Posts: 138
  Quote phn2 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Nov 2019 at 21:06
Min er v2. Jeg har dog talt m Lars Clausen som har konstruere mine amps, han foreslog at sætte 47kohms modstand lige før forstærkermodulerne. I første omgang skal jeg først have skruet på gain i dsp. 

Edited by phn2 - 08 Nov 2019 at 07:38
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Nov 2019 at 20:39
miniDSP C-DSP 8x12 i version 1 har et problem med støj.
Så hvis du har den version kommer du ikke uden om støj.

Jeg fik byttet mit board gratis af miniDSP da jeg klagede over støjen.

For at finde ud af hvor støjen egentlig kommer fra, er du nødt til at teste, hvor du kun har dit filter og effekt tilsluttet - der må ikke sidde signalkabler i filteret, da der kan trækkes grundstøj gennem stel.
Hvis der kommer støj hver gang du tænder filteret, så kan det være et gain-problem mellem udgangsniveau på filter og indgangsniveau på effekt.

Jeg har før kunnet fjerne støj ved at bruge en pro-gain-controller. Den sætter man mellem filter og effekt, så kan man skrue ned for signalet fra DSP'en og forstærke det dæmpede signal, så effekten får et "renere" signal med passende niveau. Lignende princip som at dæmpe signalet med en modstand (som også er nævnt) - i denne kan du bare hæve niveauet igen - uden støj.
Tascam laver sådanne kasser.

Men det er en nødløsning, og bedste vej vil nok være at finde effekttrin med regulering på indgangen (ikke så udbredt i hifi-kredse).

Eller endnu bedre: Finde en DSP der enten undertrykker støj, eller passer bedre til de effekttrin man vil bruge.
DSP fra DEQX, Audio Analogue og Ground Sound (DCN28) er meget effektive til at undertrykke støj.
miniDSP kan være problematisk i nogle sammenhænge.

Jeg har dog ingen problemer med V2 af den C-DSP 8x12.
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 621
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Nov 2019 at 22:03
Typisk er det sus du hører, fra DSP'en. Så ved at holde liniesignalet oppe og dæmpe med en modstand imellem DSP og forstærkeren, så opnår du bedre signal støj forhold. Diskanter er altid mere følsomme end mellemtonen, og helt klart også her at du lettest høre suset. Roky's forslag med et par dæmpeled i signalvejen, i form af et lille phono-stik, som let kan indsættes - er en helt fin ide, især hvis man ikke ønsker at lodde/modificere.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 18>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz