Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Line source projekt
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Line source projekt

 Post Reply Post Reply Page  <1 234
Author
Message
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Line source projekt
    Posted: 03 Maj 2016 at 13:01
Hej

Tak for input, jeg har en 2,2uf kondensator liggende, den kan jeg vil bruge sammen med den 0,14mh i et 12db filter delt ved ca 10000Khz. Dette prøver jeg. For hvis dette ikke virker, må jeg finde en løsning med flere tweetere per side. Jeg er ikke helt så hooked på den Dayton når man kan få en SB26STCN-C000-4 til næsten samme pris. 

http://www.falconacoustics.co.uk/sb-acoustics-sb26stcn-c000-4-tweeter.html

Mvh Hans


Edited by Hansmlauridsen - 03 Maj 2016 at 13:03
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Maj 2016 at 13:20
Den SB er da meget bedre, men også dobbelt så stor, dvs. de akustiske centre kommer længere fra hinanden. Den har lavere resonansfrekvens og kan deles lavere, men har du brug for det?

p.s. der er reserveret en plads i helvede til dem, der poster ikke-klikbare linksBig smile
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Maj 2016 at 23:43
Hej

Så fik jeg prøvet at flytte delefrekvensen højere op med et 12db filter og diskanten i modfase, men det ændre ikke på at diskanten opfører sig point source i sårn en grad at det er irreterende. OG forskellen var ikke markant fra den lavere delefrekvens med 6db filter. 

Så det med en enkelt diskant i midten fungere simpelthen ikke desværre. 

OG som normal 2vejs fungere det heller ikke for det lyder mærkeligt med kombinationen at point og line source..

Jeg har her til aften også prøvet at kører uden diskanten og alle 4" enhederne i fullrange. Og selv med et stort 15-20db ekstra signel i 15-20kHz området er det ikke godt nok. Det er super gode enheder, men de er ikke beregnet til at bruges som fuldtoner. De spiller fint diskant, men der er bare uden detaljerne som gør det lækkert. Bunden og mellemtonen er fantastisk og der kan toppen ikke følge med. 

SÅ nu er der jo kun muligheden tilbage med 8-12 diskanter per side. Nogle der har et større parti diskanter liggende de ikke bruger?, og gerne med lille forplade?

Mvh Hans 
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Træman View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 29 Dec 2012
Location: 8660
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Træman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Maj 2016 at 00:06
Du kunne tage et kig på Vifa BC25SC55-04.
De har dem hos Elektronik Lavpris, og hvis man køber 20+ styk koster de kun 69kr stykket.

http://elektronik-lavpris.dk/p111545/bc25sc55-04-1-diskant-4-ohm-50w-tymphany-peerless/

Mindre forplade fåes næsten ikke.
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Maj 2016 at 10:18
Hej

Se, det var et godt tip...Jeg må stikke forbi der mandag. 

More to come in my travel in the unknown world of Line-source speakers...

Mvh Hans
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Eriek View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger

Jebra Audio

Joined: 05 Maj 2010
Location: DK
Online Status: Offline
Posts: 96
  Quote Eriek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Maj 2016 at 10:21
Hej, du kunne jo også lave et langt bånd som dækker mellemtone og diskant. Et bånd på den længde som din ht. kan sagens gå ned til 250-300Hz. ( en mini Dali Megaline ). Jeg har selv haft et system med 8 stk. SB 6" lukket slankt højt kabinet og et bånd. Det spillede fremragende 20 - 25000Hz. med noget DSP til bassen.

VH.  
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Maj 2016 at 12:32
Hej

Pga fortstående flytning bliver jeg desværre nød til at stoppe dette projekt før tid. 
Lidt en skam for der er masser af potentiale, men også for mange timer endnu til at jeg kan få at få det bare halvt færdig. 
OG der vil forventeligt ikke være samme plads det nye sted. 
Så jeg skal nu have ryddet ud i 40m2 værksted/hifi rum, og der må disse være noget af det første der ryger pga. plads.

Tak for de mange inputs og gode råd som de næste der går på opdagelse i "linesource" verdenen kan have stor gavn af. 

Menn, når jeg er kommet på plads i det nye og har beregnet pladsen kommer der helt sikkert et nyt projekt fra mig. 

Mvh Hans
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Maj 2016 at 13:40
Jeg håber sandelig at du får et værksted i din nye bolig!
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Maj 2016 at 20:27
Hej

Ja, det håber jeg sandelig også. Vi skal ud og kigge på det nye her senere på ugen..

Mvh Hans
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 234

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz