Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Line source projekt
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Line source projekt

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Message
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Line source projekt
    Posted: 16 Apr 2016 at 16:38
Jeg tror ikke løsning 1 vil fungere helt heldigt - der er for stor løbetidsforskel mellem øverste og nederste bas og så porten. Jeg ville vælge løsning 4 med et 77l kabinet afstemt til 50Hz:

 

Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Apr 2016 at 16:41
Du får da smæk for skillingen - det er areal svarende til en 12" bas pr. side! Cool
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Apr 2016 at 13:45
Fedt at du gå all-in ! 

Hvorfor TW-29 i stedet for SB26 (alu?) 
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Apr 2016 at 20:30
Hej

Så fik jeg tid til at svare og senden de første billeder af det første testkabinet. Vedrørende diskanten er jeg endt med at bruge SB29RDNC-C000-4, pga at jeg nok er nød til at holde 4" enhederne så tæt som muligt for at holde mig nogenlunde til konceptet. Men mit næste projekt vil indeholde den nye Satori diskant.
OG så er det også en enhed jeg kender godt og holder meget af. 
Grunden til at enhederne vender som de gør er at chassis kanten på "langsiden" kun har ca 3-4mm frigang og det vil give under 10mm baffel imellem enhederne hvilket jeg syntes er i underkanten. 
På denne måde er der acceptabelt afstand imellem udskæringerne. 

De er blevet 180cm høje, 20cm brede og 32cm dybe. Top, sider og afstivning er lavet i 21mm fyr/østen krydsfiner. Rundstokken er 25mm hårdtræ.
Front og bagplader er lavet i 12mm støbekrydsfiner, som er et fantastisk materiale som på alle måder er overlegen MDF(dog ikke ved finsnedkeri som skal lakeres!!) Det er sten hårdt og lavet med meget fine lag af Birk. 
Intern volume inden dæmpemateriale er på ca 77l, og første forsøg her vil blive et lukket kabinet. 

Fronten er kun monteret for billedets skyld og er stadig ikke monteret færdig, men blev dog færdig med at dæmpe kabinettet i dag. 

Da jeg sad og googlede i går efter dæmpe materiale blev godt og grundig sur i skralden over de sindsyge priser, bare fordi det er til "hifi". Så jeg har fundet en anden løsning der er betydelig billigere og jeg tror det vil virke mere en fint. OG vil fremadrettet forsøge med andre alternativer til de ret få og alt for dyre "special produkter til hifi".

Først vil jeg gerne anbefale Bauhaus egne under gulvs plade. Det er skabt til at dæmpe ca 22db fra gulvet af. Det er 5mm tykt og med rillet overflade. Jeg har valgt at hæfte det fast. Det er virkeligt nemt at arbejde i og tager ingen tid at montere. 7m2 koster 149kr. Wink

Derefter har jeg monteret et lag gulvtæppe af den slagt med gummi bund og tæt vævet slideflade. Fik en rest som er nok til begge kabinetter til 50kr...

OG den nye højteknologiske metode med at råbe ned i kabinettet, også kaldt "bonderøvs tjekket" svarer tilbage med meget lidt, så det er indtil videre mere en godkendt med disse alternative materialer

Mvh Hans















  


Edited by Hansmlauridsen - 25 Apr 2016 at 20:48
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Apr 2016 at 13:24
Fedt med opdatering! Gode billeder!

Spændende materiale det du har brugt som alternativ til bitumen! Dæmpeuld, det kan du finde relativt billigt i en hobby/sy-forretning som "polyestervat, vat, pudefyld mv - Du må dog leve med, at der ikke er 50 % uld i det LOL
Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 174
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Apr 2016 at 14:53
Jeg ofte købt rester af pudefyld. Her kan man få en fyldt affaldssæk for næsten ingen penge
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Apr 2016 at 15:49
Billigt dæmpemateriale blev diskuteret i en anden tråd for ganske nyligt:

Back to Top
friman View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Sep 2009
Location: Vestsjælland
Online Status: Offline
Posts: 729
  Quote friman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Apr 2016 at 20:57
"Bonderøvs-tjekket"... Det er pseudovidenskab på højt plan...Big smile
Mvh.
Friman
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Maj 2016 at 11:11
Hej

Så fik jeg samlet den ene og har spillet lidt i mono et par dage...De er større en jeg regnede med, men en højtaler skal jo helst være højere en dens ejer. 

Til dette har jeg flere kommentarer. 

1. lige nu har jeg bare testet som 1.ordens på begge enheder. en spole på 0,15mh og en kondensator på 6,8mh. Dette dur ikke, da diskanten tager for meget opmærksomhed. Hvis man lytter meget offaxis virker linesource konceptet godt, og giver en behagelig lyd som fylder stuen uden problemer, og man hører ikke lokalet spille så meget med.. Dejligt.
Men nærmer man sig en vinkel hvor diskanten for lidt mere at sige kommer den til at tage alt opmærksomheden og trække lydbilledet meget sammen mod midten af højtaleren.
Jeg har endnu ikke målt på dem, men umiddelbart har diskanten ikke mere output en de andre enheder. 

Jeg vil poste lidt målinger senere i denne uge, eller i starten af næste uge. Både før og efter DSP

2. De 4" enheder lyder meget bedre en forventet og har en utrolig behagelig klang, så næste test bliver med dem i fullrange og diskantens skære frekvens bliver flyttet op til 10-12khz(stadig 6db).
Tror dette vil blive noget bedre. 

3. De store side plader i kabinettet spiller meget med. Så der vil blive brugt 4mm bitumen på alle flader og lidt mere afstivning. 

4. Om så skal der bruges mere dæmpemateriale da de har lidt en hul lyd, men om dette også skal tilskrives at kabinettet spiller med ved jeg ikke.

5. Til gengæld virker det meget godt med det lukkede kabinet. med en hurtig DSP ændring med +ca.10db ved 35Hz går de meget dybt og det mangler bestemt ikke noget i dybden. Desuden kan man spille tæske højt selv med de +10db. Bare med denne ene højtaler i mono kan jeg spille højere en jeg har lyst til at være i lokalet. Så det med at fordele effekten ud på de 12 enheder aflaster dem så meget at de ikke har den store membran udsving, selv når der spilles højt. Så når jeg får den anden højtaler færdig og har alle 24 enheder i brug vil de ikke arbejde særligt meget hver i sær. 
Bassen er desuden hurtig, præsis og kontant. 
Og så kan de klare masser af effekt..har 450w/8Ohm på dem og der tager de gerne volumen tæt på 50% med en lineær forforstærker..Clap

Så lidt succes er der da, men hvad om alt er at der jeg endnu ikke har bygget noget med så stor potentiale som disse. Jeg tror at med disse få ændringer vil de blive rigtig gode og også der hvor de ikke sætter begrænsningerne i mit setup. 

Mvh Hans





Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1509
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Maj 2016 at 12:45
Det er spændende at følge projektet. Jeg er ikke i tvivl om at nogen af dine indvendinger kan føres tilbage til udstrålingsmønsterets ændring fra line source til point source. Derfor vil du sandsynligvis vinde noget med en højere delefrekvens, men jeg tror bestemt ikke at der er nogen fordele ved et 6dB filter - tværtom vil du se en masse udfasninger. Skær med 12dB ved en høj frekvens og lyt om det ikke bliver bedre.
Jeg ville også have lyst til at prøve at bruge en separat diskant line source, fx. med 8 af disse langs den ene side. De koster 19€ hos Lautsprechershop; Jantzen Audio sælger dem osse, men der kan man ikke se prisen. I USA står de til det halve.



Edited by felsby - 03 Maj 2016 at 12:46
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz