Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Line source projekt
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Line source projekt

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Message
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Line source projekt
    Posted: 13 Apr 2016 at 17:01
Hej

Og så kommer der lidt nærbilleder af SB SB12PFC25-4

Enheden har super flotte limninger alle steder og er generelt bygget meget stabil og flot..En meget fin enhed.













Mvh Hans


Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Apr 2016 at 19:40
Originally posted by Hansmlauridsen

Hej

Og så kommer første store spørgsmål. Hvordan skal kabinettet laves?

Jeg har her 5 eksempler.  



1 : Transmission linje som jeg før har haft stor succes med. Det giver en meget dyb og magtfuld bas.

2 : Vel en blanding af basreflex og transmission linje som jeg aldrig har prøvet men som får god omtale

3 : Transmission linje, men jeg har dog endnu ikke forstået forskellen på model 2 og 3

4 : Basreflex med nedadvendt port som jeg også har haft stor succes med. 

5 : Lukket kabinet. 

Jeg hælder mest til model 1, men har kun prøvet det med en enkelt enhed, og ved ikke om det har betydning at enhederne ikke har samme afstand til portudmundingen. Og hvor skal den indre port starte?, lomme reglen jeg har brugt er at den skal starte halvejs ud fra enheden(på vandret linje ud fra magnetens bagside)

Nogle der har andre forslag?

Mvh Hans


Umiddelbart ville jeg frygte, at konfiguration 1 bliver svær at få til at passe med den valgte enhed (afstemningsmæssigt). TL kanalen bliver af naturlige årsager meget lang (2.5+ meter), hvilket kan give en lidt for lav afstemningsfrekvens i forhold til enhedens Fs.
Den ekspanderende kanal kan samtidig blive svær at tæmme hvad angår uønskede resonanser, når enheden skal spille højt op i frekvenspektret.
Skal kanalen slutte i en port? Eller hvad er planen der?


Edited by Enthusiast - 13 Apr 2016 at 20:12
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Apr 2016 at 23:50
Hej

Model 1, vil slutte ud i en firkantet port. 

Men jeg havde nok på fornemmelsen det måske ikke vil være den bedste løsning.

En mulighed kunne også være at bruge 15 stk bagudvendt Peerless sls3½" slave basser per side. Da man kan få sårn 30stk for ca 1700kr i elektronik lavpris.

http://www.parts-express.com/pedocs/specs/264-1060-peerless-830878-specifications.pdf

Det kunne da være ret sjovt.

Mvh Hans



Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Apr 2016 at 09:07
Hej

Nu har jeg her til morgen leget lidt med WinISD for at regne på basreflex, og det ender med 77L med en porttuning på 54Hz. 
Men så vil jeg jo via DSP give den lidt ekstra db i bunden, men så vil min porttuning jo alligevel ikke passe da jeg vel flytter på Fs?, eller tager jeg helt fejl?

Tror jeg er tilbøjelig til at prøve med de mange 3½" Peerless SLS slaver.

Så spørgsmålet er vel om der er nogle kommentarer omkring det. 

Mvh Hans



Edited by Hansmlauridsen - 14 Apr 2016 at 09:49
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 171
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Apr 2016 at 09:22
Du kan kun give den ekstra dB over din porttuning. Hvis de skal spille dybere, skal du vælge lukket konstruktion. Så kan du giver los med DSP'en - indtil enhederne begynder at rygeWink

Edited by Kjeldsen - 14 Apr 2016 at 09:22
Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 171
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Apr 2016 at 09:24
Slaverne dur nok heller ikke. Jeg er ikke den helt store ekspert, men normalt skal en slave være 2-3 gange større end den aktive enhed. Du skal nok op på en 6" slave per 4 tommer fuldtone. Jeg tror Alto har sådan nogle fra Peerless.
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Apr 2016 at 09:48
Hej

Nej, det bliver for voldsomt med så mange og store slaver. Fordelen ved de små var at jeg kunne bruge bagsiden, gider ikke at have dem på siderne. 

Jamen så er det vel bare at få bygget et lukket kabinet, og så kan jeg altid hvis det ikke duer smide en port i. 

Hvordan beregner man et lukket kabinet?, eller er det bare noget med at prøve sig frem?

Hvis jeg lavet et indevendigt mål med B15*D25*H170, bliver det til 63,7L og så med afstivning bliver det til omkring 58-60L.

Mvh


Edited by Hansmlauridsen - 14 Apr 2016 at 09:53
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 171
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Apr 2016 at 10:06
Speakerbuilder Pro på forsiden kan beregne. Du skal nok op i 50-60 liter i alt. Du skal nok hæve bassen ved 50 Hz med 7-10 dB. Fordelen ved lukket er at bassen ruller blødere af. Så, godt nok er der mindre bas ved 50 Hz uden DSP, men niveauet herunder falder ikke så dramatisk, som med basrefleks. Med DSP kan du sagtens kommer på samme basniveau ved 50 Hz, men på bekostning af max lydtryk.
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Apr 2016 at 11:26
Hej

Jeg spiller sjældent ret højt, så det med max lydtryk er jeg heldigvis ikke så nervøs for, men jeg har stadig muligheden for at tilføje ekstra 4 enheder, så det bliver 16stk i hver side da højtaleren vil blive høj nok til dette. 

Og skulle det gå helt galt er der jo altid muligheden for at komme en 15" sub på til de laveste oktaver.

Jamen, så hopper jeg i værkstedet mandag og får lavet et par kabinetter. 

More to come....

Mvh Hans. 
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Apr 2016 at 12:18
Hej

Så fik jeg bestilt diskanter hjem til projektet, og må indrømme at jeg ikke kunne "dy" mig og købte den nye Satori Neodym tweeter TW29RN-B. 
For det første fordi jeg er en luder efter lækre enheder og for det andet fordi det giver mig en kæmpe frihed til at flytte delefrekvensen hvis de 4" enheder lyder bedst delt og ikke i fullrange
OG for det tredje fordi det vil blive sjovt at bruge verdens måske bedste dome tweeter. 

Her i  iøvrigt et link til Troels Graversen der tester 3 SB Acoustics diskanter inc denne nye Satori, hvor jeg også har lånt billedet fra

http://www.troelsgravesen.dk/SBA-tweeters.htm



Mvh Hans


Edited by Hansmlauridsen - 16 Apr 2016 at 12:20
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz