Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Line source projekt
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Line source projekt

 Post Reply Post Reply Page  123 4>
Author
Message
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Line source projekt
    Posted: 06 Apr 2016 at 09:51
Hej

Så er jeg ved at få samlet tanker og ideer til mit næste projekt. Det giver selvfølgelig lidt spørgsmål, men alt feedback er som altid velkommen.

Jeg ved ikke om det vil kunne lade sig gøre, men det skal simpelthen afprøves. 

Slank højtaler med 12stk Peerless SLS 3½" 4ohm`s enheder og en diskant af endnu ukendt type, men sikkert en SB Acoustics Ring dome.  med 10"slavebas i siden, evt 2stk..

Da jeg som sædvanligt bruger MinidDSP vil jeg kunne give det en ekstra skub i bunden som burde sammen med slave enheden få dyb nok bas til mit behov(jeg er længe tilfreds med 35Hz da jeg har meget room gain.)

Den vil nok blive ca 170-180cm høj, 15cm bred og 30cm dyb.

Men hvordan tilslutter man 12stk 4Ohm`s enheder for at få en impedans på 4Ohm?

Jeg bruger en MiniDSP pwr-ice 250, så har mere en nok effekt

Og kan man i et Line source konstruktion have 2 bagudvendte enheder identiske med dem på fronten?

Mvh Hans
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 171
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Apr 2016 at 10:59
Ang impedans ville jeg nok dele de 12 op i 4 x 3 moduler. Du parallelkobler de 3 enheder per modul. Hvert modul = 1,33 ohm. Disse 4 moduler seriekobler du og rammer 5,3 ohm
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Apr 2016 at 00:12
Hej

Efter en som altid god kontakt med Mads fra Rabu er jeg blevet gjort opmærksom på Sb Acoustics 4" SB12PFC25-4 enhed. Som uden tvivl er i en betydelig bedre kvalitet en de peerless SDS 3½ jeg havde i kikkerten. 

Jeg havde simpelthen ikke tænkt SB ind i dette projekt pga prisen på de mange enheder, men denne enhed kan fås til under 200kr stykket!!!!Vildt.  

Så 24stk hermed bestilt.

Så super fedt, for det vil helt sikkeret kun få projektet op i en anden liga..

Og så har jeg endnu ikke oplevet noget fra SB som ikke er 1.klasses enheder hele vejen igennem.

Bliver sjovt at se hvordan sårn 12stk per side lyder...

OG så fjerner det vel også behovet for slave enheden med den lavere Fs på enheden og den noget større membran.

Nogle der lige på stående fod kan smide på bordet hvor mange liter kabinettet skal være på hvis det er lukket?, og hvad hvis det er reflex?

Mvh Hans

http://www.sbacoustics.com/index.php/products/midwoofers/pfc/4-sb12pfc25-4/









Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Apr 2016 at 08:45
Hvad er idéen med en linjekilde, hvis den ikke er en linjekilde i hele frekvensområdet? Ideelt skulle du jo have et langt bånd på siden med samme udstrækning.
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Apr 2016 at 09:38
Hej

Min plan er at lade de 4" enheder køre fullrange og så sætte en "støtte" diskant på i det resterende område. Og set ud fra målingerne på den 4" enheder burde det ikke være noget problem. 

Min erfaring med fuldtoner er at der sker så ufatteligt lidt 8-10kHz alligevel. Og har før kørt i perioder med kun dette uden at savner det store. Så at det først er fra 7-8kHz at det bliver "point source" tror jeg ikke gør den store forskel. Men jeg tager dog også tit fejl. Men afprøves skal det, og hvis det ikke virker efter hensigten må jeg jo ud og finde 60 diskanter, eller en form for bånd. 

Det skal lige siges at jeg på ingen måder er "frekvens liniær freak" Jeg vil hellere en højtaler der lyder dynamisk og i live end en der er overdæmpet pga man for alt i verden skal have en teoretisk korrekt højtaler. Så længe jeg syntes det lyder godt er jeg tilfreds, måske også derfor jeg er glad for fuldtoner!?

Og i værste fald ender jeg med en 170cm høj højtaler med 12stk 4" enheder + 1"tweeter per side. Det er mig også helt okay. Det vil nok stadig føltes som en væg af lyd..

Og så tror jeg bare generelt det bliver et skide sjovt projekt

Mvh Hans


Edited by Hansmlauridsen - 07 Apr 2016 at 09:41
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Kjeldsen View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jun 2011
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 171
  Quote Kjeldsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Apr 2016 at 10:09
Har du evt set på Constant Beamwidth Transducer?

http://www.xlrtechs.com/dbkeele.com/CBT.php

Jeg har længe haft lyst til at prøve, men andre projekter har taget over istedet


Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Apr 2016 at 00:39
Hej

Ja, jeg godt nok set på "Constant Beamwidth Transducer" men syntes de er direkte grimme. Men spændende koncept.

Enhederne er kommet hjem og jeg får dem hentet i næste uge, så der kommer snart lidt billeder på

Her er iøvrigt lidt teknisk læsestof til dem der keder sig. 

Design Guidelines for Practical Near Field Line Arrays  By James R. Griffin, Ph.D.

http://www.audioroundtable.com/misc/nflawp.pdf

God weekend
Mvh Hans


Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Apr 2016 at 23:43
Hej

Så fik jeg 24stk SB SB12PFC25-4 enheder ind af døren her til aften. Super spændende..
Jeg vil tage noget detaljeret billeder i morgen i dagslyset, men trods det er deres nok billigste 4" enhed så er kvaliteten bestemt i top. Er virkelig overrasket. 
Og så kan man undre sig over hvorfor en lignende Monacor enhed koster 300kr stykket?!?!?

En hurtig test med enheden frit liggende(se billede) kvittere med SB "house sound". Den lyder balanceret, naturlig og frekvens lineær. En fornøjelse at lytte til, og så spiller den bas..Vildt..

Det her projekt bliver så sjovtWink

En klapsalve herfra til SB teamet for at lave enheder der knepper alle andre i klassen.. 





Mvh Hans

Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Apr 2016 at 06:51
Tak! Jeg følger spændt med på sidelinjen Smile
Back to Top
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Apr 2016 at 10:36
Hej

Og så kommer første store spørgsmål. Hvordan skal kabinettet laves?

Jeg har her 5 eksempler.  



1 : Transmission linje som jeg før har haft stor succes med. Det giver en meget dyb og magtfuld bas.

2 : Vel en blanding af basreflex og transmission linje som jeg aldrig har prøvet men som får god omtale

3 : Transmission linje, men jeg har dog endnu ikke forstået forskellen på model 2 og 3

4 : Basreflex med nedadvendt port som jeg også har haft stor succes med. 

5 : Lukket kabinet. 

Jeg hælder mest til model 1, men har kun prøvet det med en enkelt enhed, og ved ikke om det har betydning at enhederne ikke har samme afstand til portudmundingen. Og hvor skal den indre port starte?, lomme reglen jeg har brugt er at den skal starte halvejs ud fra enheden(på vandret linje ud fra magnetens bagside)

Nogle der har andre forslag?

Mvh Hans
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 4>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz