Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Ny subwoofer
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Ny subwoofer

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Dichael View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 05 Mar 2012
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 141
  Quote Dichael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ny subwoofer
    Posted: 26 Mar 2016 at 11:42
Hej!

Jeg skal i gang med at bygge et par nye subs til min hjemmebio.

Udfordingen består i, at enheden skal pege nedad af pladshensyn.

Hvor meget luft skal 8" enheden have?
Jeg regner ikke med, at systemet skal gå længere ned end ca. 40 Hz. 

Mvh. Michael. 


Michael B.
Back to Top
Allan_s View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 29 Dec 2014
Location: 8723
Online Status: Offline
Posts: 116
  Quote Allan_s Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Mar 2016 at 17:11
du skal nok finde en enhed først, ellers bliver det svært at regne kassens mål og rumfang ud :-D
________________________
MVH Allan Ø
Back to Top
Allan_s View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 29 Dec 2014
Location: 8723
Online Status: Offline
Posts: 116
  Quote Allan_s Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Mar 2016 at 17:17
Har en makker der har bygget en sub med denne enhed og forstærker, den lyder i mine øre ret god...

Kan ikke huske målene på den, men det kan da regnes ud, alt efter om det skal være reflex eller lukket.
________________________
MVH Allan Ø
Back to Top
Dichael View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 05 Mar 2012
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 141
  Quote Dichael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Mar 2016 at 19:50
Jeg fik nok formuleret mig uklart 😊

Enheden har jeg og volumen ligeså.......men jeg skal have lidt hjælp til, hvor meget luft, der skal være mellem enheden og gulvet....og er det en god ide, at vende enheden nedad?
Michael B.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Mar 2016 at 09:18
Det kan være en udmærket idé at vende enheden nedad, hvis ophænget ikke er alt for blødt (tjek for sagging). Du kan opnå en mere ensartet akustisk belastning. Afstanden til gulvet afhænger af, hvor meget du vil belaste membranen akustisk (compression loading). Vil du ikke have kompression, skal afstanden strengt teoretisk være mindst 0.5*kvadratrod(Sd/pi) - her er udluftningsarealet ved periferien af Sd lig med Sd. Du kan godt (og måske med fordel) køre med en smule kompression, men den ændrede strålingsimpedans vil resultere i en tilsyneladende sænkning af enhedens resonansfrekvens, hvorfor det optimale kabinetvolumen bliver lidt anderledes. 
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz