Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 2-vejs SB-projekt - waveguide og Satori 7½"
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


2-vejs SB-projekt - waveguide og Satori 7½"

 Post Reply Post Reply Page  <12345>
Author
Message
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 2-vejs SB-projekt - waveguide og Satori 7½"
    Posted: 20 Mar 2018 at 11:25
Originally posted by JAV

...men phasepluggen er lidt af en udfordring.

Jeg har haft skÃ¥ret selve spredelinsen inkl ben af den originale front, og limet ind i min sb26 waveguide. Det blev ret vellykket :) Den mÃ¥ler pænere i toppen med spredelinsen monteret! 


Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 832
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Mar 2018 at 17:08
Originally posted by JAV

Roky, desværre. Det bliver kun til SB26'er i denne omgang.

Helt i orden! :-) Har du set trÃ¥den pÃ¥ diyaudio omkring waveguider til SB ? 
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Mar 2018 at 20:38
Thor, den er en udfordring, da jeg hverken printer eller bruger andre former for CNC drevne maskiner - for sÃ¥ vil prisen ogsÃ¥ komme op i en anden liga. 
De bliver støbt. Man kan opnÃ¥ bedre æstetisk finish, opnÃ¥ lignende ruhed, de bliver lettere at producere og materialeprisen kan være lav, men det kan være udfordrende mht. tyndbenede geometrier. 
Man kan godt ændre på sej/sprødhed egenskaberne i materialet, men det er ligeså meget phasepluggens placering, der er udfordrende.

Fedt Frost :) Kan du huske hvor stor en afstand du havde fra membranen til indersiden af phasepluggen?

Roky, jeg faldt godt over den sidste dag :) Jeg har dog fuldt en tysk tråd omkring SB26 waveguider i et godt stykke tid, som var ret lærerig.

EDIT: jeg tror dælme jeg fandt en løsning Thumbs Up


Edited by JAV - 20 Mar 2018 at 22:42
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Mar 2018 at 23:55
Jeg kan desværre ikke huske afstanden, men det var ikke noget jeg tænkte mere over, end at jeg satte den ned i waveguiden forfra, og sÃ¥ passede afstanden pÃ¥ benene med munden af waveguiden.. Jeg forsøgte ikke forskellige afstande eller lign. Kunne bare konstatere at det blev bedre af at have den monteret :) Jeg kan mÃ¥ske finde et billede af det... jeg limede den fast med kontaktlim, sÃ¥ lidt lavpraktisk løsning :D 

Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mar 2018 at 20:47
Du behøver ikke lede, ellers tak :) Jeg prøver mig frem. Har selv fundet lim og saks frem - der prøves med 10, 11 og 12 mm "phaseknapper" :)


Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 621
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Mar 2018 at 21:37
Ser godt ud Thumbs Up
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 832
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Mar 2018 at 09:35
Det ser godt ud ! Clap

Jeg undrer mig over hvorfor en phaseplug, nÃ¥r der i forvejen er noget der ligner pÃ¥ Alu-domen. Jeg er helt blank pÃ¥ teori omkring Waveguides, sÃ¥ derfor noob-spørgsmÃ¥let. 
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Mar 2018 at 15:30
Roky, jeg er selv noob, og alle spørgsmål er kærkommen. Det er heller ikke meningen at bruge SB26ADC's frontprofil/phaseplug.

Og tak skal I ha' :)

Arealet markeret med pilen er relativt stort og kunne let mindskes, men det vil hurtigt være på bekostning af andre facetter, så dét pilles der ikke ved pt. De har pt. en volumen på ~ 0,26 liter, hvilket vil sige, at jeg skal have bestilt materialer..


Back to Top
Sune K View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 29 Dec 2011
Online Status: Offline
Posts: 76
  Quote Sune K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Mar 2018 at 16:13
Synes bestemt ikke det gør noget at der er noget "gods" i, det giver mulighed for montering bagfra sÃ¥ synlige skruer kan undgÃ¥es Tongue
--
Sune K
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 621
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Mar 2018 at 09:17
Fedt Clap

Hvordan laver du tegningen og hvordan beregner man waveguiden - altså hvilket program og hvilken matematik ligger der bag udformningen?
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz