Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 2½-vejs Peerless HDS med transmissionslinie
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


2½-vejs Peerless HDS med transmissionslinie

 Post Reply Post Reply Page  <1 56789 23>
Author
Message
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 2½-vejs Peerless HDS med transmissionslinie
    Posted: 01 Aug 2016 at 21:39
Og så lige et svar på mit store hovedbrud i opstarten af projektet. Hvordan forholder det sig med fasen af de to systemer (TL og refleks).

I dag fik jeg endelig testet tesen om at begge kabinetsystemer repræsenterer 4 ordens højpasfiltre og derfor bør have nogenlunde ens faseforløb.

Jeg fik taget gatede målinger i ca. 75 cm. afstand fra baflen og begge målt i højde med den øverste basmellemtone.
Den grå kurve er reflekssystemet og den grønne er TL systemet.



Lige bortset fra TL systemets resonans og fasedrej ved 220Hz, passer faserne i min verden imponerende godt sammen.
Spørgsmålet er, hvad der rent faktisk kommer til at ske med TL systemets udfasning ved 200-300 Hz, når reflekssystemet kobles ind parallelt.
Mit umiddelbare bud/håb er, at noget af udfasningen "fyldes ud" af reflekssystemet. Det må tiden vise.


Edited by Enthusiast - 01 Aug 2016 at 21:47
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Aug 2016 at 22:31
Jeg har monteret enheder i begge topkabinetter, så jeg kan lege lidt med delefilter på disse (digitalt), indtil jeg får helt styr på dæmpningen af TL systemet.

Jeg har sat mine gamle 2-vejs (SS 15W/Vifa XT25) til side og de nye topkabinetter spiller lige pt. i stuen som rene 2-vejs.

Jeg har fået lavet responsmålinger på både basmellemtone og diskant.



Umiddelbart ser det jo tilforladeligt ud. Diskanten har dog et uheldigt hæv ved 2 kHz og et dyk ved 3 kHz. Det driller mig lidt, da det ligger lige omkring delefrekvensen.
En hurtig simulering med Edgy bekræfter, at det alt sammen er selvforskyldt (kantdiffraktioner).



Ovenstående simulering af kantdiffraktioner er for topkabinettet alene (inkluderer ikke bafflen fra TL systemet).
Kvalitativt passer simuleringen egentlig meget pænt i forhold til målingen. Et hæv omkring 2 kHz. Et dyk ved ca. 3 kHz. og små hæv ved 4 kHz, 7 kHz og 10 kHz.

Man skulle tro, at det var nemt at simulere et filter ud fra ovenstående målinger. Alligevel har jeg meget store kvaler.
Min drøm med denne højttaler var at lave en ren LR2 deling mellem bas/mellemtone og diskant. Men efter flere ihærdige forsøg, har jeg ikke formået at få det til at løbe ordentlig sammen. Fasen passer heller ikke.
Jeg kan få et 4. ordens til at løbe pænt sammen (frekvens og fase), men ikke et 2. ordens. En LR4 deling i den færdige højttaler er no-go. Det gør jeg ikke.
Jeg tror umiddelbart mine kvaler skyldes Peerless diskantens egen afrulning under 2 kHz. Den er i sig selv meget stejl og forstærkes kun, når man pålægger det elektriske filter.


Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Aug 2016 at 22:02
Jeg arbejder i øjeblikket stadig lidt med dæmpningen af TL kabinettet.

Jeg har i dag prøvet at flytte lidt rundt på dæmpemateriale. Der er lagt lidt ekstra vat ind i den sidste halvdel af kanalen, samtidig med at jeg har fjernet lidt i den første 1/3.



Enheden har fået lidt mere luft omkring sig, hvilket har afhjulpet lidt af den hule kasselyd.
Systemet måler dog ikke meget anderledes end før.



Lyden er klart mere åben end før. Men udfasningen omkring 220 Hz er stadig meget udtalt.



Efterfølgende prøvede jeg at lægge lidt mere dæmpning ind på den lodrette bagplade. Det sænker kanalens output lidt mere (ca. 1-2 dB under det tidligere - relativt til enhedens niveau).



Umiddelbart forventede jeg, at højttaleren ville blive mere "tynd" at lytte på. Men min første indskydelse var nærmere, at bassen var blevet mere præcis og defineret.
Ripple i mellemtonen er mindre udtalt på fjernfeltsmålingen.



De to fjernfeltsmålinger er taget med lidt forskellige gatings, så alt under 100 Hz skal man ikke lægge så meget i.
Umiddelbart er lyden dog lukket lidt til igen. Øvre mellemtone mangler lidt luft.

Jeg skal lige sige, at jeg lytter uden nogen form for filtrering eller korrektion. Den manglende baffelstepkorrektion gør det lidt svært at vurdere mellemtonen.

Den kommende tid vil jeg prøve at skifte lidt frem og tilbage mellem de to seneste dæmpninger og se, om jeg konsekvent oplever de samme forskelle.

Det primære område, hvor TL systemet skal bidrage, er bas og nedre mellemtone. Så det er der, fokus skal lægges. Den sidste åbenhed i den øvre mellemtone er mindre vigtig, men ulden kasselyd skal dog helst undgås.



Edited by Enthusiast - 06 Aug 2016 at 22:12
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Aug 2016 at 22:50
Hvorfor bruger du ikke det ubrugte volumen til at forlænge kanalen med?
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Aug 2016 at 07:50
Originally posted by felsby

Hvorfor bruger du ikke det ubrugte volumen til at forlænge kanalen med?

Længden af kanalen kunne teoretisk set forlænges, som du nævner, ved at flytte pladen i den lukkede ende lidt ned (rent praktisk vil det dog være meget besværligt på nuværende tidspunkt).

Fordelene ved dette ville være, at jeg derved kunne rykke offsettet af enheden, der er med til at bestemme, hvor udtalte udfasninger og resonanpeaks bliver. Et større offset end det nuværende ville afhjælpe noget af problemet.

Ulempen ved at forlænge linien er, at kvartbølgefrekvensen sænkes, hvorved afstemningen ryger. Jeg er egentlig godt tilfreds med afstemningen. Bas og mellembas har en god præcision og fylde. 

Jeg legede faktisk med offsettet i mine designsimuleringer. Hvis man skal fjerne den dybe udfasning i mellembasområdet, skal man så vidt jeg husker op på et offset af enheden på omkring 25-30% af linielængden.
Det har en ret markant bekostning i den dybe bas. Systemet mister noget effektivitet i de dybeste frekvenser og begynder dermed at rulle af tidligere.

Det var et bevidst valg fra starten. Jeg forventede bare, at teorien ville ville være mere pessimistisk end virkeligheden, samt at jeg nemmere kunne dæmpe mig ud af de værste problemer.

Men jeg er på ingen måde skuffet over lyden. Det lyder fedt.

Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Aug 2016 at 07:59
Men inden jeg bliver alt for pessimistisk, skal jeg dog lige have testet lidt grundigere, om noget af udfasningen kunne være rumbetinget.
Jeg skal have prøvet at løfte hele højttaleren 1/2 meter op og foretage en ny mÃ¥ling. 


Edited by Enthusiast - 08 Aug 2016 at 08:03
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Aug 2016 at 08:50
Originally posted by Enthusiast

Men inden jeg bliver alt for pessimistisk, skal jeg dog lige have testet lidt grundigere, om noget af udfasningen kunne være rumbetinget.
Jeg skal have prøvet at løfte hele højttaleren 1/2 meter op og foretage en ny mÃ¥ling. 

Du kan bare måle nærfelt.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Aug 2016 at 09:04
NærfæltsmÃ¥lingerne ovenfor viser, at enhed og port spiller med nogenlunde samme niveau ved ca. 220 Hz. 
Afhængig af fasen vil det selvfølgelig give enten et løft eller en udfasning. Jeg har ikke kigget på faserne af signalerne.

Jeg vil bare gerne være sikker på, at det ikke delvist skyldes noget gulvreflektion. En ny fjernfeltsmåling med højttaleren løftet op, vil hurtigt afsløre dette.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Aug 2016 at 15:13
Der har været travlt på hjemmefronten på det seneste og jeg har haft begrænset tid til højttalerbyggeri de sidste par uger. Lidt har jeg dog fået lavet.

Jeg lytter pt. musik på topsystemet (Reflekssystemet) som rene 2-vejs.
Jeg tester forskellige filtre vha. mit digitale filter-setup og er nået frem til et digitalt delefilter, hvor basmellemtonen deles 2. ordens LR og diskanten deles 1. ordens Butterworth. Det giver en delefrekvens omkring 2.1 kHz. Med diskanten monteret i modfase, passer fasen i delefrekvensen.
Det lyder umiddelbart rigtig fint, langt bedre end mine gamle 2-vejs.

Ved siden af, har jeg rodet en del med dæmpningen af TL kabinetterne. Jeg har hevet uld/vat ud fra sidepladen af kabinettet og i stedet lagt pyramideskum. Det har åbnet lyden markant op at få vattet væk fra enheden. Der er nu kun vat i toppen af kabinettet og ned langs den lodrette bagplade. Jeg er ved at være tilfreds med lyden.

I dag har jeg forsøgt at fylde sand i det tomme midterkammer. Det virker som om, bassen lige strammer en tand op, når tomrummet midt i kabinettet fyldes (næsten) op med sand. Det er muligvis blot indbildning, men sandet får lov til at blive der. Det har gjort kabinettet voldsomt tungt, men jeg skal jo heller ikke slæbe rundt med det hele tiden.

Jeg vil prøve at lægge lidt billeder af det færdigdæmpede TL kabinet op snarest.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Sep 2016 at 21:00
Lige et par billeder af det færdigdæmpede TL kabinet.

Først skum.


Dernæst vat/uld og en pose sand i midterkammeret.



Edited by Enthusiast - 01 Sep 2016 at 21:00
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 56789 23>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz