Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 2½-vejs Peerless HDS med transmissionslinie
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


2½-vejs Peerless HDS med transmissionslinie

 Post Reply Post Reply Page  <1 45678 23>
Author
Message
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 2½-vejs Peerless HDS med transmissionslinie
    Posted: 26 Jul 2016 at 22:03
Jeg springer lidt frem og tilbage mellem topkabinetterne og TL kabinetterne.

Jeg har nu endelig fået eksporteret nogle målinger fra TL systemet, så jeg kunne lave en sammenligning af de målte responskurver og de oprindelige simuleringer.
Dette projekt skulle også benyttes til at teste Martin J. King's transmissionslinie model, jeg implementerede og arbejdede med sidste år.

Da jeg måler i min stue er jeg begrænset til at tage nærfeltsmålinger af enheden og liniemundingen. Den samlede fjernfeltsmåling er for påvirket af rummet, til at den kan bruges i denne sammenhæng.

Det færdige kabinet har en total linielængde på 1.08 meter. Enheden sidder placeret 14.5 cm nede af linien (offset på 0.13 x linielængden). Tværsnitsarealet af linien er knapt 2.3 x Sd i den lukkede ende og 0.54 x Sd ved liniemundingen. Det giver en linie taper (indsnævringsratio) på 0.24, der er jævnt fordelt over hele linielængden. Her er lige billedet af kabinettet igen.



Og så simuleret og målt output fra enheden monteret i det viste TL kabinet. Uden nogen form for dæmpemateriale.



Outputtet fra liniemundingen.



De målte data er niveaujusteret med ens amplituder, så enhedens pasbånd ligger i ca. 0 dB.

Den simulerede kvartbølgefrekvens i det udæmpede system er ca. 54 Hz, mens den målte ligger ved ca. 52 Hz.

Både det målte og simulerede system vil sænke deres resonansfrekvenser, når TL kanalen fyldes (delvist) med dæmpemateriale.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Jul 2016 at 11:08
Flot overensstemmelse Thumbs Up
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Jul 2016 at 19:33
Jeg er også vildt imponeret over, hvor tæt på modellen kommer i dette tilfælde.
Hvis det virkelig er et retvisende billede af modellens nøjagtighed, så er det da i høj grad et stærkt værktøj.

Der er dog mange ting, der påvirker liniens performance, som modellen ikke tager højde for. Så jeg tør ikke helt udelukke, at den pæne overensstemmelse mellem model og virkelighed til en vis grad skyldes heldige sammenfald og udligninger af mangler i modellen.

Men virker det, så virker det.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Jul 2016 at 21:19
Jeg fik leget lidt med dæmpemateriale i dag.

Har fået fyldt lidt dæmpevat (MDM-2 eller MDM-3) i topkabinetterne. Havde lidt liggende fra et gammelt sæt DIY højttalere, jeg købte for enhedernes skyld for en tid siden.



Der var ikke helt nok, så de får lidt ekstra dynevat, inden jeg monterer enheder.

Jeg fik samtidig monteret bølgeskum og dynevat i TL testkabinettet.



Der er kun bølgeskum på top og bagpladen samt i bunden af den lukkede TL kanal ende. .Det er lidt svært at se, men jeg har placeret ca. 4-5 cm. løstpakket dynevat på den sideplade, der ligger ned mod gulvet. Der kommer ikke noget vat på den modstående sideplade.
Derudover har jeg lagt 5 cm. i den lukkede ende af TL kanalen. Endelig lagde jeg et 2-3 cm. tykt lag på den skrå bagplade bag enheden.
Den nederste del af kanalen dæmper jeg ikke. Der er formentlig ikke meget at hente her.

Nedenfor en nærfeltsmåling af kanal og portmunding efter ovenfor viste dæmpning af kabinettet.



Liniens kvartbølgeresonans har nu flyttet sig ned et sted mellem 40 og 50 Hz. Det er lidt svært at se på enhedens udslukning, præcis hvor resonansen ligger.
Tuningen af systemet ser fornuftigt ud. TL kanalen bidrager med rigtig pænt niveau fra enhedens afrulning ned til og lidt under 40 Hz.

Problemet er bare, at resonansen ved ca. 220 Hz stadig slår kraftigt igennem.
Jeg lyttede lidt musik på højttaleren - mono og ufiltreret. Den lyder umiddelbart fint. Jeg synes måske, man aner nogle niveauhop især med kvindestemmer. Men det er måske bare indbildning, fordi jeg har set målingen.


Edited by Enthusiast - 30 Jul 2016 at 21:21
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Jul 2016 at 21:43
Efter lidt musiklytning besluttede jeg mig for at prøve med lidt mere dæmpning. Så jeg lagde et ekstra lag dynevat ind ved den skrå bagplade bag enheden.



Det er lidt svært at se, men vattet ligger lige præcis op mod den modstående plade. Alt andet lod jeg være, som det var.

En nærfeltsmåling igen.



Når TL kanalen lige præcis bliver lukket til oppe i den øverste tredjedel, slipper der markant mindre lyd igennem - over hele spektret. Niveauet på TL kanalen ved kvartbølgeresonansen var før ca. 1 dB under enhedens pasbånd. Nu lader det til at være faldet til ca. 2-3 dB under enhedens pasbånd. Højttaleren har altså mistet en hel del niveau i bunden af spektret. Det sænkede niveau betyder dog at linieresonansen ved 220 Hz er kommet ca. 2 dB ned under enhedens niveau.

Højttaleren lyder stadig fint, når jeg spiller musik - ufiltreret. Jeg fornemmer umiddelbart ikke de samme "hop". Igen kan det bare være hjernen, der bedrager mine ører. Jeg er dog lidt ked af, at der er faldet så meget niveau ud af bunden.
Jeg kan ikke rigtig vurdere, om højttaleren er blevet "tyndere" at lytte på end før, da systemet i forvejen er meget lyst klingende pga. den manglende baffelstep kompensation.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Jul 2016 at 21:38
Jeg har lyttet lidt mere til TL testsystemet her i dag. Jeg havde en overgang en "medlytter", der nævnte, at lyden var lidt tynd, hul og "kasset". Jeg skyndte mig at undskylde det med, at der ikke er baffelstepkorrigeret og at enheden ikke spiller meget over 5-6kHz.

Men jeg var alligevel nødt til at prøve at hive lidt dæmpemateriale ud, for at teste det. Jeg har derfor fjernet et enkelt lag dæmpevat på den skrå bagplade bag enheden.
Jeg har stadig mere vat i, end den første test (første billede med dæmpematerial), men noget mindre end andet testsystem. Jeg fik desværre ikke taget et billede.
Der er vel ca. en 3 cm. åbning fra toppen og ned til den lodrette kanalsektion.

Systemet måler som vist nedenfor.



Umiddelbart er der ikke den store forskel at se fra det mere dæmpede system. Portmundingen spiller måske 1-2 dB højere, og 220 Hz resonansen når derfor næsten op i niveau med enheden.

Lyttemæssigt er der dog en markant forskel. Lyden er meget mere åben og der er hørbart mere niveau i bassen.
Men hvad så med den uønskede kanalresonans? Jeg ville jo tro, at man burde høre den. Derfor forsøgte jeg at tage en "fjernfelt" måling. Så jeg målte højttaleren stående på gulvet godt ude i rummet. Mikrofonen sad i højde med enhedens centrum.



For at få mindst mulig "rum" med, har jeg benyttet gating i denne måling. Man skal derfor ikke lægge nogen betydning i kurven under 180-200 Hz. Målingen antyder, at der sker der en udfasning i området omkring 200-300Hz. Noget af udfasningen kan dog sagtens stadig være rumbetinget. Det tyder altså på, at kanalresonansen spiller kraftigt ude af fase med enheden og muligvis derfor hører man den ikke.
Udfasningen generer mig dog stadig lidt. Jeg skal lige have simuleret lidt på det, og set om det virkelig kan passe, at enheden og kanalen udfaser på den måde i det frekvensområde.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Aug 2016 at 12:51
Spændende at følge med i Thumbs Up
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Aug 2016 at 20:58
Originally posted by Roky

Spændende at følge med i Thumbs Up


Tak Smile
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Aug 2016 at 21:13
Som en opfølger på gårsdagens TL målinger, har jeg simuleret det dæmpede kabinet. Jeg har blot sat tætheden af dæmpematerialet i min simulering til 0.2 x tætheden af MDM-3. M. J. King's Dæmpningsmodel antager at dæmpematerialet fylder hele liniens tværsnitsareal.

Her simuleringerne for enhed og linie.



Det relative (i forhold til enden) niveau af linien passer nogenlunde med det målte. Resonansen ved godt 220 Hz rager bare lidt højere op i simuleringen.

Og så til de summerede nærfeltsreponser (total nærfelt).



Simuleringen giver også en kraftig udfasning, godt nok lidt bredere end den målte. Men der er ingen tvivl om, at udfasningen set i målingen er reel nok.

Efter at have kigget i de første indlæg i denne byggetråd kan jeg se, at jeg faktisk havde observeret dette i designfasen. Jeg slog det dog hen med den kommentar, at udfasningen nok ville være mindre udtalt i det virkelige sytem, da enhed og linie ville interferere mindre end det teoretiske pga. afstanden mellem de to.

Den teori holdt altså ikke alligevel Unhappy

Udfasningen er svær at slippe helt af med. I et simuleret system, der er noget kraftigere dæmpet end det ovenfor viste, kan udfasningen begrænses til -3dB. Bedømt på mine foreløbige lytteindtryk virker det dog ikke som en god løsning at dæmpe sig ud af problemet.

Jeg vil afprøve lidt flere forskellige placeringer og mændger af dæmpemateriale og så må jeg bare vælge det system, jeg synes lyder bedst.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Aug 2016 at 21:26
Da det lader til, at jeg skal lytte mig frem til bedst mulige dæmpning af TL kabinettet, havde jeg brug for en reference.
Jeg har derfor monteret enheder og port i det ene topkabinet.

Basmellemtonen i topkabinettet blev dernæst udmålt her til aften.



Enhed og port måler som vist nedenfor.


Der ser ud som om, tuningsfrekvensen ligger omkring 44 Hz (vurderet på enhedens udfasning). Det er nogenlunde tæt på designmålet på 47 Hz.
Portresponsen ser fin ud og giver kun en enkelt uønsket piberesonans ved ca. 800 Hz. Niveauet af denne resonans ligger dog 5 dB under enhedens niveau. Da porten samtidig sidder på bagsiden ser jeg ikke dette som noget problem.

Umiddelbart lyder enheden rigtig fint i denne afstemning. Bassen virker rimelig hurtig, men savner nok lidt dybde. Men hvad kan man forvente, når enhedens egenresonans ligger over 50 Hz? Den er tydeligt lysere og subjektivt mere åben i klangen end TL kabinettet. En hurtig fjernfeltsmåling viste dog også, at der for topsystemet er et mere tydeligt baffelstep. Det forklarer den lysere klang.

Åbenheden af lyden er netop det, jeg skal arbejde med i TL systemet i den kommende tid. Topsystemet er jeg fint tilfreds med. Jeg satser ikke på at ændre noget i afstemningen.


Edited by Enthusiast - 01 Aug 2016 at 21:41
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 45678 23>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz