Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 2½-vejs Peerless HDS med transmissionslinie
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


2½-vejs Peerless HDS med transmissionslinie

 Post Reply Post Reply Page  <1 34567 23>
Author
Message
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 2½-vejs Peerless HDS med transmissionslinie
    Posted: 19 Jul 2016 at 21:58
Jeg har for nylig købt finer hos Finerkontoret i Holmegaard (tæt ved Haslev). Rigtig søde og behagelige mennesker og de har rigtig mange flotte træsorter på lager.

Bitumenpladerne har jeg blot limet på med almindelig trælim (til indendørs brug). Bitumenpladerne var selvklæbende fra fabrikken, men de fik alligevel lidt ekstra lim.

Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Jul 2016 at 22:23
Jeg har i øvrigt haft signal på det ene TL system her til aften.
Godt nok kun lidt sinus sweeps og konstante toner (direkte drevet fra CLIO - uden ekstra effekt). Men jeg er vildt imponeret af det kvartbølgeprincip. Det fungerer bare Tongue

Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Jul 2016 at 09:23
Præcis hvilken enhed bruger du? For jeg kunne forstå at den skal have visse parametre for at fungere i et TL.

Edited by Digital_thor - 20 Jul 2016 at 09:23
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Jul 2016 at 10:07
Jeg benytter et par ældre Peerless HDS 830883.
Jeg har udmålt T/S parametre på mine egne enheder, da denne model har skiftet T/S parametre fra de oprindelige modeller til de nuværende (den sælges stadig).

De typisk nævnte kriterier for en god enhed til TL er Qts mellem 0.35 og 0.45 og et lavt Vas (der er sikkert også andre, men mere kender jeg ikke til). Lav Fs er fint, men det medfører, at TL kanalen skal bygges meget lang og kabinettet bliver dermed større.

Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Jul 2016 at 20:58
SÃ¥ fik jeg monteret enhed i TL testkabinettet og det blev lukket til.
Jeg har monteret skumlister ved den skruede sideplade på yderpladerne og på de interne kanalplader. Luften i kabinettet skal jo helst løbe den rigtige vej.





Dernæst blev sidepladen skruet fast med maskinbolte.



Enheden blev midlertidigt monteret (her bare med 3 skruer).
Det viser sig, at jeg har fræset godt 1 mm. for dybt, så enheden skal have en skumliste eller to på bagsiden, så den bliver løftet lidt ud.



Og så klar til testmåling af det udæmpede TL-kabinet.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Jul 2016 at 21:33
Og så et par målinger. Jeg har desværre ikke fået simuleret på det udæmpede kabinet endnu. Det vil jeg gøre snarest, så jeg kan sammenligne designsimuleringerne med det målte resultat.

Den elektriske impedans af enheden i kabinettet.



Ikke de store impedanspeaks at se over 100 Hz. Der ligger dog helt sikkert noget ved 240 Hz og små 400 Hz. Derefter bliver det svært at se.

Her enhedens nærfeltsrespons (ca. 2 cm. afstand).



Jeg finder det særlig interessant, at målingen på det nærmeste ligner noget, der er simuleret. Det ser ud til, at kvartbølgeresonansen (kabinettuningen) ligger omkring 52 Hz, hvilket er meget tæt på enhedens egenresonansfrekvens. Helt perfekt. Samtidig ses også tydelige udslukninger af enheden ved ca. 240 Hz, 400 Hz, 800 Hz og 900 Hz. Alle forårsaget af linieresonanserne.

Her nærfeltsresponsen af liniemundingen (igen ca. 2 cm. afstand).


TL kanalen giver faktisk et pænt respons ned til 35-40 Hz. Det ses dog tydeligt, hvordan alle linieresonanserne slår kraftigt igennem. 240 Hz, 400 Hz, 580 Hz, 800 Hz, 900 Hz. Der skal helt sikkert noget dæmpning til.

Og så endelig en måling af Hele TL systemet. Målingen er taget i højde med enheden og ca. 80 cm. afstand fra baffelniveau (i denne figur er målingen udglattet med 1/12 oktav skridt).



Her spiller rummet selfølgelig også ind. Højttaleren stod placeret på gulvet med ca. 1.5 meter til nærmeste vægge. Der var lagt puder ud på gulvet mellem selve højttaleren og mikrofonen.

Jeg synes selv, det ser rigtig lovende ud. Der slår nogle klare resonanser igennem mellem 200 Hz og 1 kHz, men det er til at arbejde med.

Nu handler det om at få dæmpet resonanserne, uden at trække livet helt ud af systemet.

Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jul 2016 at 09:32
Super fedt projekt. Fedt at følge med pÃ¥. 
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Jul 2016 at 21:37
Tak.

Projektet skrider lidt langsomt frem, men jeg håber at have kabinetterne klar, så der kan laves målinger til delefilter sidst på sommeren.

Jeg fik grovspartlet topkabinetterne her til aften. Nu skal de slibes, evt. finspartles og så skal der fræses ud til basmellemtonen.

Jeg skal også have lavet nogle nye målinger på det udæmpede TL kabinet. Jeg fik ikke eksporteret målingerne som datafiler sidst. Det gør jeg næste gang, så jeg kan lave en direkte sammenligning med resultaterne fra designsimuleringen.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Jul 2016 at 19:37
Topkabinetterne blev slebet efter første spartling her til aften.





Nu skal de bare have en gang finspartling, slibning og så skal der fræses ud til basmellemtonen.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jul 2016 at 22:30
Jeg fik desværre ikke lavet så meget på højttalerne denne weekend. Det gode sommervejr indbød til andre aktiviteter.

Jeg fik dog slebet topkabinetterne færdige og fræset ud til de sidste enheder.
Efter udfræsning til 4 enheder var mit fræsejern allerede slidt. Så de sidste to fræsninger blev meget flossede.
Næste gang køber jeg nogle ordentlige fræsejern.



Jeg har trukket al dynevattet ud og støvsuget kabinetterne indvendigt. Nu er de klar til en gang frisk uld/vat og så skal der monteres midlertidigt og testmåles.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 34567 23>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz